Hvordan håndtere KI i språkundervisningen?

Digital språkteknologi utvikler seg kontinuerlig.
Nettopp derfor at det viktig at lærerne hjelper elevene med å bruke chatboter, slik at produktet elevene leverer, viser kunnskapen og kompetansen deres.

Image by Freepik

Hvordan påvirker bruken av hjelpemidler elevenes arbeid med skriftlige ferdigheter i fransk, spansk og tysk? Dette har Sigrid Hermansen og Natali Seguí Schimpke sett nærmere på.

I sin tekst tar de for seg bruk av digitale hjelpemidler i det fremmedspråklige klasserommet. De presenterer en modell og undersøker hvordan vi best kan dra nytte av teknologien i elevenes skriftlige produksjon og vurdering.

KI bør være et supplement, ikke en erstatning for menneskelig kreativitet og skjønn.
Utdanningsdirektoratet, 2024

De viser eksempler på hvordan man kan utnytte teknologien på en fornuftig måte, og hvordan elevene kan omgås ressursene og utnytte dem til sin fordel. I sin tekst beskriver de også eksempler på hvordan lærerne kan integrere teknologien i sin undervisning.

Målet med en slik modell?

Modellen gir elevene mulighet til å lære å utnytte de teknologiske hjelpemidlene kritisk, samtidig som de får et tydelig grep om sin egen kompetanse. Den er delt inn i fire faser og innebærer en form for stillas der elevene trinnvis hjelpes frem til de føler seg tryggere på å skrive noe på egen hånd.

Elevene skal bygge på eksisterende kunnskap. Målet er å introdusere og utvide temaet samtidig som elevene skal hente fram kunnskap de har fra før. I løpet av skriveprosessen "kommuniserer" elevene med chatbot'er og jobber med sammenhengende korte, og etter hvert lengre, tekster.

Deretter jobber man og skriver i fellesskap. Chatbot'er står sentralt også i denne fasen for å korrigere/revidere og bygge videre på teksten. Læreren veileder elevene gjennom hele prosessen. Til slutt skriver elevene på egen hånd. Denne siste fasen kan gjennomføres på to ulike måter, avhengig av om man velger å skrive med eller uten tillatte digitale hjelpemidler først.

Modellen kan benyttes for både engelsk og andre fremmedspråk enn eksemplene under viser.

Både komplett tekst og eksempeloppgaver er fritt tilgjengelige 

Publisert 14. mai 2024 12:26 - Sist endret 14. mai 2024 12:26