Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig fakultet:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Espen Schjetne
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
LRLE10221 Introduksjon til livssyn, etikk, filosofi, hinduisme, buddhisme og sikhisme (Vår 2023)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Religion, livssyn og etikk, årsstudium.
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
-
hinduisme, buddhisme og sikhisme, hovedretninger og historie
-
humanisme og livssynshumanisme, hovedretninger og historie
-
tekster, fortellinger, høytider, lære, ritualer og andre praksiser, etikk og estetikk i hinduisme, buddhisme, sikhisme og livssynshumanisme, og om arbeid med dette i faget
-
filosofihistorie med vekt på eldre tid og utfordringene knyttet til arbeidet med filosofiske problemstillinger i faget
-
grunnlagsetikk og grunnlagsetikkens rolle som bakgrunn for å forstå og kunne diskutere etiske og moralske problemstillinger
Ferdigheter
Studenten kan
-
planlegge og gjennomføre KRLE-undervisning, og evaluere elevene i faget
-
bruke varierte arbeidsmåter som integrerer de grunnleggende ferdighetene
-
benytte etisk grunnlagsteori på elevorientert områdeetikk og lede filosofiske samtaler og andre muntlige aktiviteter
-
identifisere og håndtere utfordringer knyttet til hvordan skolen og elevene møter livssynsmangfold og uenighet
-
samarbeide med elever, kollegaer, foresatte og aktører i lokalmiljøet
Generell kompetanse
Studenten kan
-
drøfte hva religion og livssyn kan ha å si for den enkelte og for samfunnet
-
begrunne synspunkter på hva det innebærer å være KRLE-lærer
-
reflektere kritisk over skolefaget og videreformidle forskning om barn, religion og livssyn
Innhold
I emnet 102 skal studentene utforske de sentrale østlige religiøse tradisjoner: hinduisme, buddhisme og sikhisme. Studentene skal både bli kjent med disse religionene fra et religionsvitenskapelig perspektiv og lære å undervise elever i grunnskolen om disse tradisjonene. Studentene vil utforske disse tradisjonene etter de samme prinsippene som i emne 101. Videre er arbeidet med livssynshumanismen og dens historie en viktig del av dette emnet. Også her skal studentene lære å anlegge ulike faglige perspektiver. Emnet omfatter i tillegg studie av filosofi og etikk, med særlig fokus på antikken og ulike etiske teorier.
Undervisnings- og læringsformer
Studentene vil møte varierte arbeidsformer. Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesninger, faglig og didaktisk refleksjon, arbeid i grupper og arbeid med oppgaver i klassen. Undervisningen bygger på forskningsbasert kunnskap. Studenter må påregne noe utgifter til studietur.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Gruppearbeid med presentasjon. Tema for arbeidet knyttes til KRLE i skolen.
Eksamen
Individuell skoleeksamen, 5 timer.
Ingen hjelpemidler tillatt.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Emneansvarlig har ansvar for at studentene får utføre evaluering av emnet.