Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig fakultet:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlige:
  • Leonora Bergsjø
  • Cathrine Aasgaard Eide
  • Ole Henrik Borchgrevink Hansen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

LBLHSRLE13 Samfunn, religion, livssyn og etikk (Vår 2023)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et flerkulturelt samfunn samt kunnskap om samiske barns kulturer og rettigheter

  • samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet samt har kunnskap om barndom, barnehage og familie i historisk, nåtidig og fremtidig perspektiv

  • barns reaksjoner og voksnes ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner, samt kunnskap om hvordan man kan støtte barn og samarbeide med andre hjelpeinstanser

  • kristen tro og kulturarv, om de øvrige verdensreligionene, andre livssyn og filosofi samt etisk teori, grunnlagstenkning og etisk veiledning

  • ulike pedagogiske og digitale verktøys betydning for å fremme barns lek og læring og hvordan disse kan brukes kreativt og kritisk

Ferdigheter

Studenten kan

  • begrunne, formidle og praktisere barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag

  • reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter og handle i tråd med barnehagens formålsbestemmelse

  • formidle kulturenes fortellinger og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager

  • samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål

  • stimulere til demokratiforståelse ved å utøve demokrati i praksis

Generell kompetanse

Studenten

  • kan møte etiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over etiske spørsmål og begrunne sine handlingsvalg

  • har tilegnet seg et faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen

  • kan samarbeide med barns foresatte

  • kan samarbeide med og lede barn og personale med ulik bakgrunn og gi etisk veiledning

  • har evne til å se sammenhenger mellom individ, gruppe og samfunn og relatere disse sammenhengene til praksis

Innhold

  • Barnehagens grunnlagsdokumenter:

  • Barnehagens særskilte verdigrunnlag

  • Barnehagen i et flerkulturelt samfunn

  • Kristen tro og kulturarv

  • De øvrige verdensreligionene

  • Andre livssyn og filosofi

  • Etisk grunnlagstenkning og yrkesetikk

  • Samfunnsutvikling

  • Barn i samfunnsfaglig perspektiv

  • Barnehagen som organisasjon

  • Ulikhet, klasser og lagdeling

  • Barnehagen, staten og kommune

  • Barns rett til medvirkning

  • Samiske barns kulturer og rettigheter

  • Barn i sorg og vanskelige livssituasjoner

  • Samarbeide med barnas foreldre/foresatte

  • Samarbeide med andre hjelpeinstanser

Mangfoldsperspektiver, pedagogisk ledelse og samiske perspektiver ligger til grunn i alle kunnskapsområder.

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger

  • Seminarer

  • Gruppe- og plenumsamtaler

  • Lærer- og studentledet veiledning

  • Skriftlige arbeider, både individuelle oppgaver og gruppearbeid

  • Presentasjoner og framlegg med respons, ved både faglærer og studenter

  • Tverrfaglige prosjekter

  • Bruk av IKT i oppgaver og prosjekter

  • Bruk av bibliotekets ressurser

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 533 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

20 dagers praksis i en av HiØs partnerbarnehager.

Praksis er tilknyttet kunnskapsområdene Samfunn, religion, livssyn og etikk og Natur, helse og bevegelse.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent muntlig eller skriftlig av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Godkjent og bestått praksis.

  2. Kulturenes fortellinger. Et tverrfaglig prosjekt i grupper.

  3. Fagdidaktisk oppgave i grupper med veiledning. Muntlig fremføring i gruppe, individuell innlevering av fremføringstekst med kildehenvisninger. Eller: Fagdidaktisk oppgave i grupper med veiledning. Muntlig fremføring i gruppe, individuell innlevering av refleksjonsnotat med kildehenvisninger.

  4. Obligatorisk deltakelse i undervisning. Minimum 80 % tilstedeværelse. Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår.

IKT kan anvendes som kilde og presentasjonsform.

Ved ikke godkjent arbeidskrav, må studenten vente til neste gang emnet undervises for å gjennomføre og få godkjent arbeidskrav, og dermed kunne fremstille seg til eksamen.

Eksamen

13.03.2023: Eksamensform våren 2023 er endret etter vurdering av programansvarlig og studiedirektøren.

Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: 24 timer.

Hjemmeeksamen består av en skriftlig innlevering med et omfang på 1500-2000 ord samt en refleksjonsvideo.
Eksamensoppgaven omhandler både enkelte målområder og sammenhenger mellom målområder.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering.

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte

  • av programleder på programutvalgsmøte

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. mai 2024 01:19:01