Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig fakultet:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Espen Schjetne
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

LRLE10221 Introduksjon til livssyn, etikk, filosofi, hinduisme, buddhisme og sikhisme (Vår 2023)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Religion, livssyn og etikk, årsstudium.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • hinduisme, buddhisme og sikhisme, hovedretninger og historie

  • humanisme og livssynshumanisme, hovedretninger og historie

  • tekster, fortellinger, høytider, lære, ritualer og andre praksiser, etikk og estetikk i hinduisme, buddhisme, sikhisme og livssynshumanisme, og om arbeid med dette i faget 

  • filosofihistorie med vekt på eldre tid og utfordringene knyttet til arbeidet med filosofiske problemstillinger i faget 

  • grunnlagsetikk og grunnlagsetikkens rolle som bakgrunn for å forstå og kunne diskutere etiske og moralske problemstillinger 

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge og gjennomføre KRLE-undervisning, og evaluere elevene i faget

  • bruke varierte arbeidsmåter som integrerer de grunnleggende ferdighetene

  • benytte etisk grunnlagsteori på elevorientert områdeetikk og lede filosofiske samtaler og andre muntlige aktiviteter

  • identifisere og håndtere utfordringer knyttet til hvordan skolen og elevene møter livssynsmangfold og uenighet

  • samarbeide med elever, kollegaer, foresatte og aktører i lokalmiljøet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • drøfte hva religion og livssyn kan ha å si for den enkelte og for samfunnet

  • begrunne synspunkter på hva det innebærer å være KRLE-lærer

  • reflektere kritisk over skolefaget og videreformidle forskning om barn, religion og livssyn

Innhold

I emnet 102 skal studentene utforske de sentrale østlige religiøse tradisjoner: hinduisme, buddhisme og sikhisme. Studentene skal både bli kjent med disse religionene fra et religionsvitenskapelig perspektiv og lære å undervise elever i grunnskolen om disse tradisjonene. Studentene vil utforske disse tradisjonene etter de samme prinsippene som i emne 101. Videre er arbeidet med livssynshumanismen og dens historie en viktig del av dette emnet. Også her skal studentene lære å anlegge ulike faglige perspektiver. Emnet omfatter i tillegg studie av filosofi og etikk, med særlig fokus på antikken og ulike etiske teorier.

Undervisnings- og læringsformer

Studentene vil møte varierte arbeidsformer. Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesninger, faglig og didaktisk refleksjon, arbeid i grupper og arbeid med oppgaver i klassen. Undervisningen bygger på forskningsbasert kunnskap. Studenter må påregne noe utgifter til studietur.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Gruppearbeid med presentasjon. Tema for arbeidet knyttes til KRLE i skolen.

Eksamen

Individuell skoleeksamen, 5 timer.

Ingen hjelpemidler tillatt.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Emneansvarlig har ansvar for at studentene får utføre evaluering av emnet. 

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 10. mai 2024 22:21:33