Programmet tar ikke opp nye studenter

Oppbygging og gjennomføring (2014)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av tre emner, hver med et omfang på 10 studiepoeng

Små barn og medvirkning (10 studiepoeng)

Emnet har følgende tema:

  • nyere forskning om barns rettigheter, barndom og samfunn
  • nasjonale og internasjonale politiske dokumenter relatert til barns rett til medvirkning (demokrati, lek, improvisasjon og læring)
  • ulike teoretiske tilnærminger til medvirkning relatert til å forstå, drøfte og dekonstruere hvordan relasjoner mellom barn og voksne skrives og tenkes frem
  • ulike tematiske tilnærminger til medvirkning, herunder etikk, omsorg og vennskapsrelasjoner
  • kritisk analyse av medvirkning relatert til alder, kjønn, etnisitet, sosial klasse og funksjonalitet.

Kropp, kjønn og materialitet (10 studiepoeng)

Emnet har følgende tema:

  • kropp og kjønn som identitet og utvikling
  • kropp og kjønn som interaksjon og relasjon
  • kropp, kjønn, makt og etikk
  • kropp, kjønn og materialitet som fenomener
  • ulike typer materialitet: rom, artefakter

Profesjon og profesjonsetikk (10 studiepoeng)

Emnet har følgende tema:

  • teoretiske perspektiver på profesjon, institusjon og samfunn
  • profesjon, makt og posisjon
  • teoretiske perspektiver på profesjonsetikk

Organisering og læringsformer

Studiet er bygget opp som et deltidsstudium som er samlingsbasert.

Studiet legger i stor grad opp til undersøkende og problembaserte læringsformer, der interaksjon med lærerne og andre studenter står sentralt. Arbeidskrav i studiet er på ulike måter knyttet til deltakelse i de ulike arbeidsformene som er beskrevet under og i den enkelte emnebeskrivelse. I forelesningene vil studentene få innsyn i lærernes pågående forskningsprosjekter, samt bli presentert for aktuell nasjonal og internasjonal forskning knyttet til det barnehagepedagogiske og småbarnsvitenskapelige feltet. Dette legger grunnlag for at studentene selv skal utvikle ferdigheter i å formulere selvstendige faglige resonnementer. Forelesningsformen er valgt som arbeidsform i alle emner, både for å skape en felles kunnskapsplattform og som springbrett over til påfølgende kooperative læringsprosesser. I avslutningen av læringsarbeid knyttet til enkelte temaer innen de ulike emnene vil også etterlesninger kunne velges for å utdype og utfordre de forståelser, analyser og formidlinger som har vært behandlet.

Gruppearbeid/workshop legger til rette for at fagstoffet bearbeides dypere gjennom studentenes bidrag. I tillegg fremmes interaksjons- og relasjonskompetanser, gjennom studentenes samhandling og kommunikasjon om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner knyttet til barn under tre år. Studentene settes i kontekster hvor de trenes i å argumentere både praktisk og teoretisk, skifte perspektiver og å gi og få tilbakemeldinger. Dette er dermed arbeidsformer som skal støtte opp om læringsutbyttebeskrivelser som f.eks. det å kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og det å kunne forklare og formidle sentralt fagstoff.

Selvstudier er en forutsetning for å være forberedt til alt læringsarbeid i studiet. Gjennom selvstudier gis studenten mulighet til en dypere bearbeiding av stoffet. Studentene gis tid og rom til å orientere seg i pensum, samt søke seg frem til relevant og aktuell selvvalgt og supplerende teori i nettbaser og bibliotekets baser. Selvstudium i kombinasjon med øvrige arbeidsformer, gir grunnlag for å oppøve evne til å forholde seg kritisk til ulike offentlige dokumenter, politiske føringer og kompleks forskningsbasert kunnskap, i tråd med studiets læringsutbyttebeskrivelser.

Individuell-/gruppeveiledning
Studentene vil få gruppeveiledning. Gruppeveiledning gis i forbindelse med ulike arbeidskrav underveis i studiet (inntil 2 timer pr. gruppe pr. emne). I all veiledning forutsettes at studenten(e) leverer skriftlig materiale med presisering av hva som ønskes drøftet i veiledningen. 

Digitale læringsplattformer
Studiet vil spesielt legge til rette for studentenes bruk av Fronter, Google docs/Google Drive, Adobe connect og Stream. I tillegg vil studiet opprette en egen blogg. Fronter vil benyttes til kommunikasjon mellom samlingene, studentene imellom og mellom studenter og lærere. Fronter er et viktig verktøy i forberedelse til samlinger og det er her studentene leverer inn skriftlige arbeidskrav. Studentene vil også oppfordres til å bruke Google docs/Google Drive i arbeidet med gruppetekster og gruppepresentasjoner. Her kan studentene samtidig arbeide på et felles dokument, mens de sitter på ulike steder. Google docs/Google Drive muliggjør dermed tett samarbeid mellom studentene uavhengig av geografiske avstander, og skal lette de kooperative læringsprosessene, som i neste omgang er grunnlaget for studentenes individuelle og selvstendige arbeid.

Adobe connect fungerer som et digitalt møterom som muliggjør utveksling av dokumenter samt samhandling/diskusjon mellom studentene.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet, men det forutsettes at studentene jobber aktivt med studiets innhold i tilknytning til egen praksis.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Ved avdelingen gjennomføres det en rekke FoU-arbeider innen det barnehagepedagogiske og småbarnsvitenskapelige feltet. FoU-arbeidet underbygger undervisningen og formidles til studentene. 

Evaluering av studiet

I tillegg til løpende evaluering underveis blir det gjennomført en studentevaluering ved slutten av hvert emne.

Tilbakemelding underveis

Underveis i studiet får studenten tilbakemeldinger og veiledning på sitt arbeid i forbindelse med arbeidet med de ulike arbeidskravene som er knyttet til hvert emne. Dette gjør at studenten må holde en progresjon. Samtidig er det lagt opp til gruppearbeid og individuelle presentasjoner hvor studentene gir hverandre tilbakemelding. 

Vurdering

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Det benyttes både muntlig og skriftlig eksamensform i studiet, og både individuell eksamen og eksamen i gruppe. Se den enkelte emnebeskrivelse for mer informasjon.

Det benyttes karakterskalaen A-F som karaktersystem. A er beste beståtte karakter, E er dårligste beståtte karakter og F betyr 'ikke bestått'. Eksamensarbeidene sensureres etter regler i gjeldende Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.

Litteratur

Se den enkelte emnebeskrivelse.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. mai 2024 03:23:19