Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Emnet er hovedsakelig nettbasert. Se pkt. Undervisnings- og læringsformer.
Undervisningsspråk:
Fransk
Varighet:
½ år

LMUFRA10417 FRA104 Franske tekster og sjangre (5-10) (Vår 2020)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger fransk som undervisningsfag (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10 (300 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Bestått praksisperioder i 1. studieår.

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskaper tilsvarende fransk som fremmedspråk nivå II i videregående skole anbefales, men er ikke et krav.

Undervisningssemester

4. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten har

  • kunnskap om tekststrukturer og om språklige virkemidler som brukes i skriveprosessen

  • kunnskap om ulike kulturelle uttrykksformer som film, litteratur, musikk og kunst i franskspråklige områder

  • kunnskap om forskning som behandler litterær analyse

  • kjennskap til og kunnskap om bruk av tekstlige uttrykk på fransk (som skjønnlitteratur, barnelitteratur, sakprosa, tegneserier, sanger, film, forskjellige tekstlige uttrykk på Internett)

Ferdigheter
Kandidaten kan

  • lese franske skjønnlitterære og andre autentiske tekster i ulike sjangre og nyttiggjøre seg forskjellige tolknings- og lesestrategier

  • selv produsere forskjellige typer tekster på fransk

  • planlegge, gjennomføre og vurdere franskundervisning tilpasset elever på 5.-10. trinn

Generell kompetanse
Kandidaten kan

  • utvikle, analysere og vurdere egne lærings- og kommunikasjonsstrategier, og hjelpe elevene med å utvikle passende lærings- og kommunikasjonsstrategier

  • planlegge og gjennomføre undervisningsprosjekter knyttet til kulturelle, tekstlige og samfunnsmessige aspekter i de fransktalende landene

  • bruke aktuelle digitale verktøy i arbeidet med tekstlige uttrykk, og generelt i en språklærings- og undervisningssammenheng

Innhold

Studentene får innsikt i fransk kultur og frankofoni, i egen og andres tankemåter gjennom studiet av franskspråklige tekster.

De får også en innføring i ulike sjangre i et diakront og teoretisk perspektiv, samt blir kjent med sjangrenes egenart og stilistiske virkemidler.

Videre oppøves studentene til en kritisk tilnærming og til å analysere ulike tekster. De skal kunne drøfte kriterier for valg av tekster i undervisningen og deretter ulike måter å anvende dem på.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er hovedsakelig nettbasert. I emnet gis det også mulighet for regelmessige fysiske samlinger på én til to dager på studiestedet i Halden og mulighet for veiledning på studiestedet.

Undervisningen blir gitt i nettmøter. Læringsplattform brukes til distribusjon av grunnlagsdokumenter, sentralt kursmateriell og oppgaver, samt annen relevant informasjon. Selvstudium inngår i læringsformene.

Fransk fagdidaktikk og franskundervisning tematiseres og øves ut fra konkrete undervisningssituasjoner, enten i form av «cases» eller med utgangspunkt i den franskundervisningen studentene gjennomfører i praksisperiodene. I veiledningen tar man for seg fagspesifikke og fagdidaktiske temaer, som planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning som kan fremme elevenes kulturforståelse og interkulturell kompetanse.

Studenten må i tillegg delta på annen obligatorisk aktivitet i tråd med programplanen for GLU 5-10, se Programplan generell del og Plan for praksis.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 4. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

Fagpulje 1, emne 103 (NOR/TYS/KRO/NAT) har hovedansvar for praksisperioden.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • En multimodal innlevering om fransk kulturell uttrykksform med didaktisk tilnærming. Teksten skal ha et omfang på 1000-1500 ord, i tillegg til multimodale uttrykk. Alle kilder må oppgis. Skriftlig arbeid skal ha følgende skrifttype og skriftstørrelse: Times New Roman, punkt 12, linjeavstand 1,5.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Multimodal hjemmeeksamen, individuell (7 dager).

Eksamen skal bestå av både faglige og didaktiske temaer. Omfang: 1500-2000 ord, i tillegg til multimodale uttrykk. Alle kilder må oppgis.  Skrifttype og størrelse i de skriftlige delene: Times New Roman, pkt. 12. Linjeavstand: 1,5.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres av studentene, og evalueringen behandles i avdelingens utvalg for utdanningskvalitet.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 31.10.2016.

Pensumlitteraturen fastsettes hvert år av faglærer. Pensumlitteraturen omfatter to valgfrie verk, samt noveller, romaner, eventyr, tegneserier, barne- og ungdomslitteratur, film og sanger. Alle verkene settes inn i et litteraturhistorisk og sjangermessig perspektiv. Faglærer legger ut litteraturhistorisk oversikt, samt sjangerpresentasjon i Fronter. I tillegg kommer: Knudsen, S.V., Aamotsbakken, B. og Skjelbred, D. (2007). Tekst i vekst: teoretiske, historiske og analytiske perspektiver på pedagogiske tekster. Oslo: Novus. (247 sider)

Nettbaserte ressurser fra Institut français. Kulturelle uttrykk og språkressurser:
http://www.institutfrancais.com/fr

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 4. mai 2024 02:55:05