Er du tysklærer i 9. klasse på ungdomstrinnet?

Kan du tenke deg å prøve ut en førlesingsmetode med egen klasse?

strektegning av jente som leser

Til høsten planlegges en utprøving av et undervisningsopplegg omkring lesing i tyskfaget – med særlig vekt på å forberede elevene på møtet med tekster (førlesefasen). Utprøvingen vil danne grunnlag for en undersøkelse som ser på elevmotivasjon, både når det gjelder lesing mer generelt og førlesingsfasen helt spesielt.

Med utgangspunkt i en kortere autentisk fiksjonstekst på tysk, legges det opp til at elevene med en førlesingsaktivitet kalt «ordkategorier» utstyres med en viss språklig forforståelse. I den forbindelse er det ønskelig å observere elevenes grad av motivasjon for lesing samt for utførelse av førlesingsaktivitet. Utprøvingen vil ledsages av spørreskjema før og etter gjennomføring av undervisningssekvensen. 

  • Klasseromsutprøvingen er tenkt gjennomført i løpet av september.
  • Tyskmateriellet gjøres tilgjengelig for deltakere i prosjektet og nærmere informasjon om rammene for undersøkelsen vil bli gitt.

Har du spørsmål, eller er du interessert i å delta i prosjektet – ta kontakt med berit.h.bla@fremmedspraksenteret.no 

Bakgrunn

Lesing er en viktig kilde for input når det gjelder språk og innhold og er dermed en sentral aktivitet i fremmedspråkopplæringen. Lesingens merverdi er dessuten at den ofte kan danne utgangspunkt for en rekke andre muntlige og skriftlige læringsaktiviteter. 

Sammenlignet med det å lese på morsmålet, regnes lesing på et fremmed språk som en kognitivt mye mer kompleks prosess. For fremmedspråkopplæringens del blir det derfor enda viktigere å inkludere anbefalte lesemåter i planleggingen av ens leseundervisning, f.eks. å tenke i lesefaser (før/under/etter). Undersøkelsens fokus vil framfor alt være på førlesefasen – da vektleggingen av denne anses som mest utslagsgivende for elevenes leseforståelse. 

Førlesefasens hensikt er å aktivere elevenes eksisterende forkunnskaper samt å «utstyre» dem med annen relevant kunnskap som de kan tenkes å trenge. For fremmedspråkeleven er det gjerne et utilstrekkelig ordforråd som er hovedutfordringen i møte med fagets tekster. Dette taler for større tyngde i betoningen av begrepsavklaringer.     

Utover å gjøre elevene bedre rustet til å møte lesestoffet, har førlesefasen også til hensikt å gjøre elevene nysgjerrige på teksten og motiverte for å lese. Videre spiller naturligvis førleseaktivitetenes fokus og utforming en rolle for elevenes motivasjon for forberedende leseoppgaver. 
 

Publisert 25. mai 2023 11:05 - Sist endret 26. mai 2023 15:08