Begrunnelse og klage på karakter

Som student har du rett til å få begrunnelse for karakteren du får på en eksamensbesvarelse. Du har også rett til å klage på karakteren.

Klage på karakter

Dersom du klager på karakteren blir eksamensbesvarelsen din sendt til nye sensorer. Karakteren de kommer fram til er endelig og kan ikke klages på. Karakteren kan gå opp eller ned eller bli stående.

Frist for å klage: innen tre uker etter at karakteren kunngjøres.

Skjema for klage på karakter

Begrunnelse for karakter

Før du bestemmer deg for å klage på et eksamensresultat bør du be om begrunnelse slik at du kan vurdere om det er relevant grunn til å be om ny sensur.

Frist for å be om begrunnelse: innen én uke etter at karakteren kunngjøres.

Dersom du ber om begrunnelse, er fristen for å klage på karakteren 15 dager etter at du mottar begrunnelsen.

Forespørsel om begrunnelse gjør du i Studentweb

Formelle feil under eksamen

Dersom du opplever at det for eksempel er feil i eksamensoppgaven eller at det skjer noe i løpet av eksamensavviklingen som du mener har ført til at du ikke har gjennomført eksamen under riktige vilkår, kan du klage på formelle feil.

Frist for å klage på formelle feil: innen tre uker etter eksamensdato.

Klage på formelle feil behandles og avgjøres i høgskolens klagenemnd.

Skjema for klage på formelle feil

Vil du vite mer?

Les mer i Forskrift om eksamen, studierett og grader, kapittel 8

Publisert 18. mai 2018 11:04 - Sist endret 22. juni 2018 12:54