Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Nettstudium.

Studieplan for Pedagogikk - grunnleggende enhet (30 studiepoeng) (2023–2024)

Informasjon om studiet

Dette er et betalingsstudium. For nærmere informasjon om studieavgift, vennligst se studiekatalog eller kontakt HiØ VIDERE.

Pedagogikk - grunnleggende enhet (30 studiepoeng) er et nettstudium som skal gi en innføring i sentrale pedagogiske begreper innenfor ulike felt i faget pedagogikk. Pedagogikk er et flervitenskapelig fag bestående av pedagogisk psykologi, sosiologi, filosofi, historie og didaktikk. Studiet er en grunnutdanning og kan inngå i en bachelorgrad. Målgruppen er personer som ønsker grunnleggende innsikt i pedagogisk teori og tenkning, og som eventuelt ønsker videre studier innen det pedagogiske feltet,

Studiet vil bruke den digitale plattformen Canvas for kommunikasjon med studentene og innleveringer av arbeidskrav. Zoom vil bli brukt til undervisningsøktene.

Dersom studiet tilbys som oppdragstudium, kan det organiseres på en annen måte etter avtale med oppdragsgiver.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har grunnleggende kunnskap

  • om læring og læreprosesser

  • om utvikling av et godt læringsmiljø og et inkluderende læringsfellesskap

  • om profesjonsetiske prinsipper og dilemmaer som regulerer undervisning og læring i skole

  • om kommunikasjon i et flerkulturelt perspektiv

  • om pedagogisk idehistorie

  • om organisasjonsutvikling

  • om motivasjon og selvoppfatning

  • om hva som menes med sosialisering

  • om utvikling av individuelle forskjeller

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan forklare relasjoner mellom faglig innhold, arbeidsmåter og vurdering

  • kan legge til rette for læring

  • kan identifisere etiske dilemma i opplæringssituasjoner, reflektere og begrunne valg

  • kan forklare kommunikative utfordringer i en flerkulturell sammenheng

  • kan koble pedagogiske ideer og praksiser til den pedagogiske idehistorien

  • kan forstå skolen som organisasjon og dens samfunnsmessige betydning for næringslivet

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan forstå pedagogikkens grunnleggende oppbygging og funksjon hos ulike aktører i samfunnet

  • kan legge til rette for gode læringssituasjoner

  • kan forstå sammenhenger mellom relevant forskning og muligheter i pedagogisk praksis

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne på 30 studiepoeng som gir en innføring i grunnleggende pedagogisk/didaktisk tenking:

  • Teorier om læring og læringspsykologi

  • Teorier om sosialisering

  • Utviklingspsykologi

  • Teorier om motivasjon og selvoppfatning

  • Samspill og kommunikasjonsteori

  • Pedagogisk filosofi og etikk

  • Organisasjonsforståelse

  • Flerkulturelle perspektiver

  • Grunnleggende didaktikk

  • Akademisk skriving

 

 

 

  

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studiet organiseres digitalt (nettstudium) og med undervisningsøkter på kveldstid, en kveld per uke. Nettundervisningen vil hovedsaklig bestå av forelesninger og studentaktive læringsformer. Samhandling og dialog er en del av undervisningen. Vi forventer at kamera er på i dialogbaserte undervisningskvelder. Vi bruker læringsplattformen Canvas, som sammen med kommunikasjonsverktøyene Zoom og Teams, vil være digitale klasserom under studietiden. Gjennomføringen er basert på arbeid med pensum, veiledningstekster, digitale forelesninger, obligatoriske oppgaver samt gjennomføring av eksamen. 

Ettersom dette er et nettstudium forutsetter det at du har tilgang til PC/MAC. Studentene vil bli organisert i grupper eller par. Inndeling i grupper/par gjøres i i samarbeid med studentene.

Det er forventet at studenten bruker om lag 800 timer i alt på dette studiet.

Biblioteket organiserer og bidrar til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnene til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke i norske og utenlandske informasjonskilder og kunne vurdere kvaliteten på informasjonen. Biblioteket tilbyr også undervisning i referanseteknikk.


Arbeidskrav:

  • Muntlig presentasjon av gruppeoppgave med konkret problemstilling

  • Individuell skriftlig fagtekst

  • Deltakelse i undervisningen med minst 80 %. 

Faglærer gir nærmere retningslinjer for oppgavene og det vil bli gitt tilbakemelding på arbeidskrav av faglærer i løpet av studiet. Arbeidskravene må være godkjente senest 3 uker før eksamen for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

 

Eksamen:
Individuell mappeeksamen bestående av to komponenter:

  • Individuell skriftlig fagtekst/refleksjonsnotat på 800 ord, med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene.

  • Muntlig eksamen i form av refleksjonsvideo, individuelt eller i gruppe. Det kan være inntil tre kandidater per gruppe. Varighet: ca. 20 minutter pr kandidat.

Det gis en samlet, individuell karakter etter karakterregel A-F.

Plagiatkontroll/fusk:
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Praksis

Ingen.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen i studiet vil være forskningsbasert, og gi oppdatert kunnskap innen fagområdet. I løpet av studiet gjennomfører studenten arbeidskrav og veiledning, og tilegner seg på den måten innsikt i faglitteratur, teori, metode, akademisk skriving og kildebruk.

Internasjonalisering

Internasjonale perspektiver på faget vil bli ivaretatt gjennom faglitteraturen.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

  • Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem

  • Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto


 

Jobb og videre studier

Etter gjennomført studium kan du søke deg inn på studier som for eksempel Spesialpedagogikk 1 og/eller Konsekvenspedagogikk 1

Studiet gir deg en god bakgrunn for å arbeide som for eks. assistent i skole, SFO eller barnehage og/eller andre institusjoner med mellommenneskelig kontakt. 

 

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Irina Engeness, 25.mars 2022.

Studieplanen er revidert

Undervisningsleder Karl-Arne Næss Korseberg. 

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2023-2024.

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE.
Fakultet for lærerutdanninger og språk. Undervisningsleder Karl-Arne Korseberg.  
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 23. mai 2024 21:26:06