Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Pål Espen Olvik Jom
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

LMDMAT40421 Vitenskapsteori og metode (Vår 2023)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i matematikkdidaktikk, heltid og deltid (120 studiepoeng)

Undervisningssemester

Heltid: 2. semester (vår)

Deltid: 4. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner med relevans for matematikkdidaktikk

  • har inngående kunnskap om forskningsmetoder, både kvalitative og kvantitative, og deres vitenskapelige forankring

  • har kunnskap om hvorledes ulike kunnskapssyn påvirker forskningsprosesser

  • har inngående kunnskap om forskningsetiske problemstillinger og formelle forskningsetiske prosedyrer

Ferdigheter
Studenten

  • kan formulere problemstillinger relevante for skole- og klasseromsforskning

  • kan vurdere hvilket forskningsdesign som passer til ulike problemstillinger

  • kan kritisk analysere og diskutere teori som kan ha relevans for skole- og klasseromsrelaterte problemstillinger

  • kan vurdere ulike metoder for innsamling, analyse og drøfting av empiriske data

  • kan utvikle et metodisk og teoretisk velfundert prosjektdesign

Generell kompetanse
Studenten

  • kan ta stilling til forskningsetiske problemstillinger

  • kan kritisk vurdere egne og andres resonnementer ut fra vitenskapsteoretiske og metodiske perspektiver

  • har god formidlingsevne skriftlig og muntlig og behersker akademisk skriving

Innhold

Dette emnet skal sette studentene i stand til å planlegge og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid. Målet er at studentene skal tilegne seg et vitenskapsteoretisk grunnlag for å forstå ulike forskningsdesign. Studentene skal også få trening i å vurdere relevant forskingslitteratur, ulike typer datamateriale, og teoretiske og metodologiske valg relevante for skole- og klasseromsforskning. Studentene skal også få kunnskap som gjør dem i stand til å analysere og drøfte innsamlet data. Studentene skal reflektere over etiske perspektiver knyttet til barn og unge som informanter i et forskningsprosjekt.

I samarbeid med biblioteket vil det bli undervist i referanseteknikk og avansert litteratursøk.

Undervisnings- og læringsformer

Det vil bli lagt opp til varierte undervisningsformer:

  • Forelesinger og seminar

  • Diskusjoner og presentasjoner i grupper og i plenum

  • Praktisk oppgaveløsing, alene og i grupper

Ikke alle temaene i emnet kan behandles i forelesninger eller seminar. Det er studentens ansvar å tilegne seg anbefalt lærestoff.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80 % aktiv deltakelse i seminarer

  • Muntlig presentasjon knyttet til problemstilling i responsgrupper

  • Godkjent prosjektbeskrivelse for egen masteroppgave.

  • Vitenskapsteoretisk og forskningsetisk essay på 2000 ord.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

5-dagers hjemmeeksamen. 

Besvarelse i form av essay eller fagtekst relatert til faget. Omfang: 3000 ord (+/- 10 %) + referanser, halvannen linjeavstand, 12 punkt Times New Roman. Referanser i seneste versjonen av APA.

Karakterregel: A-F

Sensorordning

Intern og ekstern sensor

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene midtveis/underveis og sluttevaluering. Resultatene behandles av lærergruppe og programutvalg.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 24. mai 2024 21:19:59