Programmet tar ikke opp nye studenter

Fakta om programmet

Studiepoeng:
15
Studiets varighet:
½ år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Forsvarets Logistikkskole - Sessvollmoen garnison, Ullensaker.

Studieplan for Organisasjonsutvikling og omstilling i Forsvaret (15 studiepoeng) (Vår 2013)

Informasjon om studiet

Dette er et betalingsstudium i et samarbeid mellom Senter for kompetanseutvikling (SKUT) ved Høgskolen i Østfold (HIØ) og Forsvaret (Forsvarets stabsskole/Forsvarets logistikkskole/Forsvarets Kompetansesenter Logistikk (FKL)). HIØ kvalitetsikrer studiets plan og innhold, mens Forsvaret har ansvaret for den praktiske gjennomføringen.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Etter fullført studium skal studenten ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

    • Kunnskap om begreper, prinsipper og teorier innen organisasjonsutvikling og omstilling
    • Kunnskap om hvordan endringer i organisasjoner kan planlegges, organiseres og styres
    • Kjenner til drivkrefter og strategier ved gjennomføring av endringsprosesser
    • Grunnleggende kunnskap innen vitenskapsteori og samfunnsvitenskapelig metode

Ferdigheter

    • Kunne anvende teorier innen organisasjonsutvikling og omstilling slik at de selv kan gå inn i leder- eller veilederrollen i endringsprosesser
    • Kunne benytte vitenskapelige tilnærminger

 

Generell kompetanse

    • Kunne reflektere over etiske dilemmaer og være bevisst egne holdninger slik at de er bedre rustet til å håndtere organisasjonsendringer
    • Ha innsikt i hvordan endringsprosesser i organisasjoner kan styres, påvirkes og tilrettelegges
    • Forstå viktigheten av vitenskapelig tilnærminger

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Det anbefales at studentene har gjennomført modulen Personal- og endringsledelse i Forsvaret, men dette er ikke et krav.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne på 15 studiepoeng. Studiets innhold er delt i følgende hovedtema:

- Organisasjonsendringer og endringsstrategier
- Endringsmodeller
- Endringsgrunnlag
- Vitenskapelig forfatterskap - samfunnsvitenskapelig metode

 

Organisering og læringsformer

Studentene møter varierte arbeidsformer, og studiet er organisert med vekselvis undervisning og selvstudium. Det vil være to undervisningsuker, med selvstudie før, mellom og etter samlingene. Ukesamlingene vil bestå av forelesninger, gruppearbeid, individuell oppgaveløsning, studentpresentasjoner, klasseromsdiskusjoner og casebaserte oppgaver.
Undervisningsuke èn er primært knyttet til temaet Organisasjonsendringer og endringsstrategier, relatert til gjennomføringen av endringer i Forsvaret. I løpet av denne uken vil studentene få opplæring i samfunnsvitenskaplig forskningsmetode og oppgaveskriving, mens undervisningsuke to primært er knyttet til temaet  Endringsgrunnlag. Dette er prosesser, metoder og teknikker som både kan og skal benyttes ved omstilling og organisasjonsutvikling i Forsvaret.

Til den enkelte forelesning blir det delt ut noe materiale (forelesningsnotater, oversikter, kortere artikler). Det understrekes at dette også er pensum. Deler av pensum blir ikke gjennomgått og må leses på egenhånd. 

Arbeidskrav: 

    1. Studenten skal skrive en obligatorisk oppgave. 
      Denne skal være knyttet til modulens problemområde og litteratur. I løpet av undervisningsuke èn blir det gitt undervisning i krav og omfang på oppgaven. Det vil også bli gitt individuell veiledning i løpet av studentens skriveprosess.  
    2. Det er krav om 80 % oppmøte. 
      Ved eventuelt fravær må studenten selv ta initiativ til å få nødvendig informasjon fra fagansvarlig, samt besvare obligatorisk oppgave som blir gitt ved fravær ut over en undervisningsøkt. Oppgaven sendes til emneansvarlig senest èn uke etter berørt undervisningsuke.

Arbeidskravene må være godkjente senest 3 uker før eksamen for at studenten kan fremstille seg til eksamen.

Evaluering av studiet

For at SKUT skal kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Studentene skal derfor evaluere dette ved slutten av studiet.

Tilbakemelding underveis

Via e-læringsplattformen Fronter. Det gis muntlig tilbakemelding på samlingene. Studentene får også tilbakemelding på innleverte arbeidskrav.

Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen
Studiet avsluttes med en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over tre (3) dager.
Hjelpemidler: Fritt (ikke samarbeid med andre).

Eksamensbesvarelsen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Det brukes bokstavkarakterer der A er beste og E er dårligste beståtte karakter. F betyr ikke bestått.

Litteratur

Organisasjonsendringer og endringsstrategier (579s):
Busch, T., Vanebo, J.O., Klausen, K.K. & Johnsen, E. 2011. Modernisering av offentlig sektor: Trender, ideer og praksiser. Oslo: Universitetsforlaget: s48-61 (13s)
Jacobsen, D.I. 2012. Organisasjonsendringer og endringsledelse. Bergen: Fagbokforlaget: s15-245 (230s)
Jacobsen, D.I. & Thorsvik, J. 2007. Hvordan organisasjoner fungerer. Bergen: Fagbokforlaget: s318-346 (28s)
Madsen, D. Ø. 2012. The Balanced Scorecard i Norge: En studie av konseptets utviklingsforløp fra 1992 til 2011. Praktisk økonomi og finans 28, s55-64 (9s).
Røvik, K.J. 2007. Trender og translasjoner. Oslo: Universitetsforlaget: s63-362 (299s)

Endringsmodeller (467s):
Appelbaum, S.H., Habashy, S., Malo, J.L. & Shafiq, H. 2012. Back to the future: revisiting Kotter's 1996 change modell. Journal of Management Development Vol.31. s764-777 (13s)
Meyer, C.B. & Stensaker, I.G. (2011). Endringskapasitet. Bergen: Fagbokforlaget: s11-123 (112s)
Kotter, J.P. 2008. A sense of urgency. Boston: Harvard Business school press: s1-194 (194s)
Kotter, J.P. 2012. Leading Change. Boston: Harvard Business school press: s51-173 (122s
Statskonsult 2000. Endringsledelse - Eksempler og modeller. Oslo: Statskonsult: s45-71 (26s)

Endringsgrunnlag (79s):
Direktoratet for forvaltning og IKT. Rapport nr 2008:3. Organisasjonsendringer i staten 1992-2007. Oslo:DIFI. s41-57 (s16)
Statskonsult 2002. Erfaringer fra statlige fusjoner. Oslo: Statskonsult: s9-72 (63s)

Sum sider faglitteratur: 1125
I tillegg kommer forelesningene og utdelt materiale i forbindelse med undervisningen.
Supplerende litteratur vil bli presentert underveis i undervisningen.

Vitenskapelig forfatterskap:
Stene, M. 2003. Vitenskapelig forfatterskap - hvordan lykkes med skriftelige studentoppgaver. Otta: Kolle forlag
Torgersen, G.E. 1997. Forskningsmetode på kortform. Halden: Forsvarets forvaltningsskole, kompendium: s9-89
Torgersen, G.E. 2001. Referer riktig. Stjørdal: Læringsforlaget: s5-45
Digital informasjons- og kildesøk. Veieldning og oppgaver til intensivkurset 'Bibsys-kurset' til DHRM. 2006. Kompendium. Biblioteket Høgskolen i Østfold. 

Jobb og videre studier

Dette studiet er èn av 5 moduler som sertifiserer for rollen som personellrådgiver i Forsvarets organisasjon.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eva Bjørk i 2005

Studieplanen er revidert

Studieleder Arve Negaard, 10. april 2013

Studieplanen gjelder for

Våren 2013.

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 23. mai 2024 03:24:28