Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

HSVPL10107 Vernepleieren- faget og yrket: en introduksjon til studiet (Høst 2008)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i vernepleie.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Innhold

  • Vernepleierutdanningens historie
  • Vernepleierens funksjon og kompetanse
  • Normalisering, empowerment og brukerinvolvering
  • Rehabilitering og miljøarbeid
  • Vernepleierens arbeidsmodell
  • Yrkesetiske retningslinjer
  • Studentrollen forventninger, krav og mestring
  • Akademisk skriving
  • Problembasert læring (PBL)
  • Innføring i høgskolen læringsplattform
  • Generell IT - innføring
  • Bibliotekundervisning med datasøk

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert etter prinsippet om problembasert læring som innebærer selvstudier, forelesninger, obligatorisk deltakelse i seminargrupper, veiledning og arbeid i basisgrupper (se regler om fravær). Det legges ut frivillige emnetester i Blackboard.

 

I løpet av emnet skal det løses tre PBL-oppgaver. Til hver PBL-oppgave skal det skrives et notat. Ett notat skal skrives i gruppe; og to notater skrives individuelt. Gruppenotatet skal være på 1000 ord og hvert av de individuelle notatene skal være på 700 ord.

Gruppenotatene danner grunnlag for en presentasjon i seminar og leveres til seminarledere og opponentgrupper før seminaret. Det gis muntlig tilbakemelding på gruppefremlegg fra medstudenter og seminarledere.  Veileder gir skriftlig tilbakemelding på de individuelle notatene. Alle notatene skal leveres i Blackboard ved nærmere angitt dato.

 

Det er 4 timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet. Studentene skriver en veiledningslogg i gruppe som leveres i Blackboard innen en gitt frist.

Praksis

Ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Innlevering av veiledningslogg innen fastsatt frist.
  • Innlevering (innen fastsatte frister) og presentasjon av notater (se Organisering, undervisnings- og læreformer).
  • Deltakelse på basisgruppeveiledning. (Se studieplanen - Obligatorisk deltakelse i gruppevirksomhet, for krav til frammøte).
Arbeidskravene er gyldig i ett semester etter at de er godkjent. Se Utfyllende bestemmelser til eksamensforskriften for nærmere bestemmelser vedrørende arbeidskrav.

Eksamen

3 timers skriftlig eksamen. Ingen hjelpemidler tillatt.

Eksamensbesvarelsen vurderes etter en karakterskala med karakterer fra A - F. Det benyttes to interne sensorer ved vurdering av emnet.

Litteratur

362.3 As
Askheim, O. P. (2003). Fra normalisering til empowerment : ideologier og praksis i arbeid med funksjonshemmede, 224 s. Oslo : Gyldendal akademisk ISBN 82-05-30242-1. (156 sider)
Kap. 1: Skandinavisk normaliseringstradisjon s. 17-27
Kap. 2: Verdsetting av sosiale roller s. 28-51
Kap. 3: VSR og skandinavisk normtradisjon s. 52-60
Kap. 5: Livskvalitet som overordnet mål s. 71-88
Kap. 6: Normalisering som motbør s. 89-101
Kap. 7: Empowerment s. 102-125
Kap. 8: Independent living og BPA s. 126-135
Kap. 9: Fh. som samfunnsmessig undertrykking s. 136-165
Kap. 10: Empowerment - profesjonelle utfordringer s. 166-186

361.3 Om
Fellesorganisasjonen for barnevernpedagoger, sosionomer og vernepleiere (FO) (2000).
Om vernepleieryrket, 25 s. Oslo : Fellesorganisasjonen for barnevernpedagoger, sosionomer og vernepleiere FO, Seksjonsrådet for vernepleierne.
s. 11-24

Fellesorganisasjonen for barnevernpedagoger, sosionomer og vernepleiere (FO) (2002). Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernpedagoger, sosionomer og vernepleiere (FO).
http://www.fobsv.no

Martinsen, A.-K. (2003). Et yrke og en profesjon vokser fram. Oslo : Universitetet i Oslo.
(deles ut)

361.32 Li
Linde, S.  & I. Nordlund (2006). Innføring i profesjonelt miljøarbeid, 189 s. (2. utg.)  Oslo : Universitetsforl. ISBN 978-82-15-00917-9 (139 s.)
Del I: s. 15-51
Del II: Byggesteiner i profesjonelt miljøarbeid s. 55-78
Del IV: Fra problemløsningsmodell til problemløsningsprosess s. 97-134
Del V: Problemløsningsprosess - Stine s. 137-176

  808.066 Pe
Pettersen, R. C. (2008). Oppgaveskrivingens ABC : veileder og førstehjelp for høgskolestudenter, 128 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01302-2

371.39 Pe
Pettersen, R. C. (2005). PBL for studenten : en introduksjon til PBL for studenter og lærere, 186 s.
(2. utg ). Oslo : Universitetsforl. ISBN 82-15-00750-3; 978-82-15-00750-2. (105 sider)
s. 5-114

362.3 Sa
Salthe, G. (1995). Hensikter og prinsipper i omsorgen for mennesker med psykisk utviklingshemming,
403 s. Halden : Høgskolen i Østfold ISBN 82-7825-1-6. (30 sider)
s. 41-72

Stortingsmelding
Helse- og omsorgsdepartementet (2006) Mestring, muligheter og mening : framtidas omsorgsutfordringer, 122 s. Oslo : Departementet (St.meld ; nr 25 2005-2006)
www.regjeringen.no

353.48 Br
Willumsen, E. (red.) (2005). Brukernes medvirkning, 194 s. Oslo : Universitetsforl. ISBN 82-15-00614-0.
Kap. 1: Brukermedvirkning og brukerperspektiv s. 15-33
Kap. 3: Hensynet til brukeren s. 49-74


Totalt                                                                                                                                                    568 s.

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 24. mai 2024 02:35:51