Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Emnet er hovedsakelig nettbasert. Se pkt. Undervisnings- og læringsformer.
Undervisningsspråk:
Tysk
Varighet:
½ år

LMUTYS10317 TYS103 Tysk litteratur, kultur og samfunn 1 (5-10) (Vår 2021)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger tysk som

  • masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10

  • undervisningsfag (60 studiepoeng) i kombinasjon med Engelsk eller Matematikk som masterfordypning

  • undervisningsfag (60 eller 90 studiepoeng) i kombinasjon med Profesjonsrettet pedagogikk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10

Absolutte forkunnskaper

Bestått praksisperioder i 1. studieår.

Undervisningssemester

4. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten

  • har kunnskaper om enkelte viktige historiske hendelser, samfunns­strukturer, institusjoner og geografi i tysktalende land og har utdypet sine kunnskaper om sentrale trekk ved dagligliv, skikker, høytider og tradisjoner.

  • har kunnskap om ulike kulturelle uttrykksformer som film, musikk og kunst, i de tyskspråklige land.

  • har innsikt i gjeldende læreplaner, kjenner til aktuelle læreverk (analoge og digitale) og har kunnskap om aktuelle og relevante undervisningsressurser samt ulike undervisningskonsept og -metoder knyttet til undervisning i tyskspråklig kultur og samfunn.

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan på tysk gjøre rede for og sammenlikne sentrale trekk ved tysktalende lands kultur og samfunn med tilsvarende i norsk kultur og legge til rette for at elevene kan utforske kulturen i tysktalende land sett i relasjon til deres egen.

  • har økt sine aktive ferdigheter i tysk, både skriftlig og muntlig, ved siden av ferdigheter i å forstå tyskspråklige tekster av ulik art.

  • kjenner til og kan bruke ressurser av ulik art, inkludert digitalt materiale, for at elevene skal tilegne seg både reseptiv kompetanse og best mulig ferdighet i å kommunisere både muntlig og skriftlig.

Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan utvise holdninger som er tjenlige i undervisningssituasjoner ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier og ansvar for barn og unges personlig vekst

  • utvikle og vedlikeholde egen språklig kompetanse

  • er i stand til å planlegge og gjennomføre undervisningsprosjekt knyttet til (inter)kulturelle og samfunnsmessige aspekter og kan utvikle, analysere og vurdere elevers lærings- og kommunikasjonsstrategier.

  • kan reflektere over hvilke ressurser og arbeidsformer som passer elevenes forutsetninger best.

  • er kjent med ulike former for praktisk-estetisk tilnærming i fremmedspråkundervisningen

Innhold

I emnet tas det opp kulturelle og samfunnsmessige aspekter ved tysktalende land med utgangspunkt i aktuelle læringsressurser. Sentrale tradisjoner og tenkemåter i tysktalende land tematiseres gjennom bruk av forskjellige typer tekster og media. Emnet gir også en innføring i litteraturdidaktikk applisert på fremmedspråkundervisning. Studentene får trening i å velge ut og anvende analoge og digitale autentiske tekster i tyskundervisningen. Det legges opp til en nær sammenheng mellom teorien og litteraturen som gjennomgås og utprøving av undervisningskonsept og -metoder i praksis.

Undervisnings- og læringsformer

Det vil bli lagt opp til varierte undervisningsformer, både i form av samlinger og nettbasert synkron og asynkron undervisning:

  • forelesninger

  • gruppearbeid

  • seminar med muntlige presentasjoner og tilbakemelding fra lærer og medstudenter

  • selvstudium og arbeid i kollokviegrupper med synkron og asynkron veiledning.

Emnet er hovedsakelig nettbasert. I emnet gis det også mulighet for regelmessige fysiske samlinger på én til to dager på campus i Halden og mulighet for veiledning på campus. Studenten må i tillegg delta på annen obligatorisk aktivitet i tråd med programplanen for GLU 5-10, se Programplan generell del og Plan for praksis.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 4. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

TYS103 har hovedansvar for praksisperioden.

Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • En individuell, digital lesedagbok basert på en av pensumtekstene. Lesedagboka består av egne refleksjoner rundt teksten og leseprosessen, og tekst kan kombineres med multimodale uttrykk. For å ivareta den kreative prosessen oppgis ikke noe fastlagt sideantall.

  • Lesedagboka skal presenteres muntlig for faglærer og medstudenter innenfor en tidsramme av ca. 10 minutter og følges opp med i en samtale; til sammen skal samtalen ikke overskrive ca. 20 minutter. Dette foregår synkront på digital læringsplattform.

  • Deltakelse på profesjonsdager

  • Analyse og bruk av læremidler i praksisklassen (kan være tverrfaglig). Muntlig presentasjon (jf. Plan for praksis).

  • Praksisrapport etter mal (jf. Plan for praksis)

  • Praksis må være bestått (jf. Plan for praksis)

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell mappeeksamen

Individuell mappeinnlevering bestående av to oppgaver med utgangspunkt i litterære tekster fra pensumlisten. Hver av oppgavene har et omfang på ca. 4 sider inkludert referanseliste. Oppgaveordlyden formuleres av faglærer.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtsemesterevaluering/underveisevaluering

  • sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • lærergruppe

  • studieleder

  • lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 26. oktober 2016.

Dauvillier, C. & Lévy-Hillerich, D. (2004). Spiele im Deutschunterricht. Berlin: Langenscheidt.

Sevje, G. (2007). Fremmedspråk er gøy! Metodebok for lærere. (Fremmedspråk nivå 1.) Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon.

Skarðhamar, A.-K. (2005). Kunsten å lese skjønnlitteratur. Om lesestimulering og lesekompetanse. Oslo: Universitetsforlaget.

Vestli, E. N. (2008). Fra sokkel til klasserom. Litteraturens plass i fremmedspråkundervisningen. Fokus på språk 13/2008. Nasjonalt senter for framandspråk i opplæringa: Halden. http://www.fremmedspraksenteret.no/index.php?ID=14283〈=nor

Digital læringsressurs: LeMO: Lebendiges Museum Online (Deutsches Historisches Museum, Berlin, Haus der Geschichte der Bundesrepublik Deutschland, Bonn. Hentet fra: https://www.dhm.de/lemo/)

Læreplan for grunnskolen - Generell del og Fremmedspråk (FSP1-01). Hentet fra http://www.udir.no/

Digital læringsressurs fra Fremmedspråkssenteret: Den europeiske språkpermen. Hentet fra:http://www.fremmedspraksenteret.no/nor/fremmedspraksenteret/larings---ressurser/den-europeiske-sprakpermen-1

Litterære tekster: Borchert, Wolfgang: Nachts schlafen die Ratten doch (K).

Dürrenmatt, Friedrich: Romulus der Große.Eine ungeschichtliche historische Komödie in vier Akten. (Diogenes Taschenbücher Nr. 23042).

Eich, Günter: Inventur (K).

Fried, Erich: Gespräch über Bäume (K).

Hermann, Judith: Sommerhaus, später. Erzählungen (Fischer Taschenbuch Verlag Bd. 14770) (Følgende fortellinger skal leses: 'Rote Korallen', 'Sonja' og 'Sommerhaus, später'.)

Herrndorf, Wolfgang: Tschick (Rowohlt Berlin).

Jandl, Ernst: ottos mops (K), schtzngrmm (K), falamaleikum (K).

Kunert, Günter: Über einige Davongekommene (K).

Nadj Abonji, Melinda: Zuhause in der Fremde - Versuche zur Integration (K)

Vertlib, Vladimir: Ich und die Eingeborenen (K)

Vestli, Elin Nesje/Langemeyer, Peter: Deutschsprachige Nachkriegsliteratur von Wolfgang Borchert bis Judith Hermann. (Også tilgjengelig digitalt.)

De kortere tekstene (K) står i et eget teksthefte. Dette kan kjøpes sammen med kompendiet, og er også tilgjengelig digitalt.

Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid, kan bli oppdatert før hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 10. mai 2024 02:54:14