Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

LMUMAT40117 MAT401 Læring og undervisning av matematikk (5-10) (Høst 2020)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger matematikk som

  • masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10
  • undervisningsfag (90 studiepoeng) i kombinasjon med Profesjonsrettet pedagogikk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10

Absolutte forkunnskaper

  • Bestått praksisperioder i 3. studieår
  • Bestått minimum 150 studiepoeng fra 1.-3. studieår
  • Bestått 60 studiepoeng fra masterfordypningsfaget
  • Bestått FoU-oppgaven i 3. studieår

Undervisningssemester

7. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov, herunder kunnskap om vurdering og tilbakemeldinger
  • har inngående og forskningsbasert kunnskap om progresjon og elevers læring i matematikk
  • har god kunnskap om og et helhetsperspektiv på læreplanen
  • har god kunnskap om læreres læring og deres anvendelse av teori i klasserommet

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan utvikle, gjennomføre og evaluere faglig forankra og forskningsbasert opplæring som sikrer alle elevers matematikkfaglige progresjon
  • kan ta et særlig ansvar for å utvikle og lede kolleger til mer forskningsbasert undervisning
  • kan på et avansert nivå anvende forskningsresultater slik at elever lærer å reflektere over egen utvikling og læring

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan se betydningen av å utvikle matematikkfaget for den enkelte lærer og for samfunnet
  • kan identifisere, analysere og kritisk reflektere over faglige og utdanningspolitiske problemstillinger av relevans for matematikkfaget

Innhold

Emnet læring og undervisning av matematikk gir en dypere forståelse av både elevers og læreres læring. Som framtidige lærere skal studentene kunne lede utviklingsarbeider ved egen skole. Det krever dybdekunnskap om læreplanen. Læreres læring og hvordan ny kunnskap kan brukes i praksis er sentralt i slikt utviklingsarbeid.

Elevers læring er et stort forskningsfelt. I dette emnet velger studenten selv et av hovedområdene i læreplanen å spesialisere seg i når det gjelder elevers læring. Studenten får veiledning i det selvvalgte temaet.

Emnet gir en dypere forståelse for faktorer som bidrar til god matematikkundervisning. Studentene vil gjennom teori og praksis utvikle sin evne til å gjøre begrunnede valg med hensyn til tilrettelegging slik at både lavt presterende og høyt presterende elever gis muligheter til å lære matematikk.

Undervisnings- og læringsformer

Det vil bli lagt opp til varierte undervisningsformer:

  • forelesinger
  • gruppearbeid
  • seminar med muntlige presentasjoner og tilbakemelding fra lærere og medstudenter
  • selvstudium og arbeid i kollokviegrupper

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er ikke veiledet praksis i 7. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Refleksjonstekst skrevet etter gjennomført intervju med skoleleder og lærer om læreres læring. Disse er fra en av høgskolens praksisskoler eller en skole studenten finner selv.

  2. Presentasjon av en aktuell, vitenskapelig artikkel fra et internasjonalt tidsskrift om matematikkundervisning i et seminar for praksislærere. Metode og teori skal komme tydelig fram.

Arbeidskravene må være godkjente før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig, individuell eksamen, ca. 40 minutter

Eksamen er todelt: Kandidaten skal presentere det selvvalgte temaet om elevers læring. I tillegg skal studenten eksamineres i resten av pensum. Eksamenstiden disponeres omtrent likt på hver del.

Både fagkunnskaper og evne til formidling og muntlig kommunikasjon vil bli vurdert.

Tillatt hjelpemiddel: Til det selvvalgte temaet kan kandidaten bruke notatark.

Karakterregel: A-F.

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene midtveis/underveis og sluttevaluering.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 22. mai 2020.

Bøker

Kilpatrick m.fl (2001). Adding it up. Helping children learn mathematics. National research council. Heftet bok.
https://epdf.pub/helping-children-learn-mathematics.html

Klaveness, E., Karlsen, L & Kverndokken, K. (2019). 101 grep for å aktivisere elever i matematikk: Matematikkdidaktikk i teori og praksis. Fagbokforlaget.

Kazemi, E. & Hintz, A. (2014). Intentional talk. How to structure and lead productive mathematical discussions. Stenhouse publishers, Portland, Maine.

Eller på norsk:

Kazemi, E. & Hintz, A. (2014). Målrettet samtale. Hvordan strukturere og led gode, matematiske diskusjoner. Cappelen Damm Akademisk

Smith, M. S., & Stein, M. K. (2011). 5 practices for orchestrating productive mathematics discussions. Reston: NCTM.

(Den er også oversatt til svensk om det skulle fungere).

Artikler og kapittel

Desimone, L. M. (2009). Improving Impact Studies of Teachers' Professional Development: Toward Better Conceptualizations and Measures. Educational Researcher 38(3), 181-199.

Jensen, K. (2008). Nye utfordringer i kunnskapssamfunnet. Kunnskapsutvikling og faglig oppdatering hos lærere, sykepleiere, dataingeniører og revisorer. Bedre skole 2008 (4), 54-57.

Maugesten, M., & Mellegård, I. (2015). Profesjonelle læringsfellesskap for lærere i videreutdanning - utvikling i kunnskapskulturen. Acta Didactica Norge 9(1), 1-20.

Munter, C., Stein, M. K., & Smith, M. A. (2015). Dialogic and Direct Instruction: Two Distinct Models of Mathematics Instruction and the Debate (s) Surrounding Them. Teachers College Record, 117(11), 1-32.

Cobb, P., & Jackson, K. (2011). Towards an Empirically Grounded Theory of Action for Improving the Quality of Mathematics Teaching at Scale. Mathematics Teacher Education and Development, 13(1), 6-33.

Wiliam, D. (2011). What is assessment for learning? Studies in Educational Evaluation, 37(1), 3-14. doi:10.1016/j.stueduc.2011.03.001

Boaler, J. (2016). Mathematical mindsets. Kapittel fra boka legges i Canvas.

Valgfritt pensum:

Inntil 100 sider emnerelevant, nyere forskingslitteratur knyttet til det skoletrinnet og hovedtemaet studenten retter seg inn mot. Det valgfrie pensumet skal godkjennes av faglærer. For 1-7 innebærer dette teori om begynneropplæirngen.

Presentasjoner gjøres tilgjengelige i Canvas.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 4. mai 2024 02:54:43