Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig fakultet:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert
- Emneansvarlig:
- Halvdan Haugsbakken
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
DIGLED10122 Digitalisering av skolen og skoleutvikling (Høst 2023)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Digitalisering, utdannings- og endringsledelse i skoleutvikling (30 studiepoeng).
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende digital kompetanse
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
kan beskrive digitaliseringsprosesser i samfunnet og hvilke konsekvenser det har for lærere og skoleeier sin rolle i endrings- og utviklingsprosesser
-
kan forklare styringsdokument og relevant metodikk i prosesser med integrering av digitale verktøy og arbeidsmåter i skolen
-
kan forklare skolen som organisasjon, skolen som kulturell enhet og hvilken innvirkning skolekulturen har på betingelser for endring
-
kan beskrive rammeverk for digital kompetanse
-
kan forklare og reflektere om implementeringsprosesser av ny teknologi, og konsekvenser for lære- og arbeidsprosesser i skolen som organisasjon
-
kan beskrive nye lære- og undervisningsformer som følge av ny teknologi
-
kan beskrive prosesser for anskaffelse av ny teknologi i skolen som organisasjon
-
kan beskrive GDPR, universell utforming og andre relevante juridiske rammeverk
Ferdigheter
Studenten
-
kan designe og gjennomføre ståstedsanalyse
-
kan beskrive datasikkerhetsutfordringer
-
kan identifisere, drøfte og har oversikt over nye undervisningsformer som følge av ny teknologi
-
kan identifisere vilkår for formålstjenlig integrering av digitale verktøy i læringsarbeid
-
kan reflektere rundt sammenhengen mellom skolekultur og endrings- og utviklingsarbeid
-
kan drøfte og reflektere over ulike rammeverk for digital kompetanse i ledelse- og organisasjonsprosesser i skolen som organisasjon
Generell kompetanse
Studenten
-
kan evaluere utviklingsprosesser
Innhold
I emnet lærer studenten å forstå hvordan digitaliseringsprosesser påvirker organisasjoner, og hvilke konsekvenser nye teknologier kan ha for ledelse og undervisnings- og arbeidspraksis i skolen. Et sentralt overordnet tema i emnet er å gi skoleledere innføring i organisasjonsforståelse, og hvordan skolen som organisasjon tilpasser og jobber med digitalisering i praksis. Studenten blir kjent med hvordan skolen forholder seg til teknologitrender, hvordan ulike aktører utøver strategier knyttet til digitalisering, hvordan skoleledere kan knytte profesjonsfaglig digital kompetanse til profesjonsidentitet og profesjonsfellesskap, og utfordringer med å anskaffe og implementere ny teknologi i skolen. For å anvende teori på praksis, skal studenten enten bruke eksisterende evalueringer, lokale eller nasjonale, eller selv kartlegge den digitale tilstanden i en skolesammenheng. Kartleggingen har som mål å få frem hvor det er behov for endring og digitalisering.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene som anvendes i emnet er praksisnære og relevante gjennom praktisk tilrettelegging og bruk av digitale teknologier. Arbeidsformer som vil bli brukt er digitale undervisningsressurser, video, øvingsoppgaver, refleksjonsspørsmål og innlevering av praktiske oppgaver. Deltakerne jobber individuelt og noe gruppearbeid kan påregnes. Undervisningen i emnet bygger på oppdatert, forskningsbasert kunnskap.
Undervisningen er nettbasert uten fysiske samlinger. Det vil bli tilbudt frivillige webinarer. Tidspunktet for disse bli kunngjort i høgskolens læringsplattform.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er minimum 20 timer i uka.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Ingen arbeidskrav i emnet.
Eksamen
Sluttvurdering i emnet består av to deleksamener:
Deleksamen 1: Individuell mappe bestående av små praktiske oppgaver og flervalgsoppgaver.
Mappen vurderes til Bestått / Ikke bestått.
Deleksamen 2: Individuell oppgave (prosjektoppgave).
Prosjektoppgaven skal ha et omfang på 5000 ord (+/-10 %) (referanseliste ikke medregent) hvor kandidaten formulerer en egen problemstilling, og bruker ulike teorier og metodiske tilnærminger for å beskrive en digital tilstand i en skolekontekst. Mer informasjon vil bli gitt når emnet starter.
Oppgaven vurderes etter karakterregel A-F.
Begge deleksamener må være bestått for å få bestått karakter i emnet.
Det gis en samlet karakter i emnet etter karakterregel A-F.
Sensorordning
Interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ny/utsatt eksamen kan mappen omarbeides en gang.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. For å evaluere emnet innhentes data fra studentevalueringer ved bruk av relevante innsamlingsmetoder. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.