Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig fakultet:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Høgskolen i Østfold, Halden
Emneansvarlig:
Eva Martinsen Dyrnes
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

LPYDH214 Design og håndverk, Skolen i samfunnet (Høst 2018–Vår 2019)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er ett av to obligatoriske yrkesdidaktiske emner i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag for trinn 8-13, deltid.

Emnet gjennomføres siste gang studieåret 2018/2019.

Absolutte forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisningssemester

3. og 4. semester

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten skal:
- forstå og begrunne yrkets plass i skolen og samfunnet
- kunne se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
- ha kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for elevenes framtidige profesjons- og yrkesutøvelsen
- ha kunnskap om overganger i utdanningsløpet
- ha kunnskap om og innsikt i miljøkonsekvensene av yrkesutøvelsen og motivere for praksis som kan bidra til en økologisk og bærekraftig utvikling

Ferdigheter
Studenten kan:
- forberede elevene til et framtidig yrkesliv
- bruke og henvise til forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesdidaktisk utviklingsarbeid
- analysere og ta hensyn til kompetansebehov i samfunnet og arbeidslivet
- forstå opplæringsbehovene hos unge med ulik kulturell bakgrunn
- anvende yrkesdidaktiske og teknologiske ferdigheter i tråd med endringer i samfunnet og yrket
- legge til rette for gode overganger i utdanningsløpet for å forebygge frafall
- kunne knytte kontakter og bruke bedrifter og virksomheter som opplæringsarenaer for å realisere et variert, relevant og tilpasset opplæringstilbud

Generell kompetanse
Studenten kan
- skape et godt læringsmiljø og ha et bevisst og aktivt forhold til yrkesetiske spørsmål
- via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
- analysere og se egne behov for kompetanseheving og arbeide for å heve egen kompetanse

Innhold

I Yrkesdidaktikk: skolen i samfunnet er fokus på skolen i samfunnet og på kompetanse til å lede til lærings- og utviklingsarbeidet i skole og/eller arbeidsliv i et samfunnsperspektiv. Første del av emnet er en fellesdel for alle som tar praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag, den andre delen er en fordypning i studentenes yrkesbakgrunn. Emnet omfatter opplæringens forhold til ungdomskultur, ledelses-, samarbeids- og organisasjonsoppgaver som ligger utenom den daglige opplæringen, men som legger viktige rammer for læring og utvikling. Forståelse for skolens mandat, virksomhetens mål og egenart som organisasjon, arbeidsplass og læringsarena er sentralt. Studentene skal bidra til å videreutvikle lærings- og organisasjonskultur ved egen arbeidsplass.

Undervisnings- og læringsformer

Det veksles mellom forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og øvelser.

For mer informasjon om samlinger og organisering, se generell del av studieplanen.

Praksis

Det er 25 dager praksisopplæring i skoler/opplæringsinstitusjoner knyttet til emnet. Se egen emnebeskivelse når det gjelder praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1) Obligatorisk frammøte
Emnet baseres på frammøte og aktiv deltakelse. Det er tillatt med 20 % fravær.


2) Muntlig framføring av tema/emne på bakgrunn av erfaringer fra 2. praksisperiode 

Vurdering: godkjent/ikke godkjent. Dersom framføringen vurderes til ikke godkjent får studenten ett nytt forsøk som må gjennomføres innen en gitt frist.  

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Det gis ikke separat karakter for yrkesdidaktisk spesialisering, men spesialiseringen vil angis på vitnemålet som "godkjent".

Sluttvurdering i emnet Design og håndverk, Skolen i samfunnet inngår i en felles eksamen for studiet PPU-Y. For detaljer om sluttvurdering, se pkt. Vurdering i generell del av studieplanen og i emnet Praktisk yrkespedagogikk.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltagelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA 3).

Litteratur

Litteraturliste fremgår av generell del av studieplanen. 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. mai 2024 02:51:50