Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Pål Espen Olvik Jom
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
LMDMAT40421 Vitenskapsteori og metode (Vår 2023)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i matematikkdidaktikk, heltid og deltid (120 studiepoeng)
Undervisningssemester
Heltid: 2. semester (vår)
Deltid: 4. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner med relevans for matematikkdidaktikk
-
har inngående kunnskap om forskningsmetoder, både kvalitative og kvantitative, og deres vitenskapelige forankring
-
har kunnskap om hvorledes ulike kunnskapssyn påvirker forskningsprosesser
-
har inngående kunnskap om forskningsetiske problemstillinger og formelle forskningsetiske prosedyrer
Ferdigheter
Studenten
-
kan formulere problemstillinger relevante for skole- og klasseromsforskning
-
kan vurdere hvilket forskningsdesign som passer til ulike problemstillinger
-
kan kritisk analysere og diskutere teori som kan ha relevans for skole- og klasseromsrelaterte problemstillinger
-
kan vurdere ulike metoder for innsamling, analyse og drøfting av empiriske data
-
kan utvikle et metodisk og teoretisk velfundert prosjektdesign
Generell kompetanse
Studenten
-
kan ta stilling til forskningsetiske problemstillinger
-
kan kritisk vurdere egne og andres resonnementer ut fra vitenskapsteoretiske og metodiske perspektiver
-
har god formidlingsevne skriftlig og muntlig og behersker akademisk skriving
Innhold
Dette emnet skal sette studentene i stand til å planlegge og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid. Målet er at studentene skal tilegne seg et vitenskapsteoretisk grunnlag for å forstå ulike forskningsdesign. Studentene skal også få trening i å vurdere relevant forskingslitteratur, ulike typer datamateriale, og teoretiske og metodologiske valg relevante for skole- og klasseromsforskning. Studentene skal også få kunnskap som gjør dem i stand til å analysere og drøfte innsamlet data. Studentene skal reflektere over etiske perspektiver knyttet til barn og unge som informanter i et forskningsprosjekt.
I samarbeid med biblioteket vil det bli undervist i referanseteknikk og avansert litteratursøk.
Undervisnings- og læringsformer
Det vil bli lagt opp til varierte undervisningsformer:
-
Forelesinger og seminar
-
Diskusjoner og presentasjoner i grupper og i plenum
-
Praktisk oppgaveløsing, alene og i grupper
Ikke alle temaene i emnet kan behandles i forelesninger eller seminar. Det er studentens ansvar å tilegne seg anbefalt lærestoff.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
80 % aktiv deltakelse i seminarer
Muntlig presentasjon knyttet til problemstilling i responsgrupper
Godkjent prosjektbeskrivelse for egen masteroppgave.
Vitenskapsteoretisk og forskningsetisk essay på 2000 ord.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
5-dagers hjemmeeksamen.
Besvarelse i form av essay eller fagtekst relatert til faget. Omfang: 3000 ord (+/- 10 %) + referanser, halvannen linjeavstand, 12 punkt Times New Roman. Referanser i seneste versjonen av APA.
Karakterregel: A-F
Sensorordning
Intern og ekstern sensor
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene midtveis/underveis og sluttevaluering. Resultatene behandles av lærergruppe og programutvalg.