Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

LPFRSOFA212 Fremmedspråk, didaktikk 2 (Vår 2014)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er ett av to obligatoriske fagdidaktiske emner i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid og deltid.

Undervisningssemester

Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid: 2. semester (vår).
Praktisk-pedagogisk utdanning, deltid: 4. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Studenten har

  • innsikt i teorier om differensieringstiltak og tilpasset opplæring i faget
  • kunnskaper om hvordan kartlegge til elevers ulike faglige læreforutsetninger
  • innsikt i ulike undervisnings- og læringsstrategier som kan bidra til å tilpasse opplæringen

Ferdigheter:
Studenten kan

  • tilpasse opplæringen i faget til elevers forutsetninger
  • anvende ulike strategier og metoder i faget og hjelpe elevene til å ta i bruk ulike læringsstrategier
  • tilrettelegge for elevens progresjon i faget
  • vurdere og dokumentere elevenes læring i faget samt bistå elevene i egenvurdering

Generell kompetanse:
Studenten kan

  • konstruktivt og kritisk delta i kollegasamarbeid
  • utvise nødvendig utviklingskompetanse som lærer
  • se helheter og sammenhenger i elevenes faglige  og personlige utvikling
  • vise en bevisst etisk holdning overfor den enkelte elev og elevgruppen

Innhold

Følgende hovedtema inngår:

- Fagets begrunnelser i allmenndanning og ulike livs-, og yrkessammenhenger
- Læreplanen, faget og ulike elevers behov for tilpasset opplæring, herunder også elever med lærevansker
- Læreprosesser med vektlegging på læring hos ulike elever
- Læremidler og IKTs betydning som hjelp for å tilpasse opplæringa i faget
- Fag- og yrkesetikk
- Elevvurdering for læring, underveisvurdering, sluttvurdering, framovervurdering 

Momentliste for andre praksisperiode som har relevans til didaktikkemnet:

Lærerens oppgave og ansvar
- Lærerens arbeid med årsplaner i samspill med alle klassens fag og læreren som iverksetter av faglig og didaktisk utviklingsarbeid

Elevforutsetninger
- Lærerens innsats i forhold til elever med særskilte vansker, herunder lese- og skrivevansker, atferdsvansker og kognitive vansker, men også til elever med svært gode læreforutsetninger
- Intervensjon og oppfølging i forhold til elever med særskilte lærevansker, eksempelvis utvikling av individuelle opplæringsplaner

Planlagt differensiering av undervisning
- Studentens selvstendige ansvar og arbeid med periodeplaner og årsplaner i faget
- Selvstendig arbeid med mer omfattende, differensierte undervisningsforløp i samarbeid med klassens øvrige lærere, og gjerne med elevenes medvirkning i planlegging av undervisning

Vurdering av elevenes læring (vurdering for læring)
-
Differensiert og målrettet anvendelse av ulike vurderingsformer, herunder samspillet mellom formative og summative vurderingsformer
- Lærerens arbeid og medvirkning i arbeidet med individuelle læreplaner

Undervisnings- og læringsformer

  • Studentene organiseres i samarbeidsgrupper
  • Læringen baseres på forelesning, dialog, gruppearbeid og presentasjoner
  • Studieaktivitet forventes lagt også mellom samlingene og i tilknytning til praksisopplæring
  • Biblioteket og dets tjenester forventes benyttet

Emnet gis som seks hele dagers undervisning og knyttes til seks ukers praksisopplæring.

Praksis

Det er knyttet seks ukers praksisopplæring til emnet. Praksis vurderes etter andre praksisperiode med bestått/ikke bestått. Praksislærer og hovedkontakt er ansvarlig for karaktersettingen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Obligatorisk frammøte (minimum 80 %).

Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell presentasjon med begrunnelser om tilpasset opplæring i faget:
Studenten skal kort redegjøre for utfordringer fra andre siste halvdel av praksisopplæringen om hvordan det kan legges til rette for en godt differensiert og tilpasset opplæring i faget, ut fra ulike elevers forutsetninger. Studenten skal ved hjelp av sine praksiserfaringer og didaktisk teori kunne foreta en didaktisk vurdering av tilpasset opplæring i faget.

Sentralt her er mulige differensieringstiltak og ulike måter å tilpasse opplæringen på i faget. Studenten kan selv velge elev/elevgruppe som grunnlag for redegjørelsen.

Studenten skal utarbeide en tekst på grunnlag av erfart praksis og didaktisk teori i faget. Teksten kan være stikkordmessig og utgjøre en disposisjon for studentens refleksjon.
Teksten danner grunnlag for en muntlig presentasjon av 10-15 minutters varighet. På grunnlag av presentasjonen settes det av 20 minutter til en fagdidaktisk samtale.

Intern vurdering. Karakterer A-F.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltagelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA 3).

 

Litteratur

Litteratur: Felles for pedagogikk, fag- og yrkesdidaktikk:

Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget. Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag

Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget. Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)

Hauge, An-Magritt 2007: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget

Hiim og Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal.

- alternativt
Hiim og Hippe 1998: Undervisningsplanlegging for yrkeslærere, Gyldendal.

Traavik, Hallås, Ørvig 2009: Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Universitetsforlaget.

Spesifikk litteratur for emnet:
Kompendium

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. mai 2024 02:55:51