Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig fakultet:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlige:
-
- Leonora Bergsjø
- Cathrine Aasgaard Eide
- Ole Henrik Borchgrevink Hansen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
LBLHSRLE13 Samfunn, religion, livssyn og etikk (Vår 2023)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
-
barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et flerkulturelt samfunn samt kunnskap om samiske barns kulturer og rettigheter
-
samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet samt har kunnskap om barndom, barnehage og familie i historisk, nåtidig og fremtidig perspektiv
-
barns reaksjoner og voksnes ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner, samt kunnskap om hvordan man kan støtte barn og samarbeide med andre hjelpeinstanser
-
kristen tro og kulturarv, om de øvrige verdensreligionene, andre livssyn og filosofi samt etisk teori, grunnlagstenkning og etisk veiledning
-
ulike pedagogiske og digitale verktøys betydning for å fremme barns lek og læring og hvordan disse kan brukes kreativt og kritisk
Ferdigheter
Studenten kan
-
begrunne, formidle og praktisere barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
-
reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter og handle i tråd med barnehagens formålsbestemmelse
-
formidle kulturenes fortellinger og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager
-
samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål
-
stimulere til demokratiforståelse ved å utøve demokrati i praksis
Generell kompetanse
Studenten
-
kan møte etiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over etiske spørsmål og begrunne sine handlingsvalg
-
har tilegnet seg et faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen
-
kan samarbeide med barns foresatte
-
kan samarbeide med og lede barn og personale med ulik bakgrunn og gi etisk veiledning
-
har evne til å se sammenhenger mellom individ, gruppe og samfunn og relatere disse sammenhengene til praksis
Innhold
-
Barnehagens grunnlagsdokumenter:
-
Barnehagens særskilte verdigrunnlag
-
Barnehagen i et flerkulturelt samfunn
-
Kristen tro og kulturarv
-
De øvrige verdensreligionene
-
Andre livssyn og filosofi
-
Etisk grunnlagstenkning og yrkesetikk
-
Samfunnsutvikling
-
Barn i samfunnsfaglig perspektiv
-
Barnehagen som organisasjon
-
Ulikhet, klasser og lagdeling
-
Barnehagen, staten og kommune
-
Barns rett til medvirkning
-
Samiske barns kulturer og rettigheter
-
Barn i sorg og vanskelige livssituasjoner
-
Samarbeide med barnas foreldre/foresatte
-
Samarbeide med andre hjelpeinstanser
Mangfoldsperspektiver, pedagogisk ledelse og samiske perspektiver ligger til grunn i alle kunnskapsområder.
Undervisnings- og læringsformer
-
Forelesninger
-
Seminarer
-
Gruppe- og plenumsamtaler
-
Lærer- og studentledet veiledning
-
Skriftlige arbeider, både individuelle oppgaver og gruppearbeid
-
Presentasjoner og framlegg med respons, ved både faglærer og studenter
-
Tverrfaglige prosjekter
-
Bruk av IKT i oppgaver og prosjekter
-
Bruk av bibliotekets ressurser
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 533 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
20 dagers praksis i en av HiØs partnerbarnehager.
Praksis er tilknyttet kunnskapsområdene Samfunn, religion, livssyn og etikk og Natur, helse og bevegelse.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent muntlig eller skriftlig av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:
-
Godkjent og bestått praksis.
-
Kulturenes fortellinger. Et tverrfaglig prosjekt i grupper.
-
Fagdidaktisk oppgave i grupper med veiledning. Muntlig fremføring i gruppe, individuell innlevering av fremføringstekst med kildehenvisninger. Eller: Fagdidaktisk oppgave i grupper med veiledning. Muntlig fremføring i gruppe, individuell innlevering av refleksjonsnotat med kildehenvisninger.
-
Obligatorisk deltakelse i undervisning. Minimum 80 % tilstedeværelse. Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår.
IKT kan anvendes som kilde og presentasjonsform.
Ved ikke godkjent arbeidskrav, må studenten vente til neste gang emnet undervises for å gjennomføre og få godkjent arbeidskrav, og dermed kunne fremstille seg til eksamen.
Eksamen
13.03.2023: Eksamensform våren 2023 er endret etter vurdering av programansvarlig og studiedirektøren.
Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: 24 timer.
Hjemmeeksamen består av en skriftlig innlevering med et omfang på 1500-2000 ord samt en refleksjonsvideo.
Eksamensoppgaven omhandler både enkelte målområder og sammenhenger mellom målområder.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering.
Resultatene behandles av
-
trinnleder på trinnledermøte
-
av programleder på programutvalgsmøte