Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig fakultet:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Karine Stjernholm
- Undervisningsspråk:
- Sjå pkt. Undervisnings- og læringsformer
- Varighet:
- ½ år
LUMNOR40317 Språk og samfunn (Høst 2021)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i norsk i skolen (120 studiepoeng) (heiltid og deltid).
Undervisningssemester
Heiltid: 3. semester (haust).
Deltid: 5. semester (haust).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten
-
har avansert kunnskap om talespråkleg variasjon
-
har inngåande kunnskap om sosiolingvistisk teori og kan sjå regional språkvariasjon i lys av denne kunnskapen
-
har god kunnskap om tilnærming til dialekt og talemålsvariasjon i undervisningssamanheng i norsk skole
-
har avansert kunnskap om nordiske språkforhold, spesielt om ungdomsspråk i Norden
Ferdigheiter
Kandidaten
-
kan samle inn språkleg materiale og gjere grundige analysar av dette materialet
-
kan analysere regionale og nordiske språklege data og vurdere resultata i lys av spørsmål om identitet og stad
-
kan analysere sosiolingvistisk materiale av ulike slag og drøfte dette teoretisk og i eit undervisningsperspektiv
Generell kompetanse
Kandidaten
-
kan reflektere over korleis språkstudium kan nyttast didaktisk for å utvikle metaspråkleg medvit
-
kan formidle kunnskap om talespråkleg variasjon og har kompetanse til å rettleie i allmenne og faglege spørsmål om dette
-
er bevisst på korleis ein kan bruke språkvariasjon som ein ressurs i klasserommet for å styrke elevane sin språklege tryggleik og identitet
Innhold
I dette emnet vil språk og språkleg variasjon bli sett i eit regionalt, nasjonalt og nordisk perspektiv. Studentane vil få ein solid teoretisk basiskunnskap som vil gjere dei i stand til å forstå lokal språkleg variasjon i lys av globale utviklingstrekk.
Gjennom sjølvstudium av regional variasjon, og gjennom innsikt i samanhengen mellom stad, språk og identitetsbygging gjennom heile livsløpet, skal dei kunne sette den lokale dialektsituasjonen i samanheng med situasjonen elles i landet - og i Norden.
Eit sentralt mål i emnet vil vere å bevisstgjere studentane om at lærarrolla er viktig for å utnytte ressursane i elevanes språklege variasjon som eit gode i skolen.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningsspråket er norsk, svensk og dansk.
Det vil bli lagt opp til varierte undervisningsformer:
- Forelesingar
- Organisert gruppearbeid, skriftleg og munnleg
- Sjølvstudium og kollokviegrupper
- Studentpresentasjonar
- Datainnsamling/feltarbeid
- Arbeid med semesteroppgåve/rettleiing
Studentar som vel oppgåver der dei kan komme i kontakt med særleg sårbare grupper (barn/unge), må levere politiattest før dei går i gang med oppgåva. Sjå generell del av studieplanen.
Arbeidsomfang
Emnet har eit forventa arbeidsomfang på om lag 400 timar.
Praksis
Det er ikkje knytt praksis til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Individuell fagleg presentasjon for studentar eller kollegaer/feltarbeidsskolar, med refleksjonsnotat. Målform: bokmål eller nynorsk.
Prosjektbeskriving som gjer greie for korleis språkdata til semesteroppgåva (eksamensarbeidet) skal samlast inn og som formulerer problemstilling(ar) knytt til materialet. Språkdata kan samlast inn enten som feltarbeid i skolen, eller på annan måte. Datainnsamling kan skje i grupper, og skal skje i samråd med faglærar.
Nærmare informasjon om tema og opplegg for begge arbeidskrava blir gitt ved undervisningsstart.
Studenten vil få rettleiing og tilbakemelding frå faglærar og/eller medstudentar undervegs i arbeidet med datainnsamling og semesteroppgåve.
Arbeidskrava må vere godkjende før studenten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell semesteroppgåve
Semesteroppgåve er basert på data samla inn i arbeidskrav 2. Omfang: 10-15 sider. Målform: nynorsk.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ny eller utsett eksamen kan kandidaten bruke datamaterialet (arbeidskrav 2) om igjen.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding frå studentane midtvegs-/undervegs- og sluttevaluering.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 28. juni 2021.
Bøker
Hårstad, Stian, Terje Lohndal og Brit Mæhlum (2017). Innganger til språkvitenskap. Teori, metode og faghistorie. Oslo: Cappelen Damm. (187 sider)
Hårstad, Stian, Brit Mæhlum og Rikke van Ommeren (2021). Blikk for språk. Sosiokulturelle perspektiver på norsk språkvirkelighet. Cappelen Damm. (210 sider)
Sandøy, Helge (1996). Talemål. Oslo: Novus. Kap. 1, 5 og 6 (50 sider)
Artiklar og enkeltkapittel
Auer, Peter (2005). Europe’s sociolinguistic unity, or: A typology of European dialect/standard constellations. I Perspectives on variation: Sociolinguistic, historical, comparative. Berlin/New York: de Gruyter. (7-42) (36 sider)
Blommaert, Jan (2010). Sociolinguistics of globalization. Cambridge University Press. (kap. 1) (1-28) (27 sider)
Bourdieu, Pierre (1977). The economics of linguistic exchanges. Social Science Information 16/6. (645-668) (23 sider)
Bull, T. (1996). Fast skriftnormal eller normal med valfrie former? I: Tvinnereim, H.S. (red.). Nynorsk skriftkultur - aktuelle forskingsfelt. Volda: Høgskulen i Volda. (s. 63-70) (7 sider)
Eckert, Penny (2012). Three waves of variation study. The emergence of meaning in the study of variation. (32 sider) http://web.stanford.edu/~eckert/PDF/ThreeWavesofVariation.pdf
Faarlund, J.T. (1996). Nynorsk og bokmål - tilhøvet mellom det almenne og det spesielle. I: Tvinnereim, H.S. (red.). Nynorsk skriftkultur - aktuelle forskingsfelt. Volda: Høgskulen i Volda. (s. 37-44) (7 sider)
Freywald, U., Cornips, L., Ganuza, N., Nistov, I. & Opsahl, T. (2015). Beyond verb second - a matter of novel informational-structural effects? Evidence from Norwegian, Swedish, German and Dutch. I: Jacomine & Svendsen (red.). Language, Youth and Identity in the 21st Century. Linguistic Practices across Urban Spaces. Cambridge University Press. (s. 73-92) (19 sider)
Gregersen, Frans & Tore Kristiansen (2015). Indledning. Sprogforandring i virkelig tid. I F. Gregersen & T. Kristiansen (red.), Hvad ved vi nu – om danske talesprog?, 9–49. København: KU, Sprogforandringscentret. (40 sider)
Ims, Ingunn Indrebø (2013). Språklig registerdanning og verditilskriving: Betegnelser på nye måter å snakke norsk på i Oslo. NOA norsk som andrespråk 29 (2). 37-71. (34 sider)
Jahr, Ernst H. (1992). Innhogg i nyare norsk språkhistorie. ("Bruk av dialektene i grunnskolen frå 1878 til i dag") (28-37) (10 sider)
Johannessen, Janne Bondi (2003). Innsamling av språklige data: Informanter, introspeksjon og korpus. I Johannessen m.fl. (red): På språkjakt – problemer og utfordringer i språkvitenskapelig datainnsamling. Oslo: Unipub. 133–171. (38 sider)
Jørgensen, J.N. (2011). Normer om sprogvalg i superdiversiteten. Danske talesprog, 11, 165-185. (20 sider)
Melby, Guri (2008). Språk og symbolsk makt i Team Antonsen. Målbryting 9. (35-69) (32 sider)
Mæhlum, Brit (2009). Standardtalemål? Naturligvis! En argumentasjon for eksistensen av et norsk standardtalemål. I Norsk lingvistisk tidsskrift 1. (7-26) (19 sider)
Mæhlum, Brit og Unn Røyneland (2011). ""Lasternes Hule" eller "Civilisationens Arnested"? Byens posisjon i norsk talemålsforskning". I: Nordiskfaget - tradisjon og fornying. Oslo: Novus. (69-96) (28 sider)
Nilson, Jenny (2009). Dialect change? Nordic Journal of Linguistics 32(02) (207-220) (14 sider)
Røsstad, R. (2002). Å undersøke oppfatningar om endring og variasjon i eigen dialekt. Målbryting 6, (191-200). DOI: https://doi.org/10.7557/17.4759 (19 sider)
Røyneland, U. (2018). Sosial og geografisk variasjon, utjamning og ny variasjon frå ca. 1945 til i dag. I Mæhlum, B. (red.), Norsk språkhistorie. NSH-II Praksis. Oslo: Novus (240-257). (17 sider)
Sandøy, Helge (2009). Standardtalemål? Ja, men ...! Norsk lingvistisk tidsskrift 1. (27-47) (30 sider)
Sollid, Hilde (2014). Hierarchical dialect encounters in Norway. Acta Borealia 31(2). (s. 111-130) (20 sider)
Stjernholm, Karine & Leonie Cornips (2020). Dialect speaking working-class women in the media. Oslo Studies in Language (OSLa) https://journals.uio.no/index.php/osla
11(2). 429-447. (18 sider)
Stjernholm, Karine & Ingunn I. Ims (u.u.) Språkendring i Vika. En komparativ analyse av diakrone og synkrone korpusdata. (ca. 20 sider)
Stjernholm, Karine & Åshild Søfteland (2019). Talemål i Sør-Østfold. Ideologi, struktur og praksis. Målbryting 10. 101-131. (30 sider)
Sunde, A. M. (2016). ‘Inspect kniven i inventoryen min’. Språklig praksis i et nytt domene. Norsk lingvistisk tidsskrift 34(2), 133-160. (27 sider)
Svendsen, Bente A. (2012). Et språklig bakholdsangrep? Østfold l-ens inntog i Oslo. I Enger, Hans Olav & Unn Røyneland (red.). Fra holtijar til holting. Språkhistoriske og språksosiologiske artikler til Arne Torp på 70-årsdagen. (17 sider)
Søfteland, Å. (2018). Nordisk dialektkorpus - introduction aux recherches sur les parlers dans le Norden. Nordiques 35, 95–115. («Nordisk dialektkorpus - ei innføring» – norskspråkleg versjon blir utdelt)
Vikør, Lars (2001). The Nordic Languages. Their Status and Interrelations. Oslo: Novus. Chap. II The Languages (s. 27-77) (50 sider)
Vikør, L.S. (1996). Nynorsk skriftkultur sett i nordisk lys. I: Tvinnereim, H.S. (red.). Nynorsk skriftkultur - aktuelle forskingsfelt. Volda: Høgskulen i Volda. (s. 45-52) (7 sider)
Walton, S. (2015). Kva er nynorsken? I: Eiksund, H. & Fretland, J.O. (red.). Nye røyster i nynorskforkinga. (s. 16-33) (17 sider)
(122 si5der)
Støttelitteratur:
Grov, Astrid Marie (2020). Dei som har nynorsk i halsen. Norsk Tidend 5, 4–7.
https://www.nm.no/app/uploads/2020/12/NT05-20-1.pdf
NESH: Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi: https://www.etikkom.no/globalassets/documents/publikasjoner-som-pdf/60125_fek_retningslinjer_nesh_digital.pdf