Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Halden
Studieplan for Musikk 1 for grunnskolelærerutdanning 1-7 (30 studiepoeng) (2019–2020)
Informasjon om studiet
Studiet er et valgfag i 4. studieår i Grunnskolelærerutdanningen 1-7 (240 studiepoeng).
Det er obligatorisk folkemusikk-kurs med studietur. Studentene må selv dekke kostnader til opphold og reise.
Det er krav om politiattest og tuberkulinkontroll til studiet, se nærmere informasjon i studieplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 (240 studiepoeng).
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om dei særprega lærings- og erkjenningsformene som er knytt til kunstnarleg, estetisk og musikalsk verksemd
- kunnskap om psykologiske og kulturelle faktorar som verkar inn på utviklinga av barns musikalitet, utrykksformer, kreativitet og identitet
- grunnleggande kunnskap om norsk og internasjonal musikk frå ulike sjangrar og musikkhistoriske epokar, om norsk og samisk tradisjonsmusikk og om musikk frå ulike kulturar
- kunnskap om grunnleggande musikkteori og ulike former for musikkanalyse
- kunnskap om korleis musikk blir brukt og integrert i ulike former for samfunnsuttrykk, t.d. i film og media, og om korleis musikk kan vere eit formande element i slike samanhengar
- kunnskapar om musikklæraren som leiar og tilretteleggjar for musikkopplæring i begynneropplæring og for trinna 1-7
- kunnskap om musikkfaget si historie og rolle i samfunnet, læreplanar i faget og faget si læreplanhistorie
Ferdigheiter
Studenten kan
- synge og bruke stemma på varierte måtar, uttrykke seg musikalsk og meiningsfullt på eige hovudinstrument og akkompagnere song på piano, gitar eller anna akkordinstrument
- leike og danse til og med musikk, og meistre eit representativt utval av tradisjonelle og moderne musikkleikar og dansar frå ulike kulturar til bruk i musikkundervisning på trinna 1-7
- leie og instruere song-, samspel- og danseprosessar med kollegaer og med elevar på trinna 1-7
- lytte aktivt og reflekterande til eit representativt utval av musikk frå ulike sjangrar, historiske periodar og ulike kulturar
- vise kunnskap om musikken gjennom verbale og andre kunstrelaterte uttrykksformer, t.d. dans/rørsle og drama
- skape musikk på varierte måtar, improvisere med instrument og stemme og kunne leie improvisasjons- og komposisjonsprosessar for elevar på trinna 1-7
- bruke analoge og digitale musikkinstrument og tekniske og elektroniske hjelpemiddel med tanke på musikalsk skaping, formidlingsverksemd og musikkopplæring
- ta i bruk og vurdere varierte arbeidsformer, metodar og læringsmateriell for skolefaget musikk for trinna 1-7
- meistre ulike innfallsvinklar til begynnaropplæring i musikkfaget og vere fortrulege med grunnleggande ferdigheiter i skolefaget musikk
- leggje til rette for musikalsk opplæring og utvikling for elevar med spesielle evner eller vanskar
- gjennomføre tilpassa opplæring for elevar med ulik bakgrunn, ulike føresetnader og interesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan initiere fagleg samarbeid og bruke musikk både som regifag og som støttefag i fleirfaglege tema- og prosjektarbeid
- kan reflektere over samanhengen mellom mål og innhald i musikkfaget, andre fagområde og læreplanverk for trinna 1-7
- har innsikt i musikkens rolle som identitetsskapar, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skolekvardagen og i eit fleirkulturelt samfunn
- kan aktivisere og stimulere elevane si evne til å skape, oppleve, uttrykke og reflektere
Opptak
Ingen krav ut over opptakskravet til Grunnskolelærerutdanningen 1-7 (240 studiepoeng).
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av to emner, hver på 15 studiepoeng.
- Emne 101 Musikkteoretisk grunnlag, musisere, lytte og danse
- Emne 102 Undervise, skape, forstå og utøve
Se studiemodell under.
Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er organisert over to ukentlige økter, noen ganger tre. Undervisningen bygger på oppdatert forskningsbasert kunnskap.
Studentene jobber individuelt og i grupper. Studiet vektlegger varierte arbeidsformer med forelesninger, gruppearbeid, seminarer/fremlegg, øvelser og bruk av IKT.
Det forventes at studentene arbeider minimum 20 timer i uken i hvert emne, inkludert undervisning. Studentene må ta aktivt ansvar for egen læring.
Det forventes at studentene bruker biblioteket til innhenting av lærestoff. Biblioteket skal bidra til å øke studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke i norske og utenlandske informasjonskilder og kunne vurdere kvaliteten på informasjonen. Biblioteket tilbyr også undervisning i referanseteknikk.
Sentrale områder i musikkopplæringen er begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter, flerkulturelle perspektiver, samiske forhold, tilpasset opplæring, vurdering, praksis og forskning.
Vurderingsformer
Studentene får tilbakemelding på arbeidskrav underveis i studiet. Se nærmere informasjon om arbeidskrav i emnebeskrivelsene.
Studentene møter varierte vurderingsformer i studiet, både skriftlig og muntlig eksamen. Det benyttes graderte karakterer (A-F).
Praksis
Det er knyttet praksis til studiet og det gis oppgaver knyttet til praksis. Se nærmere informasjon om praksisopplæringen i studieplan for Grunnskolelærerutdanningen 1-7 og Plan for praksis.
Internasjonalisering
Se nærmere informasjon i studieplan for Grunnskolelærerutdanningen 1-7 (240 studiepoeng), generell del.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:
- Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3)
- Se også studieplan (programplan) for Grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn (240 studiepoeng)
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Dekan Kjersti Berggraf Jacobsen, 21. mars 2018Studieplanen gjelder for
2019-2020
Studieprogramansvarlig
Avdeling for lærerutdanning.Studieleder Lin Elisabet Ramberg