Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

LMUKRO10317 KRO103 Kroppen i bevegelse (5-10) (Vår 2019)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger kroppsøving som undervisningsfag (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått praksisperioder i 1. studieår

Undervisningssemester

4. semester (vår)

Høgskolen i Østfold tar forbehold om endringer i emnebeskrivelsen før semesterstart.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om bevegelsesmiljø, trening og treningsprinsipp egnet for elever på mellomtrinnet 5.-7. trinn og ungdomstrinnet 8.-10. trinn
  • har kunnskap om kroppen i bevegelse, spesielt med tanke på læring av bevegelsesaktiviteter
  • har kunnskap om læringsteori, barn og unges utvikling, selvforståelse og helse i et samfunnsperspektiv

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan anvende kunnskaper om trening og kroppen i bevegelse for å legge til rette for læring i kroppsøving
  • kan vurdere fagdidaktiske problemstillinger og bruke relevant teori og forskning til å utvikle og forbedre undervisning i kroppsøving
  • kan anvende kunnskap og skape inkluderende, differensierte og helsefremmende læringsmiljøer som bidrar til gode læringsprosesser i kroppsøvingsfaget

Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan utøve profesjonalitet som kroppsøvingslærer
  • kan bidra til nytenkning og innovasjon i faget kroppsøving

Innhold

Emnet består av temaene:

  • Kroppens anatomi og fysiologi i et bevegelsesperspektiv
  • Trening og treningsprinsipper for elever på 5.-10. trinn
  • Kroppen i bevegelse i ulike bevegelses- og læringsmiljøer
  • Kropp og helse i et samfunnsperspektiv

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er lagt opp som forelesninger, gruppearbeid og framlegg, samt veiledning under praktiske øvelser. Pensumlitteratur brukes i stor grad som utgangspunkt for arbeid i emnet. Bruk av digitale tavler inngår i undervisning og læring, og studentene skal i basisgruppesammenheng og ved forelesninger/fremlegg benytte web-verktøy for å lage digitale sammensatte tekster. Undervisningen gir studentene erfaring med profesjonsfaglig digitale verktøy som blant annet pulsklokker og applikasjoner.

Det benyttes elektronisk læringsplattform til informasjon, fagstoff, oppgaver og innleveringer. Det blir benyttet digitalt kommunikasjonsverktøy i undervisning- og veiledningssituasjoner.

Det forutsettes at studentene tilegner seg nødvendige kunnskaper, ferdigheter og faglig innsikt gjennom timeplanlagt undervisning og selvstudium. Studenten må ta aktivt ansvar for egen læring og digital studieteknikk.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 4. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

KRO103 har hovedansvar for praksisperioden.

Det er knyttet arbeidskrav til praksis; se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Muntlig framlegg i basisgrupper innenfor de ulike temaene. Framleggene (f.eks. PowerPoint-presentasjoner) skal leveres digitalt. Se semesterplanen for detaljer. Studenter/basisgruppe gir tilbakemeldinger på fremlegg.
  • Deltakelse på profesjonsdager
  • Analyse og bruk av læremidler i praksisklassen. Muntlig presentasjon (jf. Plan for praksis)
  • Praksisrapport: individuell praksisrapport etter mal (jf. Plan for praksis)
  • Praksis må være bestått (jf. Plan for praksis)

Arbeidskrav skal være godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig skoleeksamen, 6 timer
Ingen hjelpemidler tillatt.

Karakterregel: A-F.
Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Emnet har muntlig underveisevaluering og skriftlig individuell studentevaluering ved semesterslutt (EVA3). Emneansvarlig har ansvaret for oppfølging av emneevalueringen.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 31.10.2016

Bahr, R., Mæhlum, S. & Prøis, L.-A. (2000). Idrettsskader: en illustrert guide til diagnostikk og behandling av skader i forbindelse med idrett og fysisk aktivitet. Oslo: Gazzette bok.

Dahl, H. A. (2005). Klar, Ferdig, Gå: grunnbok i aktivitetsfysiologi. Oslo: Cappelen Damm. (samarbeid med Olympiatoppen) (m/arbeidsbok)

Dahl, H. A, Jensen, J. (2016). Treningens biologiske grunnlag. Oslo: Cappelen Damm.

Dahl, H. A. & Rinvik, E. (2014). Menneskets funksjonelle anatomi. Oslo: Cappelen Damm.

Gjerset, A. m. fl. (2015). Idrettens treningslære. Oslo: Gyldendal Undervisning.

Holand, Aasmund (2008). Bevegelsens årsak. Elementær innføring i mekanikk og bevegelsesanalyse. Oslo: Cappelen Akademisk.

Paulsen G., Cumming K., Holden G., Hallen J., Ronnestad B., Sveen O., Skaug A., Paur I., Bastani N., Ostgaard H., Buer C., Midttun M., Freuchen F., Wiig H., Ulseth E., Garthe I., Blomhoff R., Benestad H. & Raastad T. (2014). Vitamin C and E supplementation hampers cellular adaptation to endurance training in humans: a double-blind randomized control trial. Journal of Physiology, 592(24), 5391-5408.

Sveen, O. (2016). Kompendium i anatomi. Halden: Høgskolen i Østfold.

Sveen O., Skaug A. & Raastad T. (2014). An antioxidant and multivitamin supplement reduced improvements in VO2max. The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 54(1), 63-69.


Utdelt materiale og aktuelle nettsider og apper som oppgis i undervisningen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 10. mai 2024 02:53:10