Årsstudiet i matematikk følger nasjonale retningslinjer for matematikk i grunnskolelærerutdanningen for 5.-10. trinn. Studiet har fokus på egenutvikling av kompetanse innenfor de matematiske hovedområdene i Kunnskapsløftet 2020 (se nedenfor), elevers læring og utvikling i matematikk og hvordan du som lærer kan tilrettelegge for elevers læring i matematikkfaget. Studiet legger vekt på å utvikle læring og refleksjon i et studentfellesskap, med tett oppfølging av høgskolens faglærere.
Årsstudiet i matematikk er et profesjonsrettet og forskningsbasert studium der både matematikk og matematikkdidaktikk er integrert.
Studiet består av fire emner på 15 studiepoeng hver. De første to emnene av årsstudiet er lagt til høstsemesteret og inneholder blant annet temaene tall, statistikk, kombinatorikk og sannsynlighet. De to siste emnene gjennomføres i vårsemesteret og inneholder temaene algebra, funksjoner, geometri og måling.
Har du godkjent lærerutdanning og tar 60 studiepoeng i matematikk, er du kvalifisert for å undervise i matematikk på 5.-10. trinn i grunnskolen. Videre kan årsstudiet i matematikk bidra til at du kvalifiserer for å søke opptak til masterstudiet i matematikkdidaktikk, eller tas for egenutvikling i matematikk.