Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Ronald Nolet
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

LPSF212 Samfunnsfag, didaktikk 2 (Vår 2015)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er ett av to obligatoriske fagdidaktiske emner i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid og deltid.

Undervisningssemester

Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid: 2. semester (vår).
Praktisk-pedagogisk utdanning, deltid: 4. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Studenten har

  • innsikt i teorier om differensieringstiltak og tilpasset opplæring i faget
  • kunnskaper om hvordan kartlegge til elevers ulike faglige læreforutsetninger
  • innsikt i ulike undervisnings- og læringsstrategier som kan bidra til å tilpasse opplæringen

Ferdigheter:
Studenten kan

  • tilpasse opplæringen i faget til elevers forutsetninger
  • anvende ulike strategier og metoder i faget og hjelpe elevene til å ta i bruk ulike læringsstrategier
  • tilrettelegge for elevens progresjon i faget
  • vurdere og dokumentere elevenes læring i faget samt bistå elevene i egenvurdering

Generell kompetanse:
Studenten kan

  • konstruktivt og kritisk delta i kollegasamarbeid
  • utvise nødvendig utviklingskompetanse som lærer
  • se helheter og sammenhenger i elevenes faglige  og personlige utvikling
  • vise en bevisst etisk holdning overfor den enkelte elev og elevgruppen

Innhold

Følgende hovedtema inngår:

- Fagets begrunnelser i allmenndanning og ulike livs-, og yrkessammenhenger
- Læreplanen, faget og ulike elevers behov for tilpasset opplæring, herunder også elever med lærevansker
- Læreprosesser med vektlegging på læring hos ulike elever
- Læremidler og IKTs betydning som hjelp for å tilpasse opplæringa i faget
- Fag- og yrkesetikk
- Elevvurdering for læring, underveisvurdering, sluttvurdering, framovervurdering

Momentliste for andre praksisperiode som har relevans til didaktikkemnet:

Lærerens oppgave og ansvar
- Lærerens arbeid med årsplaner i samspill med alle klassens fag og læreren som iverksetter av faglig og didaktisk utviklingsarbeid

Elevforutsetninger
- Lærerens innsats i forhold til elever med særskilte vansker, herunder lese- og skrivevansker, atferdsvansker og kognitive vansker, men også til elever med svært gode læreforutsetninger
- Intervensjon og oppfølging i forhold til elever med særskilte lærevansker, eksempelvis utvikling av individuelle opplæringsplaner

Planlagt differensiering av undervisning
- Studentens selvstendige ansvar og arbeid med periodeplaner og årsplaner i faget
- Selvstendig arbeid med mer omfattende, differensierte undervisningsforløp i samarbeid med klassens øvrige lærere, og gjerne med elevenes medvirkning i planlegging av undervisning

Vurdering av elevenes læring (vurdering for læring)
-
Differensiert og målrettet anvendelse av ulike vurderingsformer, herunder samspillet mellom formative og summative vurderingsformer
- Lærerens arbeid og medvirkning i arbeidet med individuelle læreplaner

Undervisnings- og læringsformer

Det veksles mellom forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og øvelser. Emnet gis som seks hele dagers undervisning, og er knyttet til seks ukers praksisopplæring. 

Avhengig av antall studenter knyttet til emnet, vil emnet kunne gjennomføres som veiledning. 

Praksis

Det er knyttet seks ukers praksisopplæring til emnet. Det er utarbeidet en egen emnebeskrivelse for praksisopplæringen. 

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1) Obligatorisk frammøte (minimum 80 %)

2) Muntlig presentasjon basert på et refleksjonsnotat om tilpasset opplæring i faget fra 2. praksisperiode. Notatet skal være på 4-5 sider og ta utgangspunkt i erfarte opplevelser og utfordringer om tilpasset opplæring/differensiering i faget i forhold til ulike elever/elevgrupper.
 
Vurdering: godkjent/ikke godkjent
Vurderes presentasjonen til ikke godkjent kan studenten få et nytt forsøk til ny fastsatt frist.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Det gis ikke separat karakter for didaktikkemner, men spesialiseringen vil angis på vitnemålet som "godkjent".

Sluttvurdering i emnet Samfunnsfag, didaktikk 2 inngår i en felles eksamen for emner i PPU-studiet. For detaljer om sluttvurdering, se pkt. Vurdering i generell del av studieplanen og i emnet Praktisk pedagogikk.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltagelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA 3).

 

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 29.06.2014.

Felleslitteratur (pedagogikk og fagdidaktikk):

  • Børhaug, Fenner, Aase 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i et danningsperspektiv. Fagbokforlaget
  • Hauge, An-Magritt 2014: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget
  • Hiim og Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal. alternativt
    Hiim og Hippe 1998: Undervisningsplanlegging for yrkeslærere, Gyldendal.
  • Traavik, Hallås, Ørvig 2009: Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Universitetsforlaget.
  • Opptrykk: Repstad, Kari 2014: Yrkesretting av fellesfagene i videregående opplæring. Pedlex. (side 6 – 18, 12 sider). I Kompendium for pedagogikkfaget.

Litteratur spesifikt for emnet:

  • Lena Bostrøm: Fra undervisning til læring, Kommuneforlaget, 2001 (s. 11 – 127)
  • Rolf Mikkelsen og Per Jarle Sætre (red): Geografididaktikk for klasserommet, Høyskoleforlaget 2010 (s. 127 – 194)
  • Theo Koritzinsky : Samfunnskunnskap – fagdidaktisk innføring, Universitetsforlaget, Oslo 2006, 2. utgave (s. 13 – 250)
  • Karin Taube: Mappevurdering, undervisningsstrategi og vurderingsredskap, Tano Aschehoug, 2000 (s.11 – 82)
  • Erik Lund: Historiedidaktikk - en håndbok for studenter og lærere, 4. utgave, Universitetsforlaget, Oslo 2011 (kap. 1 -5, 8 og 10)
  • Kjetil Bjørhaug m.fl.: Fagenes Begrunnelser – Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv, Fagbokforlaget 2005. (Del 3 – s. 155 - 210)

Kompendium (30 sider):      

  • Nicola Bright and David Leat:   Towards a new professionalism
  • David Leat and David Kinniment: Learn to debrief
  • Ronald Nolet: Teaching thinking in Social Science and Geography
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. mai 2024 02:50:22