Fakta om emnet

Studiepoeng:
60
Ansvarlig fakultet:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden / Samlingsbasert
Emneansvarlig:
Heidi Stenbock-Haakestad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

LPHPED16 Pedagogikk i praktisk-pedagogisk utdanning (Høst 2022–Vår 2023)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet Pedagogikk inngår i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), og er obligatorisk for alle studenter.

Emnet har et undervisningsomfang på tilsvarende 30 studiepoeng. Totalt utgjør emnet 60 studiepoeng, eksamen omfatter også fagdidaktiske emner. Se også generell del av studieplanen for mer informasjon om dette.

Absolutte forkunnskaper

Ingen

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst-vår) på heltid.

1.-4. semester (høst-vår-høst-vår) på deltid. Deltidsstudenter har egen emnekode LPDPED16.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående pedagogisk og didaktisk kunnskap rettet mot trinn 8-13.

  • har solid forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet.

  • har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen.

  • har solid kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster.

  • har bred kunnskap om læring, læringsarenaer og læreprosesser generelt.

  • har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep.

  • har kunnskap om barn og unges rettigheter i et nasjonal og internasjonalt perspektiv.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning basert på forsknings- og erfaringskunnskap.

  • kan lede og legge til rette for utdanningsløp som fører til gode faglige, kognitive, sosiale og affektive læreprosesser.

  • kan bruke varierte arbeidsformer, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø.

  • kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglig utvikling.

  • kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten bidra til å raskt kunne iverksette nødvendige tiltak.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan formidle pedagogiske og didaktiske problemstillinger på et avansert nivå.

  • innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål.

  • kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse i spenningen mellom tradisjon og fornyelse.

  • kan bidra til kollegasamarbeid og profesjonsfellesskap for skolens læring og utvikling.

  • kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket.

  • kan delta i kunnskaps- og endringsprosesser knyttet til det digitale samfunn.

Innhold

Innholdet i emnet Pedagogikk skal reflektere et mangfold av perspektiver i arbeidet for utvikling av personlig og profesjonell lærerkompetanse. I dette arbeidet tilstrebes også en sterk integrasjon av de ulike emneområdene i studiet.

Innholdet struktureres ut fra tre målområder:

  • Læreren og eleven. Hva karakteriserer møtet mellom lærer og elev? Hva kjennetegner undervisnings- og læringsarbeid?
  • Læreren og organisasjonen. Hva karakterisere skole som læringsarena? Hvilken rolle har lærer og elev i det kontinuerlige endringsarbeidet som foregår på ulike læringsarenaer.
  • Læreren og samfunnet. Hvilke rammer arbeider skole og lærer innenfor? Hvordan begrunne og utvikle undervisnings- og læringsarbeid i et samfunnsperspektiv?

Undervisnings- og læringsformer

Læringsformene vil basere seg på variasjon i arbeidsmåter og med medvirkning og deltakelse fra studentenes side. Arbeid med anvendelse av digitale læringskilder og bruk av digitale verktøy vil bli vektlagt. Læringsformene skal også ha fokus på relasjonsbygging, gjennom gruppevirksomhet - faglig og flerfaglig.

Studentene skal få tilbakemeldinger underveis i studiet knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene i emnebeskrivelsen Pedagogikk og kan gis muntlig eller skriftlig, i samlet studentgruppe, i basisgrupper/faggrupper eller individuelt.

Noe av undervisningen i pedagogikk skjer i samarbeid med fagdidaktikk. Arbeidskrav er nærmere presisert i emnebeskrivelser for fagdidaktikk og i semesterplaner. Arbeidskravene skal være utført og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Praksis

Studentene skal ha 60 dagers veiledet praksisopplæring. Praksis er organisert i to perioder, hver på 6 uker. Se generell del av studieplanen og egne emnebeskrivelser for praksisperiodene.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1) Obligatorisk frammøte. Emnet baseres på frammøte. Tillatt med 20 % fravær, regnet per semester.

2) Gruppeoppgave (inntil 3 studenter) om observasjon/beskrivelse av elev-/læringsmiljø. Dette kan være laget som en photostory/digital presentasjon med bilder/lyd, med kommentarer i forbindelse med skoleovertakelse (heltidsstudiet), eller som en ren observasjon av undervisning i en valgt klasse. Denne oppgaven utføres tidlig i studiet.

Alle arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Dersom arbeidskrav 2 (gruppeoppgave) blir vurdert til ikke godkjent, kan studenten få ett nytt forsøk til ny frist fastsatt av faglærer. 

Dersom arbeidskrav 1 (obligatorisk oppmøte) blir vurdert til ikke godkjent, må studenten normalt følge undervisningen på nytt.

Eksamen

Eksamen i Praktisk pedagogikk inngår i en helhetlig vurdering for PPU-studiet, dvs. at eksamen også inkluderer sluttvurdering av emnet Pedagogikk og fagdidaktiske emner. For å kunne fremstille seg til eksamen, må kandidaten ha bestått all praksisopplæring og ha fått godkjent alle arbeidskrav knyttet til sine fagdidaktiske emner.

Sluttvurderingen er delt i to deleksamener:

Deleksamen 1. Utviklingsprosjekt, teller 50 % av total karakter.

Utviklingsprosjektet er individuelt og skrives i form av en rapport. Utviklingsprosjektet er definert som en dybdekomponent. Omfang: 8000-10 000 ord.

Veiledning: det gis veiledning på utviklingsprosjektet av oppnevnt veileder. Veileder skal godkjenne problemstilling for oppgaven.

Utviklingsprosjektet blir kontrollert for plagiat.

Utviklingsprosjektet må være vurdert til karakter A-E før deleksamen 2 (muntlig eksamen) kan avlegges.

Karakterregel: A-F.

Deleksamen 2. Individuell muntlig eksamen, teller 50 % av total karakter

Varighet: ca. 45 minutter.

Den muntlige eksaminasjonen er en dialog mellom sensor/eksaminator og student. Den muntlige eksaminasjonen skal vise studentens kompetanse innenfor studiets kunnskaps-, ferdighets- og kompetanseområder.

Karakterregel: A-F.

Det utarbeides vurderingskriterier for både utviklingsprosjektet og den muntlige eksamenen.

Resultatet fra deleksamen 1 og deleksamen 2 inngår i samlet karakter for emnet, og gir uttelling først når begge deleksamener i emnet er bestått.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått utviklingsprosjekt, kan omarbeidet versjon av oppgaven leveres til sensur én gang.

Ved ny eksamen som følge av stryk på muntlig, arrangeres det kun ny muntlig, studenten skal i disse tilfellene ikke skrive nytt utviklingsprosjekt.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Les mer om emneevaluering.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. mai 2024 03:04:55