Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

LFPUBY211 Pedagogisk utviklingsarbeid i småbarnspedagogiske praksiser: arbeidsformer og relasjoner (Vår 2013–Høst 2013)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen (PUB) - De yngste barna i barnehagen, videreutd. (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

Emnet undervises over to semestre, vår og høst (oppstart våren 2013).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Etter endt studium har studenten kunnskap om:

    • ulike relasjonelle og materielle betingelser i det pedagogiske arbeidet
    • ulike teoretiske perspektiver på arbeid med pedagogisk utviklingsarbeid og pedagogisk dokumentasjon

Ferdigheter
Etter endt studium har studenten ferdigheter i:

    • å lede kooperative læringsprosesser, der barn og voksne er medvirkende
    • å arbeide med pedagogisk utviklingsarbeid og pedagogisk dokumentasjon
    • å lede refleksive og kritiske drøftinger av eget utviklingsarbeid (teoretisk og metodisk)

Generell kompetanse
Etter endt studium har studenten:

  • evne og vilje til å forholde seg adekvat til småbarnas uttrykk og å innlemme disse i pedagogiske prosesser

Innhold

Emnet har følgende tema:

Relasjoner: tid, rom, materialer og kropp

  • Kropp og materialitet som medvirkende i pedagogiske prosesser
  • Kooperativ læring: Kollektive konstruksjoner av kunnskap
    yttende pedagogikk
    • Improvisasjon
    • Estetiske læreprosesser

Arbeidsformer i småbarnspedagogiske praksiser: pedagogisk dokumentasjon og prosjektarbeid

  • Pedagogisk dokumentasjon
    • Kritiske og reflekterende praksiser
    • Inspirasjoner til en barnehage i bevegelse

Undervisnings- og læringsformer

Studiet bygger på ideen om kooperative læringsprosesser: studenter, lærere og barnehager skal sammen skape ny kunnskap om pedagogisk arbeid med små barn i barnehagen. Arbeidet tar utgangspunkt i student- og lærerdefinerte problemstillinger innenfor de ulike temaene. Seminarrommet defineres som ett av mange åsted for refleksjon, diskusjon og kunnskapsutvikling. Problemstillingene belyses på ulike måter hvor tradisjonell undervisning skal utfordres.

Nettbaserte læringsaktiviteter
Mellom samlingene ved høyskolen vil kommunikasjon med studentene både av faglig og administrativ art foregå via studiets hjemmeside og Fronter. Studentene må derfor ha tilgang til PC. Studenten får en egen epostadresse ved registrering til studiet.

Veiledning og arbeid i nettverksgrupper
Studentene skal arbeide i obligatoriske nettverksgrupper mellom hver studiesamling. Hver nettverksgruppe får en veileder fra høgskolen. Veiledningen knytter seg til studentenes arbeid i nettverksgruppene og til det systematiske pedagogiske utviklingsarbeidet som skal gjøres på egen arbeidsplass.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet, men det forutsettes at studentene jobber aktivt med studiets innhold i tilknytning til egen praksis

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Studenten skal initiere og lede et pedagogisk utviklingsarbeid i egen barnehage.
  2. Studenten skal levere skriftlig prosjektskisse knyttet til prosjektarbeidet etter nærmere kriterier gitt av faglærer (maksimum 3 sider, Times New Roman, skriftstørrelse 12, halvannen linjeavstand).

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen.

Eksamen

Muntlig, individuell eksamen der studenten reflekterer over egen læring i studiet, og over muligheter for å gå videre i arbeidet med utviklingsarbeid og pedagogisk dokumentasjon på egen arbeidsplass. Varighet ca. 20 minutter. I tillegg kan studentene prøves i øvrig lærestoff.

Det benyttes karakterskala A - F, der A er beste og E laveste bestått karakter. F betyr ikke bestått. Intern og ekstern sensur.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres underveis og ved midtveis- og sluttveisevaluering.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdater 20. juni 2012.

Braathen, Merete Ellen (2010). Små forskere og medforskende barn og voksne: samspillets betydning for de minste barnas læringsprosesser. Masteroppgave: Høgskolen i Vestfold. s. 6-24 og 39-67, 46 sider, Tilgjengelig på nett

Bø, Marit og Thoresen, Marianne (2007). Aksjonsforskning i barnehagen. Barnehagefolk 24(3). 86-96.10 sider. Kompendium

Fennefoss, Anne Tove og Jansen, Kirsten, Elisabeth (2008). Småbarnspedagogikk og praksisfortellinger. Pedagogisk dokumentasjon gjennom tolking og analyse. Bergen: Fagbokforlaget. 115 sider. Bok

Hernes, L., Os, E. & Selmer Olsen, I (2012). Med kjærlighet til publikum: kunst for barn under tre år. Oslo: Cappelen Akademisk. Kap. 1-6. 94 sider. Bok

Kolle, Tonje; Larsen, Ann Sofi og Ulla, Bente (2010). Pedagogisk Dokumentasjon -inspirasjoner til bevegelige praksiser. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 7-10. 38 sider. Bok

Krogstad, A., Hansen, G. K. Høyland, K. & Moser, T. (2012) Rom for barnehage. Flerfaglige perspektiver på barnehagens fysiske miljø. Bergen: Fagbokforlaget. Del 1 og 2. 208 sider. Bok

Larsen, Ann Sofi (2010). Dokumentasjoners kraft til å skape bevegelse og oppmerksomhet. I: B. Aamotsbakken (red.) Læring og medvirkning. Oslo: Universitetsforlaget. 11 sider. Kompendium

Myrstad, Anne og Sverdrup, Toril (2011) Improvisasjon som innstilling i det pedagogiske arbeidet med de yngste barna. I M.S. Liset, A. Myrstad & T. Sverdrup (red.) Møter i bevegelse. Å improvisere med de yngste barna. Bergen: Fagbokforlaget. 15 sider. Kompendium

Nyhus, Mette Røe (2010). Ventebølgen på småbarnsavdelingen. Materielle og diskursive praksiser. Masteroppgave: Høgskolen i Vestfold. s. 10- 26 og 42- 90. 64 sider. Tilgjengelig på nett.

Odegard, Nina (2010). Gjenbruk som pedagogisk idé. "Når (materi)AL(ite)T henger sammen med alt". Masteroppgave: Høgskolen i Vestfold. s. 7-33 og 43-85. 69 sider. Tilgjengelig på nett.

Sandvik, N. (2012) Re-thinking the idea/ideal of pedagogical control: considering de/stabilizing intensities. Contemporary Issues in Early Childhood (in print). 13 sider Kompendium.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 10. mai 2024 02:49:35