Støttende felleskap i et Europa i krig
Da den internasjonale Storylinekonferansen ble digital, valgte forskerne tilknyttet Storyline-miljøet ved Høgskolen i Østfold å samle seg fysisk på campus i Halden under konferansen. På konferansen deltok også russiske kollegaer ved Universitetet Tomsk State University i Russland. Deres deltakelse viser hvor viktig det er med dialog og felles forståelse for løse globale utfordringer.
- Samtidig var konferansen en mulighet for å markere vår støtte til Ukraina, uttrykker Solveig Toft, som var en av innlederne på konferansen. Kledd i gult og blått, presenterte hun og hennes kollega, Gunhild Brænne Bjørnstad, paperet «Aesthetic learning in a Storyline» på første dag av konferansen.
Totalt sju presentasjoner og HIØ som medarrangør
- Forskerne ved HiØs Fakultet for lærerutdanninger og språk satte preg på årets konferansen, med seks paper presentasjoner og en rundbordsdiskusjon, forteller Gini Lockhart-Pedersen. Som partner i det internasjonale Erasmus+ prosjektet Education for resilience and sustainability har hun også bidratt i arrangementskomiteen til den internasjonale konferansen. Konferansen gjennomføres hvert tredje år og samler forskere og lærere fra hele verden som arbeider med Storyline. Årets konferansen er den åttende i rekken og skulle egentlig foregått i Gøteborg, med Universitetet i Gøteborg og Backatorpsskolan som arrangører.
Bredt fokus på tverrfaglig arbeid med Storyline
- Presentasjonene favnet et bredt spekter innen tverrfaglig arbeid med Storyline; fra praktisk estetiske fag som musikk, kunst og håndverk, drama til teoretiske fag som engelsk, naturfag og samfunnsfag, forteller Gitte Cecilie Motzfeldt.
Eksempler på spekteret av presentasjoner er validering av et spørreskjema om bærekraft brukt i Storyline, metode for læring gjennom samarbeid, hvordan Storyline bidrar til autentiske læringssituasjoner for bærekraftig utvikling og hvordan lydkollasjer blir brukt som etablering av den fiktive settingen i Storyline. Pågående forskningsprosjekter ble også presentert sammen med tre nye antologier rettet mot arbeid med Storyline i lærerutdanningen og i skolen.
Hyggelig lag og gode diskusjoner
Da konferansen ble digital, tenkte jeg, Kristine Høeg Karlsen, at vi må gjøre noe lokalt. Det ble derfor "konferansemiddag" på Havnehagen Gastropub i Halden sentrum fredag ettermiddag, og møttes på VIP-rommet på Remmen fra kl. 9 til kl. 16 de to dagene konferansen varte.
Og, her har det vært et yrende liv i to dager. Fra VIP-rommet har vi holdt innlegg, hørt key note speakers, spist lunsj sammen og hatt gode samtaler om tverrfaglig undervisning med fokus på bærekraftig utvikling.
Mye spennende i gjære
Det er mye spennende som skjer for de som forsker på Storyline ved Høgskolen i Østfold. Det opprettes i disse dager en egen forskningsgruppe som fokuserer på Storyline, og de arbeider med hele tre nye antologiprosjekter, som skal utgis av Universitetsforlaget i 2023. I tillegg venter forskerne spent på om de får tilslag fra Norges forskningsråd på forskningsprosjektet «Interdisciplinary collaborative teaching and research based teacher education for sustainable development». Det får vi vite nærmere sommeren!
Fakta
- Tid: Den Internasjonale Storyline konferansen ble arrangert 25. - 27. mars.
- Arrangører: Universitetet i Gøteborg og Backatorpsskolan. Høgskolen i Østfold (LUSP) var medarrangør.
- 13 deltakere fra LUSP: Hanne Eik Pilskog, Ragnhild Louise Næsje, Gitte Cecilie Motzfeldt, Øystein Sverre Warem, Johan Bredberg, Camilla Blikstad Halstvedt, Virginia Lockhart-Pedersen, Solveig Toft og Gunhild Brænne Bjørnstad, Stein Arnold Berggren, Adrian Kristinsønn Jacobsen, Jon Sverre Thorstensen og Kristine Høeg Karlsen.
- 2 eksterne: I tilegg deltok to eksterne medlemmer av forskningsgruppa Storyline på konferansen, Heidi Remberg Høeg og Ellen Høeg. Førstnevnte som førsteforfatter av paperet, "Cooperative learning in Teacher Education".
Les mer: