Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Emnet er hovedsakelig nettbasert. Se pkt. Org. og læringsformer.
Undervisningsspråk:
Fransk
Varighet:
½ år

LMUFRA10117 FRA101 Fransk muntlig kommunikasjon (5-10) (Høst 2017)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger fransk som undervisningsfag (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Forkunnskaper tilsvarende fransk som fremmedspråk nivå II i videregående skole anbefales, men er ikke et krav.

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Høgskolen i Østfold tar forbehold om endringer i emnebeskrivelsen før semesterstart.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten har

  • kunnskap om språklæringsteorier og læring av fremmedspråk og språkdidaktikk
  • kunnskap om praktisk fransk lydlære
  • kunnskap om gjeldende læreplan og europeisk språkperm
  • kunnskap om dagligliv, sentrale tradisjoner, skikker og tenkemåter i fransktalende land

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan kommunisere med god uttale og intonasjon og fritt bruke et bredt basisordforråd i fransk
  • presentere og bruke fonetiske tegn analogt og digitalt
  • kan delta i forberedte og spontane samtaler om ulike emner
  • forstår lengre muntlige og skriftlige autentiske tekster i ulike sjangre og media
  • kan bruke ulike digitale verktøy i en tilpasset språklæringssituasjon
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere franskundervisning tilpasset elever på 5-10 trinn
  • veilede elevene i bruk av ulike digitale læringsressurser, for eksempel digitale ordbøker (tekst, bilde og/eller lyd)
  • kan bruke vurderingsverktøy i fremmedspråksundervisningen

Generell kompetanse
Kandidaten kan

  • legge til rette varierte og tilpassede læringsaktiviteter som fremmer utvikling av muntlig samhandling, lytting, tale, lesing og skriving
  • finne relevante læringsressurser og kunne nyttiggjøre seg disse på en hensiktsmessig måte, både for egen opplæring og i formidlingssituasjoner

Innhold

Gjennom bruk av ulike digitale verktøy får kandidaten muntlig språktrening i autentiske situasjoner. Videre vil innsikt i språksystemet og i språkdidaktiske problemstillinger utvikle en grunnleggende forståelse for fransk som fremmedspråk. Dette videreutvikles gjennom arbeidet med individuell læring og felles aktiviteter, og gjennom forholdet mellom mål og aktiviteter. En første innsikt i forskning gjøres gjennom arbeid med fremmedspråksdidaktikk.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er hovedsakelig nettbasert. I emnet gis det også mulighet for regelmessige fysiske samlinger på én til to dager på campus i Halden og mulighet for veiledning på campus.

Undervisningen blir gitt i nettmøter. Læringsplattform brukes til distribusjon av grunnlagsdokumenter, sentralt kursmateriell og oppgaver, samt annen relevant informasjon om emnet. Nettmøtene foregår i plenum eller i mindre grupper for å styrke studentenes muntlige, digitale og didaktiske ferdigheter. Studentene får trening i bruk av digitale opptak- og samarbeidsverktøy i franskundervisningen. Selvstudium inngår i læringsformene.

Studenten må i tillegg delta på annen obligatorisk aktivitet i tråd med programplanen for GLU 5-10, se Programplan generell del og Plan for praksis.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er to uker praksis i 1. semester inkludert en uke observasjonspraksis. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

Fagpulje 1, emne 101 (NORSK/TYSK/KROPPSØVING/NATURFAG) har ansvar for praksisperioden.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Innlevering av 9 korte skriftlige oppgaver på blogg i løpet av høstsemesteret. Studenten får tilbakemelding fra medstudenter og faglærer.
  • Det forutsettes også aktiv deltakelse i muntlige aktiviteter. 50 % fremmøte i nettmøtene er obligatorisk.
  • Deltakelse på profesjonsdager.

Arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen.
Varighet: ca. 30 minutter.

Kandidaten blir testet i muntlig forståelse og produksjon.
Ingen hjelpemidler tillatt.

Som hovedregel gjennomføres muntlig eksamen på nettet via læringsplattform. Det er også mulig å avlegge eksamen på campus.

Karakterregel: A-F.

Interne sensorer.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres av studentene to ganger hvert semester, og evalueringen behandles i avdelingens utvalg for studiekvalitet.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 31.10.2016.

Bjørke, C., Dypedahl, M. & Myklevold, G. A. (red.). (2014). Fremmedspråksdidaktikk. Oslo Cappelen Damm. (utvalgte kapitler)

Cadre européen commun de référence pour les langues. Didier. Hentet fra: http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/Source/Framework_fr.pdf

C'est chouette 1,2,3. http://www.gyldendal.no/Grunnskole/8-10/Fransk/C-est-Chouette-1

Girard, Francine & Lyche, Chantal (2005). Phonétique et phonologie du français. Universitetsforlaget.

Utdanningsdirektoratet. Europeisk språkperm 13-18. Hentet fra: http://udir.no/Utvikling/Artikler-utvikling/Felles-europeisk-rammeverk/

Utdanningsdirektoratet. Læreplan i fremmedspråk. Hentet fra: http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=123914

Utdanningsdirektoratet. Forskning om tilpasset opplæring. Hentet fra: http://www.udir.no/Upload/Forskning/5/Tilpasset_opplaring.pdf

Nettbaserte læringsressurser fra Fremmedspråkssenteret: Muntlige ferdigheter.

Hentet fra: http://www.fremmedspraksenteret.no/nor/fremmedspraksenteret/larings---ressurser/grunnleggende-ferdigheter/muntlig

Nettbaserte læringsressurser fra Fremmedspråkssenteret: Tidlig start med fremmedspråk. Hentet fra: http://www.fremmedspraksenteret.no/nor/fremmedspraksenteret/fremmedsprak-pa-barnetrinnet-1/laringsressurser

Øvrig litteratur oppgis av faglærer og legges på læringsplattformen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. mai 2024 02:51:04