Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Høgskolen i Østfold, Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

LPYDH114 Design og håndverk, Ledelse av læreprosesser (Høst 2014–Vår 2015)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er ett av to obligatoriske yrkesdidaktiske emner i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag for trinn 8-13, deltid.

Undervisningssemester

1. semester (høst) og 2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har:  

  • kunnskap om modeller for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i yrkesfaget
  • kunnskap om læreplanverket samt sentrale styringsdokumenter for opplæringen og yrket
  • kunnskap om differensieringstiltak og undervisningsstrategier som kan bidra til å tilpasse opplæringen i yrkesfaget
  • kunnskap om minoritetsspråklige elevers behov for tilrettelegging av yrkesopplæringen

Ferdigheter
Studenten kan:

  • tilpasse opplæringen i yrket til den enkelte elevs/lærlings forutsetninger
  • anvende ulike strategier og metoder for å veilede elevene til å ta i bruk ulike læringsstrategier
  • vurdere og dokumentere elevens læring (i faget/yrket) samt bistå eleven med refleksjon om eget behov for opplæring i yrket
  • tolke læreplanverket i lys av ulike kunnskaps- og læringssyn
  • formulere mål /læringsutbytte
  • utarbeide kjennetegn på måloppnåelse og kriterier for vurdering av og for læring samt vurderingsformer som ivaretar yrkets egenart 
  • anvende relevante læremidler
  • legge til rette for å utvikle grunnleggende ferdigheter i yrkesopplæringen
  • kunne vurdere og iverksette relevante HMS-tiltak i opplæringen
  • planlegge, gjennomføre og vurdere tverrfaglige og flerfaglige undervisningsopplegg med tanke på å yrkesrette undervisningen

Generell kompetanse
Studenten kan:

  • delta konstruktivt, kritisk og aktivt i kollegasamarbeid på tvers av fag med tanke på yrkesretting av undervisningen
  • utvise nødvendig utviklingskompetanse som lærer
  • se helheter og sammenhenger i elevens/lærlingens faglige og personlige utvikling

Innhold

Yrkesdidaktikk: ledelse av læreprosesser fokuserer på ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et individ- og gruppeperspektiv. Første del av emnet er en fellesdel for alle som tar praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag, den andre delen er en fordypning i studentenes yrkesbakgrunn. Emnet tar for seg ulike læringsarenaer, med særlig fokus på pedagogiske, yrkesfaglige, yrkesdidaktiske og yrkesetiske kompetansekrav i det daglige arbeidet med elever og/eller lærlinger. Det omfatter kjerneoppgaver som kartlegging, planlegging, tilrettelegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av læreprosesser som er tilpasset den enkelte elev/lærling og klasse/gruppe.

Undervisnings- og læringsformer

Det veksles mellom forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og øvelser. Se generell del av studieplanen for mer informasjon om samlinger og organisering.

Praksis

Det er 25 dager praksisopplæring i skoler/opplæringsinstitusjoner knyttet til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1) Obligatorisk frammøte.
Emnet baseres på frammøte og aktiv deltakelse. Det er tillatt med 20 % fravær.

2) Oppgave om undervisningsplanlegging, gjennomføring og evaluering i yrkesfaget, 12 -15 sider
Oppgaven skal ta for seg spesielle utfordringer studenten har opplevd i forbindelse med planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning i yrkesfaget i 1. praksisperiode. Ut fra en valgt problemstilling skal det ved bruk av didaktisk teori gjøres refleksjoner over hvordan disse utfordringene kan finne sine mulige løsninger.

Oppgaven forutsetter loggføring og skriftliggjøring av praksisforløpet og veiledningen i den forbindelse (praksisjournal). Problemstillingen skal godkjennes av yrkesdidaktikklærer. Oppgaven vurderes med godkjent/ikke godkjent. Ved ikke godkjent arbeidskrav får studenten ett nytt forsøk til ny frist fastsatt av faglærer. 

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Det gis ikke separat karakter for yrkesdidaktisk spesialisering, men spesialiseringen vil angis på vitnemålet som "godkjent".

Sluttvurdering i emnet Design og håndverk, Ledelse av læreprosesser inngår i en felles eksamen for studiet PPU-Y. For detaljer om sluttvurdering, se pkt. Vurdering i generell del av studieplanen og i emnet Praktisk yrkespedagogikk.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Litteratur

Vil bli publisert før studiestart. 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. mai 2024 02:49:34