Arrangementer

Kommende

Tid og sted: 12. jan. 2023 14:0016:00, DLV (G1-078)

Hvordan kan man enkelt la små roboter, som Bluebots, være med å berike leken for å la barna utforske algoritmisk tenkning, rom og mange andre spennende ting? Sammen ser vi på hvilke muligheter det gir å jobbe med programmering i barnehagen. 

Tid og sted: 19. jan. 2023 13:1516:00, DLV (G1-078)

Lexplore er et skandinavisk edtech-firma som bruker øyesporing (eye tracking) og kunstig intelligens til å kartlegge og støtte elevers leseutvikling. Bli med på denne samlingen for å både prøve ut og lære mer om teknologien, innholdet og forskningen som ligger bak. Forsker og grunnlegger Gustaf Seimyr fra Karolinska Institutet kommer, sammen med kollegaer fra norske Lexplore som forteller om hvordan tjenesten brukes i skolen. LES MER og meld deg på i nettskjemaet på denne siden.

Tidligere

viser rudolf med blinkende nese
Tid og sted: 30. nov. 2022 10:0014:00, DLV (G1-078)

Ingenting gir vel mer julestemning enn å delta på juleverksted? Og dette verkstedet er ikke av det helt vanlige. Her blir det mulig å komme innom - og bli så lenge du ønsker - for å oppleve elektriske juleforberedelser med e-tekstil og pepperkaker. Kanskje får du lagd en skikkelig fin julegave til noen også?

boks med lego spike
Tid og sted: 17. nov. 2022 13:0015:30, DLV (G1-078)

I denne workshopen skal Simen Spurkland gi oss kunnskap om hvordan du kan jobbe med Lego Spike som utgangspunkt for programmering og utforsking. Du trenger ingen erfaring eller forhåndskunnskap med hverken Lego eller programmering. Opplegget gir deg et fint utgangspunkt for å teste ut programmering i praksis eller eget klasserom. 

Simen jobber i kombinasjonsstilling som høgskolelektor ved Fagmiljø for IKT og læring og som barneskolelærer. Han har tidligere også jobbet mange år på ungdomsskole. Velkommen!

3d printer
Tid og sted: 10. nov. 2022 14:0017:00, DLV (G1-078)

På læringsverkstedet har vi flere ulike 3D-printere. Lærerstudent og studentassistent Thomas Olsen viser deg hele prosessen med 3D-printing fra A til Å, fra design til ferdig print, og forteller om egne erfaringer. Du får også anledning til å reflektere over hvordan 3D-print kan brukes i ulike faglige og pedagogiske sammenhenger.

Tid og sted: 20. okt. 2022 12:3015:30, DLV (G1-078)

Minecraft er et populært frititdsspill blant barn og unge, som også brukes mer og mer i skolen. Fra og med i høst kan alle fagansatte og studenter ved LUSP laste ned Minecraft for Education (skoleversjonen av spillet) gjennom programvaresenteret vårt. Du trenger kanskje mer kunnskap for å ta det i bruk? Bli med på workshop for å bli inspirert og å lære mer! 

Cecilie og Stine som sitter rundt podkast-bord
Tid og sted: 27. sep. 2022 12:3015:30, DLV (G1-078)
interaktiv tavle
Tid og sted: 22. sep. 2022 12:3015:30, DLV (G1-078)

I vårt digitale læringsverksted har vi ulike interaktive tavler, som kan være gode pedagogiske verktøy i undervisningen. Er du nysgjerrig på hvorfor og hvordan? Kom på workshop med Lars Peter Østrem. Lars Peter er lærer og jobber nå også som høgskolelektor ved fagmiljø for IKT og læring. Tidligere har han jobbet i Interactive Norway med - nettopp - interaktive tavler.