Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Åshild Søfteland
- Undervisningsspråk:
- Sjå pkt. Undervisnings- og læringsformer
- Varighet:
- ½ år
LMUNOR10321 NOR103 Språkleg mangfald, variasjon og endring (5-10) (Høst 2021)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for studentar som vel norsk som
masterfordjuping (150 studiepoeng) i Grunnskolelærarutdanning 5-10
undervisningsfag (90 studiepoeng) i kombinasjon med Profesjonsretta pedagogikk som masterfordjuping i Grunnskolelærarutdanning 5-10
undervisningsfag (60 studiepoeng) i kombinasjon med Matematikk eller Engelsk som masterfordjuping i Grunnskolelærarutdanning 5-10
Absolutte forkunnskaper
Bestått praksisperiodar i 2. studieår
Bestått NOR102 (5-10)
Undervisningssemester
5. semester (haust)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten
har god innsikt i talemålsvariasjonen i moderne norsk på historisk, dialektologisk og sosiolingvistisk grunnlag
har god innsikt i språklege endringsprosessar i fortid og samtid
har brei kunnskap om norsk språkhistorie (etter 1800)
har kunnskap om fleirspråklegheit, fleirspråkleg praksis og om det å lære seg norsk som eit andrespråk
har utvida innsikt i korleis elevar med norsk som andrespråk kan vidareutvikle skriveferdigheitene sine
har kunnskap om svensk, dansk og samisk og kjennskap til andre nordiske språk og nasjonale minoritetsspråk
Ferdigheiter
Kandidaten
kan bruke kunnskap om talemål og skriftspråksnormering i skriveopplæringa
kan legge til rette for og gjennomføre undervisning i den målforma som er sidemål for elevane
kan bruke kunnskap om fleirspråklegheit for å legge til rette for god lese- og skriveopplæring på 5.-10. trinn for elevar med norsk som andrespråk
kan legge til rette for variert nabospråksundervisning
kan bruke vitskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utforminga av ei eiga, profesjonsretta FoU-oppgåve
Generell kompetanse
Kandidaten
kan vurdere norskfaget og eigen praksis som norsklærar og grunngi vurderingane
har innsikt i norskfagets forsking og faghistorie og kan reflektere kritisk og konstruktivt ut frå slike perspektiv på faget
kan rettleie elevar i arbeidet med tekstar slik at dei kan utvikle seg sjølve og førebu seg for aktiv deltaking i offentlege rom
kan sjå faget i eit større danningsperspektiv og undervisninga som ein del av opplæringa i eit aktivt deltakardemokrati
Innhold
NOR103 fokuserer på desse fagområda:
Talemålsvariasjon (dialektologi og sosiolingvistikk)
Språkhistorie etter 1800
Norsk som andrespråk og fleirspråklegheit generelt
Sidemålsdidaktikk
Nabospråksdidaktikk
FoU-oppgåve
Det vil bli arbeidd både teoretisk og skoleretta med alle tema, i samsvar med måla for læringsutbytte. Det vil også bli lagt vekt på at studentane skal utvikle eigen kompetanse i både skriftlege og munnlege sjangrar.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningsspråket er norsk, svensk eller dansk.
Tilnærminga til stoffet skjer i hovudsak gjennom forelesingar, arbeid i basisgrupper og individuelt arbeid, og lærestoffet skal bygge på anerkjent forskingsbasert kunnskap. I lærarutdanninga speler dessutan praksisperiodane ei viktig rolle, og samarbeid med praksisskolane opnar for verdifull fagleg og didaktisk refleksjon knytt til læringsutbytta i emnet.
Digitale arbeidsmåtar i emnet er blant anna: Nettressursar i nabospråksundervisning og nynorskundervisning, innsamling av dialektdata via dialektkorpus eller opptak og transkripsjon.
Det arrangeres et FoU-seminar i samarbeid med pedagogikk der studentene får fordype seg i metode og problemstilling. Det er obligatorisk deltakelse på FoU-seminaret.
Arbeidsomfang
I emnet må det reknast med totalt 400 timar arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, sjølvstudium, arbeidskrav, eksamensførebuing og eksamensgjennomføring.
Praksis
Det er tre uker praksis i 5. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).
PED102 har hovedansvar for praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Emnet har eitt arbeidskrav som omhandlar sentrale faglege tema i dette emnet, og tre arbeidskrav som er knytt opp mot det individuelle arbeidet med FoU-oppgåva.
Levere problemstilling til FoU-oppgåva (jf. Plan for praksis)
Delta i rettleiing knytt til FoU-oppgåva (jf. Plan for praksis)
Deltaking på FoU-seminar (jf. Plan for praksis)
Todelt arbeidskrav om språkleg variasjon/endring (munnleg og/eller skriftleg)
Tilbakemelding på arbeidskrav kan dels vere frå faglærarar, dels frå andre studentar, eventuelt kan dei bli vurdert av studenten sjølv (f.eks. refleksjonslogg). Meir detaljert beskriving av innhaldet i arbeidskrava vil bli gitt ved undervisningsstart.
Alle arbeidskrav må vere godkjende før studenten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Sluttvurdering i emnet består av to deleksamenar:
Deleksamen 1: Individuell FoU-oppgåve (vekting 50 %)
Målform: bokmål eller nynorsk (valfritt)
Oppgåva kan gjennomførast aleine eller i par. Omfang på 5 000 ord viss ein skriv aleine, eller 6 000 ord i par, (+/- 10 %) eksklusiv innhaldsliste, litteraturliste og vedlegg.
Oppgåva skal være profesjonsretta med tematisk forankring i pedagogikk og fagdidaktikk. Det inneber at den skal knytast til praksisfeltet eller andre sider ved skulen, og fagdidaktikk relevant for innhaldet i emnet.
Karakterregel: A-F
Deleksamen 2: Individuell munnleg eksamen (vekting 50 %), varigheit ca. 30 minutt
Tillatne hjelpemiddel: Ingen
Karakterregel: A-F.
Begge deleksamenar må vere bestått for å få samla karakter i emnet (A-F).
Sensorordning
Deleksamen 1: Intern og ekstern sensor.
Deleksamen 2: To interne sensorar.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikkje bestått på FoU-oppgåva (deleksamen 1), kan studenten levere omarbeida versjon av oppgåva éin gong til ny sensur.
Ved ønske om forbetring av bestått karakter på FoU-oppgåva, må studenten skrive ei ny oppgåve med ny problemstilling.
Evaluering av emnet
Studentane får anledning til å delta i evaluering av emnet (EVA3). Resultata blir handsama av studieleiar og av faglærarane som er knytt til emnet.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 2. juni 2021.
Bøker:
Askeland, Norunn, Cecilie Falck-Ytter & Ingrid Ertzeid (2020). Nynorsk på nytt. Bergen: Fagbokforlaget/LNU. (s. 7-147) (140 små sider)
Budal, Ingvil B., Karine Stjernholm & Bernt Ø. Thorvaldsen (2021). Norsk språkhistorie for lærarar. Bergen: Fagbokforlaget/LNU (kap. 4-6).
Hårstad, Stian (2015). Nabospråk og nabospråksundervisning. Oslo: Cappelen Damm akademisk. (77 små sider)
Monsen, Marte & Gunhild T. Randen. (2017). Andrespråksdidaktikk - en innføring. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (150 sider)
Mæhlum, Brit & Unn Røyneland (2012). Det norske dialektlandskapet. Innføring i studiet av dialekter. Oslo: Cappelen Damm akademisk. (200 sider)
Mæhlum, Brit, Unn Røyneland, Gunnstein Akselberg & Helge Sandøy (2008). Språkmøte. Innføring i sosiolingvistikk. Oslo: Cappelen Damm akademisk. (kap. 1-3, 5-7 og 10) (122 sider)
Artiklar:
Hårstad, Stian & Randi Solheim (2017). Flerspråklighet i et nordisk perspektiv. I Igland & Nygård (red.), Norsk 5–10 Språkboka (s. 199–216). Oslo: Universitetsforlaget. (17 sider)
Ommeren, Rikke van (2017). Tilnærminger til talemål. I Igland & Nygård (red.), Norsk 5–10 Språkboka (s. 183–198). Oslo: Universitetsforlaget. (15 sider)
Olsen Torjer A., Hilde Sollid & Åse Mette Johansen (2017). Kunnskap om samiske forhold som integrert del av lærerutdanningene. Acta Didactica Norge, 11(2), 1-15. (15 sider)
Litteratur knytt til FoU-oppgåva
Aa, Leiv Inge & Randi Neteland (2020). Master i norsk. Metodeboka 1 og 2. Oslo: Universitetsforlaget. (kap. 1 i begge bøkene + andre utdrag tilpassa tema for FoU-oppgåva.
Individuelt fagleg pensum knytt til tema for FoU-oppgåva, bestemt i samråd med faglærar (ca. 100 sider)