Mål og prinsipper

For Høgskolen i Østfold (HiØ) er kvalitet i utdanningene sentralt. For å fremme god kvalitet, er det viktig å ha et kvalitetssystem som gir gode forutsetninger for et målrettet, systematisk kvalitetsarbeid som sikrer at høgskolen arbeider med utdanningskvalitet på alle nivåer.

Mål for kvalitetssystemet er som følger:

  • Studenter og ansatte har et ønske om og en vilje til å sikre og videreutvikle utdanningskvaliteten. Kvalitetssystemet skal frembringe relevant kunnskap i deres arbeid med å vurdere kvaliteten i studiene og iverksette tiltak basert på denne kunnskapen.
  • Kvalitetssystemet skal sikre kontinuerlig utvikling av utdanningsvirksomheten samt fange opp alle tilfeller der høgskolens egne kvalitetskrav ikke tilfredsstilles og sørge for at tiltak settes i verk.
  • Kvalitetssikring, kvalitetsutvikling og eventuell avvikshåndtering skal følges opp på lavest mulig nivå i organisasjonen. Samtidig skal det sikres at relevant informasjon rapporteres til ansvarlige nivå. Kvalitetssystemet skal gi de ansvarlige den styringsinformasjonen som er nødvendig for å fatte strategiske beslutninger for kvalitetsutvikling.

En god kvalitetskultur utvikles og stimuleres gjennom godt samarbeid mellom studenter og ansatte og systematiske evalueringsordninger. Kvalitetssystemet skal bidra til at studentene oppnår de definerte læringsutbyttene i emner og studieprogram og er forberedt på et arbeids- og samfunnsliv i endring. Kvalitetssystemet er organisert omkring emner, studieprogram og studieportefølje med fokus på studentenes læring og læringsutbytte. Resultater og vurderinger av det løpende kvalitetsarbeidet skal inngå i kunnskapsgrunnlaget for den strategiske utviklingen av høgskolens samlede studieportefølje.

Kvalitetssystemet omfatter alle emner, årsstudier, bachelorprogram, masterprogram, ph.d.- program og etter- og videreutdanninger ved HiØ og bygger på følgende prinsipper:

  • Kvalitetsarbeid tar utgangspunkt i seks kvalitetsområder i utdanningen.
  • Kvalitetsarbeid i emner, studieprogram og studieportefølje er sentralt.
  • Kvalitetssikring, kvalitetsutvikling og avvikshåndtering skal følges opp på lavest mulig nivå.
  • Det er studentmedvirkning i alle ledd.
  • Det er klare roller med ansvar og oppgaver.
  • Det er sammenheng i rapportene i kvalitetsarbeidet.
  • Kvalitetsarbeid er en kontinuerlig prosess som foregår både i de små og store kvalitetssløyfene, og som følger fasene i kvalitetssirkelen.
Fasene i kvalitetsarbeidet ved HiØ beskrevet som et læringshjul
Fasene i kvalitetsarbeidet ved HiØ beskrevet som et læringshjul.
Publisert 14. aug. 2023 10:03 - Sist endret 4. juni 2024 08:36