Minimumskompetanse
Høgskolen i Østfold (HiØ) krever følgende basiskompetanse for fast ansettelse i undervisnings- og forskerstillinger:
- gjennomført studium i praktisk høgskolepedagogikk eller tilsvarende (minimum 200 timer)
- kurs i digitale undervisningsformer (minimum 50 timer)
Dersom du ikke fyller kravet til utdanningsfaglig kompetanse, gjøres ansettelsen betinget i inntil to år fra tiltredelse, jf styrevedtak 49/19. Høgskolen tilbyr eget studium i praktisk høgskolepedagogikk og digitale undervisningsformer.
Førsteamanuensis
Forskriften krever: Gjennomført eget program (minimum 200 timer)/relevante kurs og egen praktisk undervisning, og opparbeidet grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning (grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitets- og høgskolenivå).
Dokumentasjon: Den utdanningsfaglige kompetansen skal dokumenteres i en pedagogisk mappe. Eksempler på slik dokumentasjon kan være:
- dokumentasjon på gjennomførte kurs i universitets- og høgskolepedagogikk, annen pedagogisk utdanning og/eller kurs i digitale læringsformer
- beskrivelse av undervisningserfaring og bruk av ulike undervisnings- og vurderingsformer, herunder digitale læringsformer
- beskrivelse av erfaring med utvikling av studieplaner, emnebeskrivelser og/eller egen undervisning med særlig vekt på læringsutbytte
- beskrivelse av din erfaring med å veilede studenter, enkeltvis og i grupper
- beskrivelse av hvordan du bruker evalueringer for å utvikle og forbedre egen undervisning og veiledning
- refleksjoner over egen undervisning og veiledning
Professor
Forskriften krever: I tillegg til de krav til grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå som er gitt til stilling som førsteamanuensis, skal det dokumenteres:
- kvalitetsutvikling i egen undervisning og veiledning over tid
- bred erfaring med veiledning fortrinnsvis på master/ ph.d.- nivå
- deltakelse i utvikling av utdanningskvalitet i fagfellesskap
Dokumentasjon: Den utdanningsfaglige kompetansen skal dokumenteres i en pedagogisk mappe. Eksempler på slik dokumentasjon kan være:
- dokumentasjon på gjennomførte kurs i universitets- og høgskolepedagogikk, annen pedagogisk utdanning og/eller kurs i digitale læringsformer
- beskrivelse av dine erfaringer med bruk av ulike undervisnings- og vurderingsformer, herunder digitale, med tanke på å øke studentenes læringsutbytte
- beskrivelse av hvordan du bruker tilbakemeldinger for å forbedre og utvikle studieprogram, emner og/eller egen undervisning og veiledning
- dokumentasjon på bred veiledningserfaring, gjerne på master- og doktorgradsnivå
- kollegaveiledning og deling av læring
- dokumentasjon på ledelse og/eller utvikling av studieprogram
- deltagelse i interne/nasjonale/internasjonale fora som bidrar til utvikling av utdanningskvalitet og av eget fags utdanningspraksis og innhold
- refleksjoner over egen undervisning og veiledning
Utfyllende informasjon
- Forskrift om ansettelse og opprykk (lovdata.no)
- Høringsnotat fra UHR (PDF, uhr.no) - foreløpige nasjonale veiledende retningslinjer
- Høgskolens studium i høgskolepedagogikk og digitale undervisningsformer (15 stp)
- Innpasningsmodul (50 t) - universitet og høgskolepedagogikk