Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig fakultet:
HiØ VIDERE
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Petter Andre Arvesen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

HVPBU10318 Organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn, ungdom og unge voksne (Vår 2023)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Deltagelse i emne HVPBU10119 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (20 stp.) og HVPBU10521 Kompetanse og tjenesteutvikling (15 stp.)

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten

  • har omfattende kunnskap om tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid, organisering og samordning av tjenestetilbudene for arbeidet med barn, unge og deres familier

  • har omfattende kunnskap om utviklingstrekk innen organisering og samordning av tilbudet til barn, unge og deres familier

  • kan analysere faglige problemstillinger knyttet til organiseringens betydning for det tilbudet til barn, unge og deres familier

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan identifisere, analysere og kritisk reflektere over sentrale problemstillinger, teorier og metoder for organisering av tjenestetilbudet til barn, unge og deres familier

  • kan identifisere og vurdere anvendelse av konvensjoner, lover og forskrifter som er førende for organiseringen av tjenestetilbudet til barn, unge og deres familier

  • kan anvende teoretisk og erfaringsbasert kunnskap får å sikre medvirkning i organiseringen av psykososialt arbeid

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan anvende psykososial kunnskap som grunnlag for utvikling av tjenestetilbudet til barn, unge og deres familier

  • kan analysere og anvende kunnskap om innovasjonsprosesser i utvikling av psykososialt arbeidet med barn, unge og deres familier

Innhold

Hovedtema i emnet er:

  • Samordning og utvikling av helhetlige tjenester til barn, unge og deres familier

  • Overordnede konvensjoner, lover og forskrifter

  • Tverrfaglig og transdisiplinært samarbeid

  • Medvirkning og myndiggjøring i arbeid med barn, unge og deres familier

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert som 3 samlinger á 3 dagers varighet (til sammen 9 dager), på dagtid. Undervisningen er basert både på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Studentenes egne yrkeserfaringer og problembaserte læringsprinsipper vil benyttes, og danner grunnlaget for gruppeveiledningen.

Arbeidsomfang

Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca 250 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80 % tilstedeværelse i samlingene

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig oppgave i grupper på 3-4 studenter. 

Omfang: maksimalt 3000 ord. 

Karakterregel: Bestått / Ikke bestått. 

Sensorordning

Interne sensorer.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger.

Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 10. mai 2024 21:24:06