Programmet tar ikke opp nye studenter

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Engelsk
Studiested:
Halden

Studieplan for Engelsk 2 for grunnskolelærerutdanning 1-7 (30 studiepoeng) (2014–2015)

Informasjon om studiet

Engelsk 2 for grunnskolelærerutdanning 1-7 (30 stp) er utformet i tråd med Forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningene og Kunnskapsløftet. Studiet er et valgfag i Grunnskolelærerutdanningen 1-7. Studiet er profesjonsrettet og praksisnært og tilbyr 30 studiepoeng til studenter som har tatt Engelsk 1 for grunnskolelærerutdanning 1-7 og som ønsker fordypning i faget.

Studiet inkluderer de fire fagovergripende hovedområdene som er presisert i rammeplanen: grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring, flerkulturelt perspektiv og kunnskap om og erfaring med varierte arbeidsmåter.

Det er krav om politiattest og tuberkulinkontroll til studiet, se nærmere informasjon i studieplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 (240 studiepoeng).

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

KUNNSKAPER:
Etter endt studium skal studenten:

  • ha kunnskap om engelsk språk, litteratur og engelskspråklige kulturer
  • ha kunnskap om språklæringsteorier, engelsk didaktikk og om gjeldende planverk for skolen
  • ha kunnskap om faktorer som bidrar til godt læringsarbeid i engelsk på barnetrinnet 
  • ha kunnskap om grunnleggende ferdigheter, vurdering og tilpasset undervisning

FERDIGHETER:
Etter endt studium skal studenten:

  • kunne legge til rette for et godt læringsmiljø og gi god, variert og differensiert undervisning i engelsk på barnetrinnet i tråd med til enhver tid gjeldende planer og lovverk
  • kunne bidra til, selvstendig og i et fagfellesskap, videreutvikling av gode læringsstrategier og god undervisningspraksis

GENERELL KOMPETANSE:
Etter endt studium skal studenten:

  • ha utviklet etiske og historiske perspektiver på egen yrkesrolle og kritiske perspektiver på lærerprofesjonens samfunnsrolle.

Opptak

Ingen krav ut over opptakskravet til Grunnskolelærerutdanningen 1-7 (240 studiepoeng).

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av to obligatoriske emner, hver på 15 studiepoeng:

Kulturstudier: Det britiske samveldet 1-7

- Grammatikk og fonetikk 1-7

Emnene består av både teoretiske, praktiske og fagdidaktiske komponenter som er viktige for å utvikle gode kunnskaper og ferdigheter i arbeid med engelsk på barnetrinnet. Grammatikk og fonetikk 1-7 innebærer videreutvikling av kunnskaper og ferdigheter som studenten har tilegnet seg i Språk og kommunikasjon 1-7 (15 studiepoeng) som inngår i Engelsk 1 for grunnskolelærerutdanning 1-7 (30 studiepoeng).

Organisering og læringsformer

Studiet er organisert i forelesninger, gruppeundervisning, selvstudium og praksis. Bruk av læringsplattform er sentralt i studiet. Muntlig ferdighetstrening skjer blant annet gjennom bruk av språklaboratorium. Det er lagt opp til undervisningsformer som skal ivareta god kontakt både mellom student og lærer og studentene i mellom.

Biblioteket bidrar til å utvikle studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant og faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene tilbud om bibliotekundervisning, der målet er at de skal kunne søke i norske informasjonskilder, ha kjennskap til internasjonale databaser og kunne vurdere kvalitet på informasjon. Det vil også bli undervist i referanseteknikk. Omfang og forventet læringsutbytte av biblioteketsundervisning finner man under de aktuelle emnebeskrivelsene, knyttet til emnets kunnskapsmål, ferdighetsmål og generell kompetanse.

For GLU-studentene må undervisningen i engelsk ses i sammenheng med PEL-faget og profesjonsdager.

Det forutsettes at studentene deltar aktivt i diskusjoner og gruppearbeider.
Det er obligatorisk oppmøte (80% tilstedeværelse) i all undervisning.

Praksis

Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, praksisveileder, basisgruppeveileder og PEL.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisning og veiledning i studiet skal være forskningsbasert, knyttet til utviklingsarbeid i privat og offentlig virksomhet, og gi oppdatert og bred kunnskap.
Studentene skal få innsikt i nyere utviklingstrekk i fagområdet, de skal få kildekompetanse, og bli øvd i kritisk tenkning.

Internasjonalisering

Høgskolen i Østfold har en samarbeidsavtale med University of York i England, hvor det er mulig å ta 30 studiepoeng i engelsk som et skolerelevant fag innenfor grunnskolelærerutdanningen. Mer informasjon vedrørende dette kan rettes til koordinator for Engelsk i grunnskolelærerutdanningen eller Internasjonalt kontor.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at hver enkelt student deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

            - HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2)

            - Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3). Se emnebeskrivelser for detaljer.

Tilbakemelding underveis

Studentene vil få muntlig og skriftlig tilbakemelding underveis, både med hensyn til språklig nivå, teoretisk forståelse og didaktiske ferdigheter. Tilbakemeldinger gis blant annet i forbindelse med arbeidskrav og veiledning. I tråd med Kunnskapsløftets fokus på innsikt i egne læringsstrategier legges det opp til at student og lærer i fellesskap kan bidra til å gi den enkelte student god kvalitet på sine studier.

Vurdering

- Det er arbeidskrav knyttet til studiet som må være innlevert til avtalte frister og godkjent for at studentene skal kunne gå opp til eksamen (se den enkelte emnebeskrivelse)

- Vurdering gis i form av individuell skriftlig eksamen.

- Karakterer gis på en skala fra A-F, der A er beste karakter, E er dårligste bestått karakter og F er ikke bestått.

Litteratur

Se den enkelte emnebeskrivelse

Litteraturlister som er publisert for emner fram i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdaterte litteraturlister vil være tilgjengelige i emnebeskrivelsene ved semesterstart.

Jobb og videre studier

Studiet kan inngå i grunnskolelærerutdanningen 1-7 som kvalifiserer til arbeid som lærer i grunnskolen.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Stein Haugom Olsen, 09.05.2011

Studieplanen er revidert

Studieleder Sverre Vesterhus, 19.05.2014

Studieplanen gjelder for

2014-2015

Studieprogramansvarlig

Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag

Studiemodell

Høst 2014

Vår 2015

Engelsk 2 (1-7), Obligatoriske emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 24. mai 2024 03:13:36