Om prosjektet
Det er forsket mye på psykologisk trygghet i arbeidslivet, men litteratursøk og dialog med anerkjente forskere viser lite forskning på dette tema som involverer studenter.
I dette prosjektet handler psykologisk trygghet om å utforske hvilke læringsaktiviteter som bidrar til å skape et trygt læringsmiljø der studenter opplever at de kan ta ordet og blir møtt med velvilje, ikke motstand eller “straff”, der de tør å begå feil og er innstilt på å hjelpe hverandre.
Vår hypotese er at manglende psykologisk trygghet skaper barrierer for læring, trivsel, samarbeid og ytrings klima i grupper og kull. Det påvirker studentenes engasjement, aktivitet, læring og psykiske helse, og skaper barrierer for individuell og organisatorisk læring.
Økt psykologisk trygghet og økt kunnskap om hvilke læringsaktiviteter som bidrar til dette, kan føre til bedre trivsel og tilhørighet, bedre prestasjoner og økt kunnskapsnivå.
Prosjektet har som mål å bidra til ny kunnskap om hvilke læringsaktiviteter som bidrar til økt psykologisk trygghet og hvordan vi kan videreutvikle disse til studentenes beste.
Prosjektets tidsramme
November 2023 – Desember 2024
Prosjekttype
Forskningsprosjekt
Finansiering
Prosjektet er finansiert av Stiftelsen DAM
Samarbeid
Prosjektet er et samarbeid mellom-
- Høgskolen i Østfold
- Samspille AS
- Rådet for psykisk helse