Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Emnet er hovedsakelig nettbasert. Se pkt. Undervisnings- og læringsformer.
Emneansvarlig:
Berit Grønn
Undervisningsspråk:
Se pkt. Undervisnings- og læringsformer
Varighet:
½ år

LMUSPA10217 SPA102 Spansk kultur, samfunn og spanskspråklige tekster 1 (5-10) (Vår 2021)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger spansk som undervisningsfag (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten har

  • kunnskap om utvalgte temaer innen spansk og latinamerikansk dagligliv, kultur og historie

  • kunnskap om ulike kulturelle uttrykksformer som film, musikk og kunst, i spanskspråklige områder

  • kjennskap til geografiske og samfunnsmessige forhold i Spania og Latin-Amerika 

  • et godt utviklet og differensiert ordforråd innen områder som dagligliv, kultur og samfunn

  • kjennskap til strategier for leseforståelse og ordinnlæring

  • kjennskap til analoge og digitale læringsressurser samt ulike undervisningsmetoder knyttet til undervisning i spanskspråklig kultur og samfunn

Ferdigheter
Kandidaten kan

  • forstå, gjøre rede for og reflektere over innholdet i muntlige, skriftlige og sammensatte tekster tilknyttet de utvalgte temaene

  • uttrykke seg muntlig, forberedt og spontant, og skriftlig om ulike dagligdagse, kulturelle og samfunnsmessige temaer på en forståelig og strukturert måte tilpasset målgruppe og kommunikasjonssituasjon

  • bruke et variert vokabular og setningsoppbygging

  • anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende planverk for grunnskolen

  • velge ut hensiktsmessige analoge og digitale læringsressurser og tilrettelegge arbeid med autentiske og tilpassede tekster fra spansktalende områder for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte

  • variere arbeidet med ordinnlæring og bevisstgjøre elevene i bruk av ulike lese- og ordinnlæringsstrategier, samt digitale ordbøker

Generell kompetanse
Kandidaten kan

  • sette seg inn i og utforske aktuelle temaer innen dagligliv, samfunn og kultur i målspråkområdet

  • har innsikt i hvordan barn og ungdom kan utnytte sine allmennkunnskaper, flerspråklighet og digitale ferdigheter i språklæringen

  • reflektere over egen læring og praksis i forhold til språklæringsteorier, etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst

  • reflektere kritisk over egen undervisning og hvilke læringsressurser og arbeidsformer som passer elevenes forutsetninger best

Innhold

I undervisningen legges det til rette for at studentene skal kunne tilegne seg nye kunnskaper og utvikle egne kommunikative ferdigheter gjennom å forstå, videreformidle og reflektere over innholdet i ulike tekster (muntlige, skriftlige, sammensatte og audiovisuelle). Undervisningen vil dreie seg om aktuelle samfunnsmessige og kulturelle temaer som dagligliv, kulturuttrykk, levemåter og tradisjoner.

Innen fagdidaktikken gis en innføring i ulike måter å tilrettelegge for arbeid med tekst- og kulturrelaterte temaer i spanskundervisning for barn og unge. Studentene diskuterer og reflekterer rundt hvordan intensjonen i gjeldende læreplanverk kan operasjonaliseres, herunder hvordan man kan gjøre elevene kjent med dagligliv og det kulturelle mangfoldet i målspråkområdet. De får trening i å velge ut og anvende analoge og digitale autentiske tekster i spanskundervisningen. Andre sentrale temaer er ordinnlæring, strategier for leseforståelse og flerspråklighet som ressurs i språklæring.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningsspråket er spansk og norsk.

Emnet er hovedsakelig nettbasert. I emnet gis det også mulighet for regelmessige fysiske samlinger på campus i Halden og mulighet for veiledning på campus.

Undervisning og veiledning foregår på campus og via digitale samarbeidsverktøy på nett. Bruk av læringsplattform og andre digitale opptak- og samarbeidsverktøy er sentral i emnet. Det forventes at studentene deltar aktivt i gjennomgang av og i samtaler om fagstoffet og bidrar i utviklingen av egen og andres språklige og fagdidaktiske kompetanse. Studentene vil bli trent i å redegjøre for kulturelle fenomener, geografiske og samfunnsmessige forhold i målspråkområdet.

Det legges opp til muntlig og skriftlig interaksjon studentene imellom både i og utenom undervisningen. I didaktikken rettes det fokus mot hvordan planlegge, gjennomføre og evaluere ulike læringsaktiviteter og undervisningsopplegg i spansk på mellom- og ungdomstrinnet, særlig gjennom praktisk-estetiske tilnærminger og bruk av digitale verktøy og autentiske tekster i ulike sjangere for å gjøre elevene kjent med kulturen i målspråkområdet. 

Studentene får tilbakemeldinger på muntlig og skriftlig egenproduksjon og de gir tilbakemeldinger til hverandre.

Studenten må i tillegg delta på annen obligatorisk aktivitet i tråd med programplanen for GLU 5-10, se Programplan generell del og Plan for praksis.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 2. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

SPA102 har ansvar for praksisperioden. Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Én individuell eller parvis multimodal innlevering om spanskspråklig kultur og samfunn i læremidler. Omfang: 600-800 ord, i tillegg til multimodale uttrykk. Alle kilder må oppgis. Skrifttype og størrelse i de skriftlige delene: Times New Roman, punkt 12. Linjeavstand: 1,5. 

  • Deltakelse på profesjonsdager 

  • Praksisrapport etter mal (jf. Plan for praksis)

  • Observasjonsoppgave. Skriftlig innlevering (jf. Plan for praksis)

  • Praksis må være bestått (jf. Plan for praksis)

Arbeidskravet multimodal innlevering skrives på spansk. Arbeidskrav knyttet til praksis skrives på norsk eller spansk i henhold til retningslinjer i oppgavesettet.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell, muntlig eksamen. Varighet: ca. 30 minutter.

Den muntlige eksaminasjonen vil inneholde både fagspesifikke og didaktiske temaer. Eksamensspråket er spansk.

Ingen hjelpemidler.

Karakterregel: A-F.

Som hovedregel gjennomføres muntlig eksamen på nettet via læringsplattform. Det er også mulig å avlegge eksamen på campus.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtsemesterevaluering

  • løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • lærergruppe

  • studieleder

  • lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 19. mars 2019.

Bjørke, C., Dypedahl, M. & Haukås, Å. (red.) (2018) (revidert utgave). Fremmedspråksdidaktikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (kap. 5, 8, 9 og 11)

Bjørndal, C. R. P. (2017). Det vurderende øyet. Observasjon, vurdering og utvikling i pedagogisk praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk. (168 sider).

Blå, B. H. & Pettersen, K. D. (red.). (2014). Lesing som grunnleggende ferdighet i engelsk og fremmedspråk. Fokus på språk (32). Halden: Fremmedspråksenteret.

Cassany, D. (2004). La palabras y el escrito. redELE: Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera (5). Hentet fra: http://www.mecd.gob.es/dctm/redele/Material-RedEle/Revista/2004_00/2004_redELE_0_05Cassany.pdf?documentId=0901e72b80e0c73c

Gravina, Scott m.fl. (2015) (revidert utgave med nettressurser). Épocas y Avances: Lengua en su contexto cultural. New Haven and London: Yale University Press. (utvalgte deler)

López Moreno, C. (2014). España contemporánea. Madrid: Editorial SGEL. (utvalgte deler)

Ulike analoge og digitale læreverk og læringsressurser i spansk for årstrinnene 5 til 10.

Læreplan for grunnskolen - Overordnet del og Læreplan i fremmedspråk

Nettbaserte læringsressurser fra Fremmedspråkssenteret, Europarådet og aktuelle læreverk.  

Anbefalt litteratur: Gravina, Scott m.fl. (2008). Épocas y avances: Lengua en su contexto cultural, Cuaderno de trabajo. New Haven and London: Yale University Press.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 10. mai 2024 02:54:13