Har du fokusert på folkehelse og livsmestring i språkundervisningen?  

Mandag 25. september arrangerer Fremmedspråksenteret konferansen Folkehelse og livsmestring i engelsk- og fremmedspråkundervisningen i anledning Den europeiske språkdagen.

I forbindelse med konferansen ønsker vi forslag til behandling av temaet fra dere, slik at vi i workshopene kan demonstrere en større bredde i drøftingene. Send oss derfor gjerne en aktivitet, ressurs, tips eller en idé som eksemplifiserer en tilnærming til det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring i engelsk eller i fremmedspråk (innsendte innspill/bidrag vil bli kreditert og vil motta en symbolsk gave)! 

Fristen for å sende forslag er 31. mai.  
Last opp ditt bidrag

Ifølge den generelle beskrivelsen av Folkehelse og livsmestring i overordnet del, skal det legges til rette for læring om psykisk og fysisk helse – som videre skal bidra til at elevene blir bedre rustet til å ta ansvarlige livsvalg. Stikkord fra beskrivelsen for aktuelle områder innenfor temaet er bl.a.: motgang, medgang, selvbilde, mestring, helsevalg, kjønn, rus, medier, forbruk, verdivalg, relasjoner, grensesetting, respekt og følelser.  

I den fagspesifikke beskrivelsen for engelsk, knyttes det tverrfaglige temaet særlig til evnen til å uttrykke seg på engelsk om for eksempel egne følelser, tanker, erfaringer og meninger. Sammen med den interkulturelle kompetansen kan de kommunikative ferdighetene gi elevene en følelse av mestring og bidra til egen identitetsutvikling.  

I læreplanen for fremmedspråk er ikke dette temaet fagspesifikt beskrevet. Likevel åpner kompetansemålenes orientering omkring det personlige og dagligdagse for flere relevante tilnærminger. Ellers er parallellen til de andre tverrfaglige temaene tydelig i og med at de alle tar utgangspunkt i aktuelle samfunnsutfordringer, men er rettet mot ulike områder (fra det individuelle til det globale). 


 

  
 

Publisert 5. mai 2023 10:16 - Sist endret 18. jan. 2024 13:55