Au lycée en Norvège

Kort beskrivelse

Dette opplegget tar utgangspunkt i lytteteksten Au lycée en Norvège for fransk nivå I. Den handler om franske Gregory som forteller om sitt førsteinntrykk av det norske skolesystemet og sammenligner det med skolesystemet i Frankrike. Det språklige fokuset er på ordinnlæring og bøyning, og opplegget inneholder nivåtilpassede og lekpregede aktiviteter for øving av dette.

Gjennom det kulturelle aspektet i opplegget ivaretas formålet med faget: «Å lære et fremmedspråk […] innebærer kommunikasjon om og innsikt i andres levemåter, livssyn, verdier og kulturer, noe som kan føre til større bevissthet om egen kultur og nye muligheter til opplevelser».

Opplegget innebærer varierte arbeidsmåter og legger til rette for tilpasninger ut ifra elevenes forutsetninger. Dette er i samsvar med prinsippene for opplæringen hvor det blant annet står:

"Opplæringa skal leggjast til rette slik at elevane skal kunne gi noko til fellesskapet og også kunne oppleve gleda ved å meistre og å nå måla sine. Alle elevar skal i arbeidet med faga få møte utfordringar som gir dei noko å strekkje seg mot, og som dei kan meistre på eiga hand eller saman med andre».

Kompetansemål

Språklæring

  • beskrive og vurdere eget arbeid med å lære det nye språket

Kommunikasjon

  • finne relevante opplysninger og forstå hovedinnholdet i skriftlige og muntlige tilpassede og autentiske tekster i ulike sjangere
  • gi uttrykk for egne meninger og følelser
  • forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner
  • bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding

Språk, kultur og samfunn

  • samtale om dagligliv, personer og aktuelle hendelser i språkområdet og i Norge
  • sammenligne noen sider ved tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge

Læringsmål 

  • Kunne sortere ord ut fra grammatiske ordklasser
  • Lytte etter og gjenkjenne ord knyttet til grammatiske kategorier
  • Kjenne til bøyningsregler for å kunne skrive substantiv, verb og adjektiv på riktig måte
  • Kunne gjengi på norsk hovedinnholdet i en lyttetekst om temaet skole
  • Kunne nevne forskjeller og likheter mellom skolesystemet i Frankrike og det norske skolesystemet
  • Uttrykke meninger om fordeler og ulemper ved skolesystemet i Frankrike sammenlignet med skolesystemet i Norge
  • Vurdere egne arbeidsmåter, eget læringsarbeid og egen språkkompetanse

Ressurser

Lenker

Vedlegg

For læreren

Forslag til oppfølging

Forberedelser

  • Gjøre seg kjent med vedleggene
  • Skrive ut og kopiere vedlegg 1, 2, 3, 4 og 5.
    - Bingobrettene fra vedlegg 1 klippes opp
    - Vedlegg 3 bør skrives ut tosidig.
    - Klippe opp lappene fra Vedlegg 5.
  • For en eventuell individuell tilpasning, trenger elevene tilgang til datamaskiner, internett og hodetelefoner (se Kommentarer)

Plan for opplegget

Før lytting

  • Læreren presenterer læringsmålene for økten og lyttetekstens tittel: «Au lycée en Norvège». Med tittelen som utgangspunkt, reflekterer elevene over hvilke emner lytteteksten kan tenkes å komme til å berøre. Lærer noterer elevenes bidrag i form av nøkkelord på tavla.
  • Elevene setter seg to og to sammen. Læreren deler ut et sett med 12 bingobrett per par.
  • Elevene trekker vekselvis et brett og leser ordene høyt for hverandre. Hvis begge elevene kjenner ordene fra før, skriver de sine initialer på brettet. Hvis en av elevene er usikker på betydningen av et ord, forklarer den andre. Hvis begge elevene er usikre, kan de bruke hjelpemidler.
  • Når ordene er forstått, deler læreren ut vedlegg 2. Elevene skal fylle ut tabellen ved å skrive det riktige brettnummeret i ruten utenfor hver av kategoriene. Fasit vises på lerret til slutt.

Under lytting

Første lytting

  • Hver elev velger deretter en av disse kategoriene:
    a) Chiffres (brett 9)
    b) Pays et adjectifs de nationalité (brett 12)
    c) Adjectifs (brett 1 og 5)
    d) Verbes conjugués (brett 4, 6 og 10)
    e) Noms communs (brett 2, 8, 11)
  • Innenfor en kategori kan elevene velge å skulle forholde seg til ett eller flere brett, men de må kunne følge med på alle ordene fra brettet/brettene under lyttingen. Læreren veileder i valget og det kan være lurt for elever med svakt faglig grunnlag å velge brett 9 eller 12.
  • Læreren spiller av lytteteksten «Au lycée en Norvège» og elevene lytter etter ordene fra sitt/sine bingobrett. Dersom en elev hører et ord fra sitt/sine brett, krysser han/hun av denne ruten. Slik fortsetter aktiviteten til de første elevene har fullt brett og roper «BINGO!».

Andre lytting

  • Elevene skal høre på lytteteksten en gang til (eller flere), men denne gangen skal de bruke ord fra brettene innen en kategori til å fylle ut en lukeoppgave.
  • Lukeoppgavene for denne andre lyttingen er laget med utgangspunkt i samme kategoriene som bingobrettene. Lukeoppgavene har ulik vanskelighetsgrad, da antall manglende ord varierer, pluss at elevene ved utfylling av brettene c), d) og e) også må tenke bøyningsregler:
    a) Chiffres (18 manglende ord)
    b) Pays et adjectifs de nationalité (23 manglende ord)
    c) Adjectifs (29 manglende ord)
    d) Verbes conjugués (40 manglende ord)
    e) Noms communs (50 manglende ord)
    Elevene velger en kategori ut ifra deres faglige kompetanse, eventuelt med veiledning fra læreren. Faglig sterke elever oppfordres til å velge lukeoppgave innen kategoriene d) eller e), mens elever som trenger ekstra mestringsfølelser bør velge kategoriene a) eller b).
  • Læreren deler ut lukeoppgaver (vedlegg 3) med utgangspunkt i elevenes valg.
  • Lydfilen spilles av for andre gang og elevene fyller fortløpende ut lukene i teksten med de manglende ordene. Andre ord enn de som er på brettene, men som tilhører kategorien, kan forekomme i lytteteksten. Noen ganger er det også nødvendig å tilpasse ordene med tanke på bøyning i kjønn, person og tall.
  • Læreren deler ut transkripsjonen av lytteteksten (Vedlegg 4) etter hvert som elevene blir ferdige. Han/hun ber dem om å sjekke rettskriving, spesielt med tanke på bøyningsregler for adjektiver, substantiver og verb. Dette kan også gjennomføres i form av kameratvurdering. Alt etter behov, kan elevene arbeide med interaktive nettoppgaver for å bli tryggere på bøyning av adjektiver, substantiver og verb.

Etter lytting

  • I plenum oppsummerer klassen på norsk hva lytteteksten handler om. Hver elev fokuserer på egen lytteforståelse med særlig vekt på informasjon fra sin lukeoppgave/kategori.
  • Læreren forklarer aktiviteten Quiz og bytt som går ut på at elevene går rundt i klasserommet og stiller spørsmål til hverandre.
  • Hver elev får to til tre lapper fra vedlegg 5. Alle må lese lappene sine nøye før aktiviteten begynner, da elevene skal kunne forklare det som står på en lapp til en annen elev. For at informasjonen formidles på en god måte, forsikrer læreren seg om at elevene kan betydningen og uttalen av ordene.
  • Elevene reiser seg og finner en partner. Elev A leser teksten på en av sine lapper (spørsmål og svaralternativer) til elev B med. Elev B svarer og stiller sitt eget spørsmål med svaralternativer til elev A som svarer. Når begge har stilt og svart på ett spørsmål, bytter elevene gjeldende lapper og finner en ny quizpartner. I og med at elevene har flere lapper, kan de forsøke å stille spørsmål som medeleven ikke har svart på før, slik at flest mulig spørsmål blir brukt i løpet av aktiviteten.
  • Læreren kan være med hvis antall elever i klassen er et oddetall.
  • Om en elev ikke forstår det en medeleven spør om muntlig, kan han/hun få lov til å lese spørsmålet. Elevene har også mulighet for å veilede hverandre med utgangspunkt i fasiten på lappene.
  • For å oppsummere økten, skal elevene si hva de syns var mest overraskende med det franske skolesystemet sammenlignet med det norske. Det kan også diskuteres fordeler og ulemper ved skolesystemene og hvilket de skolesystem foretrekker (se tips til videre arbeid med emnet under punktet Oppfølging).
  • Litt tid settes av for å gjennomføre en egenvurdering som skal gjøre elevene bevisste på hva de har lært underveis (se Refleksjon og vurdering).

Refleksjon og vurdering

  • Dette er ikke ett undervisningsopplegg som først og fremst er laget med tanke på sluttvurdering med karakter – det øver lytting som grunnleggende delferdighet.
  • Ved å følge med på elevenes deltagelse under første lytting, får læreren en pekepinn på elevenes lytteforståelse.
  • Elevene får tilbakemelding på egen lytteforståelse gjennom å sammenligne sin utfylte luketekst med den fullstendige transkripsjonen av lytteteksten. Ved å samle inn utfyllingsoppgaver etter andre lyttingen, har læreren også mulighet til å vurdere elevenes lytteforståelse og eventuelt veilede dem videre med oppfølgingsoppgaver og tips. Eventuelt kan tilbakemeldingen også bestå i at elevene gjennomfører kameratvurdering når det gjelder resultatet av lukeoppgavene.
  • Læreren gjentar, oversetter og forklarer til den enkelte ved behov gjennom hele opplegget – dette for å sikre seg deltagelse og fokus fra alle elever.
  • Opplegget avsluttes med en egenvurdering som skal gjøre elevene bevisste på hva de har lært underveis. På slutten av økten svarer elevene på disse spørsmålene: Hva har du lært? Hva vil du vite mer om? Hva var vanskeligst/lettest å få til? Hva vil du jobbe mer med?

Oppfølging

  • Elevene kan besvare spørsmålene fra ressursarket, spesielt spørsmål 3.
  • Interaktive aktiviteter for å befeste vokabular om skolemateriell: Matériel scolaire. Se også vedlegget i vårt ordinnlæringstips «Powerpointpuzzle» og andre aktiviteter og ressursark fra Languageonline, kapittel 33 «School items».
  • Bruk Liste modèle des fournitures scolaires som utgangspunkt for å spille “Jeg pakker min koffert”. Her skal elevene si hva de pakker med seg i skolesekken.
  • Bonjour de France har utarbeidet en oversikt over skoleforløpet i Frankrike med fem oppfølgingsspørsmål (se le système scolaire francais). Det er interessant å sammenligne alder og klassetrinn med det norske systemet.
  • Fag og timefordeling i ungdomsskolen i Frankrike: Les nouveaux emplois du temps du collège à la rentrée 2016, kan også sammenlignes med det norske skolesystemet.
  • Ekstraoppgaver for øving av bøyning av substantiv, adjektiv og verb.

Kommentarer

Tips til tilpasning

  • Lydfilen kan tilpasses i lengden.
  • Læreren tilpasser antall lyttinger og pauser under lyttingen etter behov.
  • Elevene kan få tilgang til lydfilen, slik at de selv bestemmer hvor mange ganger de trenger å høre lytteteksten. De trenger i så fall hodetelefoner.
  • Elevene skal selv velge hvilken kategori de ønsker å jobbe med under lyttingen. Læreren kan veilede valget med tanke på resten av opplegget, slik at elever med svakt faglig grunnlag kun jobber med en kategori. Elever som er ute etter utfordringer kan velge å bytte kategori mellom første og andre lytting.
  • Innenfor en kategori kan elevene velge å lytte etter ord fra ett eller flere brett (første lytting).
  • Kategoriene for lyttingen har forskjellige vanskelighetsgrad, da antall manglende ord varierer (andre lytting). I tillegg, skal elevene tenke bøyningsregler ved utfyllingen av brettene c), d) og e):
    a) Chiffres (18 manglende ord)
    b) Pays et adjectifs de nationalité (23 manglende ord)
    c) Adjectifs (29 manglende ord)
    d) Verbes conjugués (40 manglende ord)
    e) Noms communs (50 manglende ord)
    Faglig sterke elever bør oppfordres til å velge kategoriene d) eller e), mens elever som trenger ekstra mestringsfølelser bør velge kategoriene a) eller b).
  • Elever som er usikre på egen uttale, kan ha nytte av å lese kortene sine sammen med læreren før igangsetting av aktiviteten Quiz og bytt.
  • Under Quiz og bytt, kan elevene få lov til å lese spørsmålet hvis de ikke forstod helt det kameraten spurte om muntlig.

Kilder

 

Publisert 13. des. 2018 12:38 - Sist endret 5. okt. 2020 08:47