Mi casa

Elevene jobber med temaet «Mi casa» («Huset mitt») og lærer mange nye ord samtidig som de repeterer noen av verbene de har lært fra før. De øver seg på å beskrive ulike typer hus, møbler og gjenstander. Til slutt holder de en liten presentasjon og skriver en kort tekst om huset sitt og nærområdet.

Undervisningsopplegg

  • Trinn: 7. trinn (progresjonsmodell)
  • Tema: Elevene jobber med temaet "Mi casa"
  • Tid: 4 uker (2 timer per uke)

Kort beskrivelse

Elevene jobber med temaet «Mi casa» («Huset mitt») og lærer mange nye ord samtidig som de repeterer noen av verbene de har lært fra før. De øver seg på å beskrive ulike typer hus, møbler og gjenstander. Til slutt holder de en liten presentasjon og skriver en kort tekst om huset sitt og nærområdet. 

Kompetansemål 

Språk og språklæring

  • se likheter mellom språk eleven allerede kan og nye språk
  • kjenne til strategier for lesing, lytting og muntlig bruk av språket

Kulturmøter

  • utforske noen sider ved hverdagsliv, tradisjoner og skikker i ett eller flere land eller kulturer 

Kommunikasjon

  • stille enkle spørsmål og svare på enkle muntlige spørsmål
  • skrive ord, uttrykk og enkle setninger

Læringsmål 

Elevene skal kunne: 

  • kunne fortelle om hjemmet sitt
  • kjenne til og kunne bruke noen nye ord: navn på rom, møbler og andre ting i huset
  • bruke navn på forskjellige typer hus
  • si hvor ulike ting befinner seg i et hus
  • skrive en liten tekst om huset sitt og området rundt
  • stille enkle spørsmål og svare på enkle muntlige spørsmål om hus og hjem

Ressurser

  • Lærer lager et hefte med tekster og oppgaver tilknyttet tema: tekster fra Tapas 1, kapittel 6 «Aquí vivo yo» og Vale 1, kapittel 4
  • Tegninger: illustrasjoner til eventyret «Los tres cerditos»
  • Kopier av tegninger av de ulike rommene i et hus (cocina, cuarto de baño, dormitorio, salón, recibidor osv.) med tilhørende møbler og gjenstander
  • Nettbaserte oppgaver: Chicos chicas 10 kapittel 1, Vocabulario ”La casa sin barrer”

Forberedelser

Lærer

  1. velge ut og klargjøre illustrasjoner fra eventyret «Los tres cerditos» (kan lastes ned fra Internett, f.eks. nettsiden («Cuentos para colorear»)
  2. forberede presentasjon for Smartboard el.l.
  3. lage et lite hefte med tekster og oppgaver til tema
  4. kopiere tegninger av ulike rom til huset (til par- og gruppearbeid)
  5. ta med tegnepapir til elevene

Plan for opplegget

Første uke

Lærer introduserer temaet med utdrag og illustrasjoner fra eventyret om ”De tre små grisene” (”Los tres cerditos”), som har som gjennomgangstema bolig og ulike typer hus (bygningsmaterialer). Lærer forteller litt fra eventyret på spansk og lærer elevene noen enkeltord som passer til, eksempelvis “La casa de piedra“, “Los tres cerditos”, “La casa de paja”, “El lobo”.

Det tas utgangpunkt i et eventyr elevene kjenner til på norsk for å introdusere dem for nytt lærestoff på spansk. Det kan fungere som en fin inngangsport for å lære om ulike typer hus på spansk.

  1. Lærer lager et tankekart om ”Huset mitt” på tavle/Smartboard. I begynnelsen kun med ord på rommene. Lærer spør ”- ¿Qué habitaciones hay en tu casa?” (habitación, recibidor, cocina, dormitorio, cuarto de baño, salón comedor, cuarto de estar etc.)

Slik settes en assosiasjonsprosess i gang der elevene selv kan foreslå hvilke ord de vil lære på spansk innen temaet ”Mi casa” (for eksempel rom i huset, uteareal i nærheten av huset, rommet sitt). Elevene kan kanskje noen ord fra før som de vil ha med, eller de foreslår nye ord de vil lære. Læreren gir dem også tips om noen ord det kan være nyttig å kunne. Elevene kommer opp og skriver inn nye ord i tankekartet på Smartboard/tavle til de føler at det er fullstendig/ferdig. Elevene noterer ordene inn på tankekart i egne kladdebøker.

  1. Klassen deles inn i grupper med fire elever på hver. Hver gruppe får et bilde av et rom i huset (cocina, salón, dormitorio, cuarto de baño) og en ordbok. Elevene skal finne det spanske ordet for rommet og for gjenstandene som finnes på bildet. Etterpå presenterer hver gruppe ordene de har funnet i plenum. Læreren skriver fortløpende glosene på tavla slik at tankekartet blir mer fullstendig (ferdig).

Andre uke

  1. Vokabular som elevene lærte i forrige uke repeteres på Smartboard/tavle.
  2. Læreren presenterer deretter også forskjellige typer hus som finnes, for eksempel casa adosada, chalet, piso / apartamento, cabaña, bloque de pisos (rekkehus, enebolig, leilighet, hytte, blokk) osv.
  3. Elevene jobber med teksten i heftet om ”Mi casa” fra Tapas 1, kapittel 6. Elevene leser teksten først i par. De understreker ordene som de ikke forstår. Deretter går lærer og elever gjennom teksten i fellesskap og oversetter nye ord.
  4. Eleven lærer nye adjektiv samt repeterer fargene og andre relevante adjektiv for å beskrive hus, rom og gjenstander (bonito, feo, viejo nuevo, grande, pequeño, tradicional, moderno, acogedor). Deretter får de utdelt bilder med ulike type hus og rom de skal beskrive for hverandre muntlig.

Tredje uke

  1. Elevene gjør skriftlige og muntlige oppgaver til tekstene i Tapas 1 og Vale 1: Repetisjon av det regelrette verbet vivir (å bo), det uregelrette verbet tener (å ha) og ser (å være), det siste sammen med adjektiv, ubestemte og bestemte artikler:
  • fyll inn med riktig form av verbene i setninger
  • fyll inn med riktig artikkel
  • sortere ord på riktig plass/i riktig gruppe
  1. Evt. gjøre Internettoppgaver fra Chicos, chicas som klassen løser i fellesskap (på Smartboard)

Fjerde uke:

  1. Elevene tegner sitt hus eller sitt drømmehus og skriver en liten tekst om det, der de beskriver hvordan huset deres er.
  2. De presenterer huset sitt muntlig for hverandre parvis eller i små grupper. De stiller spørsmål til hverandre om husene der de tar i bruk spørreord som cómo, qué og cuántos/as, de qué osv., eksempelvis
  • ¿Cómo es tu casa? (Hvordan er huset ditt? Hvordan ser det ut?)
  • ¿De qué color es tu casa? (Hvilken farge er det på huset ditt?)
  • ¿Cuántas habitaciones tiene tu casa? Hvor mange rom har huset ditt?)
  • ¿Qué hay en la casa/las habitaciones? (Hva finnes i huset/i rommene?)
  • ¿Qué hay cerca de tu casa? (Hva finnes i nærheten av huset ditt?)
  1.  Avsluttende del: Elevene holder en liten muntlig presentasjon om sitt hus.

Oppfølging

Et forslag er dramatisering av eventyret ”Los tres cerditos” (”De tre små grisene”) Teksten er ikke så vanskelig og det kan bli en morsom avslutning på temaet for elevene. Et annet eventyr som passer for å introdusere nytt vokabular og aktivisere elevene er ”Rødhette” (”La Caperucita”), for eksempel gjennom dramatisering av eventyret. 

Kommentarer

Ordinnlæring

Aktivisering av elevenes forkunnskaper gjennom eventyret «Los tres cerditos» («De tre små grisene»). Ettersom elevene kan eventyret på norsk, fokuserer de på om de kan oppfatte og forstå noen ord på spansk mens det fortelles. Deretter gjennomgås dette med elevene i plenum. Elevene deler ord de har oppfattet med hverandre, får eventuelt hjelp med oversettelse, og slik får alle kjennskap til noen nye ord på spansk om temaet.

Bruk av tankekart «- ¿Qué habitaciones hay en tu casa?» Ettersom elevene kan foreslå ord de selv vil lære, og deretter velger ut hvilke ord de vil notere i kladdeboka si, blir de involvert i egen læringsprosess. De føler at ordene de skal lære har en større betydning for dem selv. De skal også bruke ordene i egne tekster og presentasjoner etterpå.

 

Publisert 18. sep. 2020 09:04 - Sist endret 18. sep. 2020 09:04