Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig fakultet:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Merete Ellen Lunde
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

LBLHBUL116 Barns utvikling, lek og læring intro (Høst 2017)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

- har kunnskap om aktuelle teorier og forsking om barns utvikling, lek, læring og danning
- har kunnskap om leken som fenomen i barndommen og som en arena for læring, vennskap og kontakt mellom barn
- har kunnskap om observasjon og pedagogisk dokumentasjon som forutsetning for didaktisk tilrettelegging for barns leke- og læringsprosesser og av barnehagens leke- og læringsmiljø
- har kunnskap om barns væremåter, omsorgs-, leke- og læringsbehov særlig knyttet til de yngste barna i barnehagen og til overgangen barnehage/skole
- har kunnskap om ulike pedagogiske og digitale verktøys betydning for å fremme barns lek og læring og hvordan disse kan brukes kreativt og kritisk
- har kjennskap til samisk barneoppdragelse
- har kunnskap om barnehagens styringsdokumenter og barnehagens samfunnsmandat
- har kunnskap om rammeplanen for barnehagelærerutdanningen
- har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk.
- har kunnskap om barnehagens- og barnehagelærerens historie

Ferdigheter
Studenten
-kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av vilje til innlevelse og anerkjennelse av hvert enkelt barn og fremstå som en bevisst rollemodell
- kan tilrettelegge og formidle barnehagens innhold på en helhetlig og sammenhengende måte
som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
- kan planlegge, grunngi og reflektere over eget og andres pedagogiske arbeid i lys av
praksiserfaringer, teori og forsking
- kan lede pedagogiske prosesser og se, møte og støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk i allsidige leke- og læringsopplevelser

Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve profesjonelt skjønn gjennom å anvende faglig kompetanse på praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon om barns integritet basert på forståelse av
demokrati, likeverd og likestilling
- kan analysere og reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til
pedagogisk arbeid med barns utvikling, lek, læring og danning
- kan artikulere, formidle og videreutvikle sin kompetanse om pedagogisk arbeid med barn
- har grunnlegende kunnskap om oppgaveskriving og referanseteknikk
-  kan skrive fagoppgave, og kan referere og skrive litteraturliste i henhold til  gjeldende referansestil

Innhold

Emnet har fokus på grunnleggende kunnskap og ferdigheter som trengs i studiet og i profesjonen som barnehagelærer.

1. Barnehagens styringsdokumenter
2. Barnehagens- og barnehagelærerens historie
3. Barnehagelærerens profesjon
4. Observasjon og pedagogisk dokumentasjon
5. Lek  som tverrfaglig tema
6. Barns medvirkning
7. Læring og danning
8. Omsorg
9. Barnehagens mangfold
10. De yngste barna i barnehagen
11. Barn i vanskelige livssituasjoner
12. Oppgaveskriving og referanseteknikk

Undervisnings- og læringsformer

Studentene arbeider i emnet på ulike måter. Studentaktive og grunnleggende arbeidsformer i emnet er: selvstudier, profesjonsteamarbeid, seminargrupper, forelesninger, workshop, bibliotekundervisning, og praksis.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er minimum 25 timer pr uke inkludert undervisning.

Praksis

15 dager praksis i en av HiØs partnerbarnehager.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk deltakelse i undervisning. Minimum 80 % tilstedeværelse.
    Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår
  • Gjennomført og bestått praksis.
  • Skriftlig individuell fagtekst.
    Studenten tar utgangspunkt i en praksisfortelling. Studenten reflekterer over praksisfortellingen opp mot teori fra pensum i BULL 1. Omfang 3 sider. Praksisfortellingen skal ikke overstige ½ side. Times New Roman 12 linjeavstand 1 ½. Studenten skal referere til pensum og sette opp litteraturliste i henhold til Apa 6th. Litteraturlisten kommer i tillegg til de 3 sidene.

Studenten vil få tilbakemelding fra faglærer om godkjent/ikke godkjent.
Dersom praksis eller fagtekst ikke godkjennes, vil studenten kun få én ny mulighet til å rette opp dette. Med unntak av "Deltakelse i undervisning".

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell, muntlig eksamen (varighet: ca. 20 minutter).
Fem tema fra emnet velges av kunnskapsområdeleder i samråd med lærerteamet..

Kandidaten velger ett av temaene som han/hun forbereder og legger frem (første 10 minutter av eksamen). Deretter trekker kandidaten ett av de andre temaene og får 10 minutter til å svare på det. Studenten får lov til å ha med en liste med 4 stikkord til det selvvalgte temaet.

Karakterregel: A-F.
Intern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtveisevaluering
  • underveisevaluering
  • sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte
  • av studieleder på programutvalgsmøte

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 16. juni 2017.

BØKER:
Bagøien T.E. & Storli R. (2013). Lag en naturlekeplass – I barnehage og skole. Oslo: 
Gyldendal Akademisk. (95 sider).

Broberg, A. Broberg, M. & Hagström, B. (2014). Tilknytning i barnehagen: Hva betyr trygghet for lek og læring? Oslo: Cappelen Akademisk. (Kap. 2, 3, 6 og 7) (86 sider)

Greve, A., Jansen, T.T. og Solheim, M. (2014). Kritisk og begeistret. Barnehagelærerens fagpolitiske historie. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 1 og 3) (58 sider).

Hansen, L.C. (2014). Sårbare barn i barnehagen. Den lille boken om de store svikene. Oslo: Kommuneforlaget. (102 sider)

Johannesen, N. & Sandvik, N. (2008). Små barn og medvirkning. Noen perspektiver. Oslo: Cappelen Damm. (Kap. 1, 2 og 3). (28 sider).

Kolle, T., Larsen, A.S. & Ulla, B. (2017). Pedagogisk dokumentasjon. Inspirasjon til bevegelige praksiser. Bergen: Fagbokforlaget (kapittel 1,2,3, og 4). (46 sider)

Kallestad, Å.H. (Red.) Å skrive fag. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 1, 2, 3 og 4) (46 sider)

Spernes, K. & Hatlem, M. (2013). Den flerkulturelle barnehagen i bevegelse. Teoretiske og praktiske perspektiver. Oslo: Gyldendal Akademisk. (Kap. 1, 2, 3, 7, 8, og 11). (109 sider).

Öhman, M. (2012). Det viktigste er å få leke. Oslo: Pedagogisk Forum. (242 sider)

Åberg, A. & Taguchi, H.L. (2006). Lyttende pedagogikk. Etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Oslo: Universitetsforlaget. (149 sider).

 

KOMPENDIUM:
Belseth, K.A. (2011). Rollelek i den flerkulturelle barnehagen: Bilals første møte med dukkekroken. Barnehagefolk, 27(2), 58-62. (4 sider).

Belseth, K.A. (2015). Noen "flerkulturelle" perspektiver som åpner for alternative praksiser. I K.M. Fagereng. Velkommen til barnehagelivet! Oppstart og tilvenning for barn og voksne (s. 69-79). Oslo: Kommuneforlaget. (11 sider).

Birkeland, Å. & Carson, N. (2004). Veiledning for førskolelærere. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (Kap. 3 + s. 57-75). (30 sider).

Carlsen, M., Wathne, U. & Blomgren, G. (2011). Matematikk for førskolelærere. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (Kap. 1) (30 sider).

Dahle, H.F., Eide, B.J., Winger, N. & Wolf, K.D. (2016). Livskvalitet for de yngste barna i barnehagen. I T. Gulpinar, L. Hernes & N. Winger (Red.) Blikk fra barnehagen (s. 43-67). Bergen: Fagbokforlaget. (24 sider)

Fjørtoft I. (2010) Barn og bevegelse: læring gjennom landskap. I E.B.H. Sandseter, T.L. Hagen & T. Moser (red.) Kroppslighet i barnehagen - pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. Oslo: Gyldendal Akademisk. (14 sider)

Furu, A., Granholt, M., Moxnes, A. & Thoresen, M. (2014). Å arbeide i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 10) (12 sider).

Hennum, B.A. & Østrem S. (2016). Barnehagelæreren som profesjonsutøver. Oslo: Cappelen Akademisk. (Kap. 5) (15 sider).

Høigård, A. (2013) Barns språkutvikling muntlig og skriftlig. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 90-113) (23 sider).

Jenssen, C. (2012). Monsterskjelett Mario – Et møte mellom kunstfaglig undring og naturvitenskapelig realisme. Naturfag, (1), 15-17. (3 sider).

Johannesen, N. (2005). En, to, tre, småbarna er med. I P. Arneberg, E. Juell og O. Mørk (Red.) Samtalen i barnehagen (s. 75-90). Oslo: Cappelen Damm. (15 sider).

Johansson, E. (2014) Lekens levde etikk. I Rasmussen, T. H. (red.) På spor etter lek. Bergen: Fagbokforlaget, (s. 127-144). (17 sider)

Kielland, S. (2012). «Jeg fant, jeg fant!» Naturen som inspirasjonskilde i musikk. Naturfag, (1), 74-76. (3 sider).

Kolle, T. (2011). Danning er det nye ordet – men hva åpner det for? Barnehagefolk, 27(1), 44-49. (5 sider)

Lillemyr, O.F. (2011a). Lek – opplevelse - læring i barnehage og skole. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 3 og 7). (27 sider).

Lillemyr, O.F. (2011b). Lek på alvor. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 3 og 12). (22 sider).

Lunde, M.E. (2015). Møtets magi. Barnehagefolk, 32(2), 68-70 (3 sider).

Løkken, G. & Søbstad, F. (2011). Danning. I V. Glaser, K.H. Moen, S. Mørreaunet & F. Søbstad (red.). Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen (s. 83-92). Oslo: Universitetsforlaget (9 sider)

Röthle M. (2013). Møte med de lekende barna. I S. Haugen, G. Løkken & M. Röthle (Red) Småbarnspedagogikk. Fenomenologiske og estetiske tilnærminger. (s. 110-130) Oslo: Cappelen Akademisk. (20 sider)

Sandvik, N. (1999). Det gode blikk. I T. Alvestad (red.) 0-6 Utfordringer og muligheter i barnehagen (s. 41-48). Oslo: Pedagogisk Forum. (8 sider).

Storjord, M.H., Hætta, A.K.S & Eira, A.M.J. (2016). Samisk barnekultur. Kulturarbeid i samiske barnehager: formidling, lek, tradisjonsfornyelse. I H. Jæger & J.K. Togersen (Red.) Barnekultur (s. 89-106). Oslo: Cappelen Akademisk. (18 sider)

Sæbø, A.B. (2010). Drama i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 2) (23 sider).

Tholin, K.R. (2011). Omsorg usynliggjøres og trenger en tydeligere posisjon. I V. Glaser, K.H. Moen, S. Mørreaunet & F. Søbstad (red.) Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen (s. 59-70). Oslo: Universitetsforlaget. (11 sider).

Tholin, K.R. (2014). Barn som aktive omsorgsdeltakere. Barnehagefolk, 31(1), 27-32. (5 sider).

Waterhouse, A.H.L. (2012). Gripe for å begripe – Landart som kunstnerisk tilnærming til opplevelse og erfaring med natur. Naturfag, (1), 71-73.

Ødegård E. og Røys H. (2013) Å dra lasset sammen. Samhandling som strategi for pedagogisk ledelse i barnehagen. (s. 41-50, s.89-94, og s.97-104) Cappelen Damm Akademisk: Oslo. (24 sider)

 

TILGJENGELIG PÅ NETT:
Bae, B. (2014). Å se barn som subjekt - noen konsekvenser for pedagogisk arbeid i barnehage. Hentet fra: https://www.regjeringen.no/nb/tema/familie-og-barn/barnehager/artikler/a-se-barn-som-subjekt---noen-konsekvense/id440489/ (25 sider).

Bae, B., Eide, B.J., Winger, N. & Kristoffersen, A.E. (2006). Temahefte om barns medvirkning. Oslo: Kunnskapsdepartementet. (73 sider)

Barnehageloven (2005). Lov om barnehager. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet fra: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64?q=barnehageloven

Gopnik, A. (2012). Let the children play, it’s good for them! Smithsonian. Hentet fra: http://www.smithsonianmag.com/science-nature/let-the-children-play-its-good-for-them-130697324/?no-ist (2 sider).

Greve A. & Løndal K. (2012) Læring for lek i barnehage og skolefritidsordning. Nordisk barnehageforskning, 5(19), 1-14. (14 sider)

Grimen, H. (2011). Profesjonelt ansvar og gode ansvarspraksisar. Første Steg, 8(2), 30-33. (4 sider). Hentet fra: https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Forste%20steg/FS_2-11/1/Fs_2_2011_30-33.pdf

Kunnskapsdepartementet (2017). Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet fra: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-04-24-487

Kunnskapsdepartementet (2012). Rammeplan for barnehagelærerutdanning. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet fra: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-06-04-475?q

Olsbu, R.A. (2010). Å leke seg til status – barns moral blir til gjennom lek. Første steg, 7(3), 22-24. (3 sider). Hentet fra: https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Forste%20steg/FS_nr_3_10/FS_3_2010_side_22-24.pdf

Sandvik, N. (2006). Temahefte om de minste barna i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet. (37 sider)

Øksnes M. & Steinsholt K. (2003). Kunsten å fange øyeblikket – et essay om lek som improvisasjon. Norsk pedagogisk tidsskrift, 87(1-2), 56-68. (13 sider).

Østergaard, E. (2013). Naturfag og kunst: berøringer med verden. Bedre skole, (4), 10-15. (6 sider). Hentet fra: https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Bedre%20Skole/BS_4_2013/BS-0413-WEB_Ostergaard.pdf

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. mai 2024 02:50:58