HSINTKL209 Klinisk emne, trinn 2 (Høst 2009–Vår 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanning i intensivsykepleie.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet forutsettter kunnskaper fra:

HSINTKL109 Klinisk emne, trinn 1 (10 studiepoeng),
HSINT10107 Fordypning i sykepleiefaglige og samfunnsvitenskapelige emner og intensivsykepleie, fag og yrkesutøvelse (20 studiepoeng),
HSINT10209 Fordypning i medisinske og naturvitenskapelige emner for intensivsykepleie (10 studiepoeng) og
HSINT10307 Intensivsykepleie, fag og yrkesutøvelse (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

2. og 3. semester (høst og vår).

Innhold

Hovedtema:

  • Intensivsykepleierens ansvar- og funksjonsområde
  • Intensivsykepleierens mellommenneskelige aspekt
  • Intensivsykepleierens problemløsende aspekt
  • Intensivsykepleie til spesielle pasientgrupper
  • Intensivmedisin og behandling
  • Fagutvikling og undervisning
  • Administrasjon og ledelse

Undervisnings- og læringsformer

Det kliniske emnet bør fortrinnsvis foregå i spesialavdelinger i sykehus der pasientene har truende eller reell svikt i vitale funksjoner.

Vurderingen av studentens kliniske studium tar utgangspunkt i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområde, hvor den forebyggende, behandlende, lindrende og rehabiliterende funksjon ivaretas.  Studenten vurderes ut i fra å kunne ta ansvar for den stabile og mindre komplekse intensivpasienten.

Dette innebærer at studenten:

  • Har evne til å observere og forebygge komplikasjoner hos pasienten og kan yte kompenserende hjelp ved svikt i vitale funksjoner.
  • Kan observere og vurdere pasientens opplevelser, ressurser og behov for intensivsykepleie og medisinsk behandling og sikrer derved at behandlingen gjennomføres på en forsvarlig måte.
  • Uttrykker seg strukturert og målbevisst ved muntlig rapportering og skriftlig dokumentasjon.
  • Strukturerer dagen og sikrer kontinuitet i arbeidet på en mest mulig skånsom måte for pasienten.
  • Behersker bruken av medisinsk-teknisk utstyr som benyttes til overvåking og behandling av pasienten. Dette innebærer også evnen til å inkludere pasienten klinisk og ved objektive data innhente opplysninger fra apparatur.
  • Kan administrere medisinsk behandling etter instruks eller delegering fra ansvarlig lege og sikrer at denne gjennomføres på en forsvarlig måte.
  • Mestrer ferdigheter knyttet til kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende.
  • Har forståelse og respekt for ulike menneskelig reaksjoner i forbindelse med akutt og/eller kritisk sykdom og død.
  • Ivaretar pårørende og ser de som en naturlig del av pasienten. Utnytter pårørendes ressurser og støtter dem i deres krise- og sorgreaksjon.
  • Har forståelse for og anvender hygieniske prinsipper i praksis.
  • Samarbeider godt med andre yrkesgrupper tilknyttet behandling og pleie av pasienten.

Praksis

Hovedpraksis vil være ved intensivavdeling og medisinsk overvåkingsavdeling. Omfanget på denne praksisperioden er 17 uker.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Studentens egen målsetting for det kliniske emnet, trinn 2
  • 2 refleksjonsnotat (fritt omfang)
  • Tilstedeværelse i praksis (maks 10 % fravær)

Alle arbeidskrav må vurderes til "godkjent" samme semester og er gyldige i ett semester.

Eksamen

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Sensorer er praksisveileder og fagansvarlig ved høgskolen. Ved karakteren ikke bestått, må hele praksisperioden, inkludert alle arbeidskrav, avlegges på nytt.

Praksis vurderes til "ikke bestått" dersom Intensivstudenten svikter på ett eller flere følgende punkter:

  • Feilvurderer pasientens tilstand og situasjon. Innhenter ikke opplysninger fra tilgjengelige kilder, ser ikke problemer, mangler kunnskap/erfaring, er ikke realistisk i sine vurderinger.
  • Viser sviktende planlegging og utførelse av sykepleie mht. pasientens sikkerhet, tid, orden og oversikt i situasjonen. Sviktende rapportering, tar ikke med vesentlig informasjon og ordinasjoner. Ser ikke helheten i pasientens situasjon og tilstand.
  • Har sviktende teoretisk forståelse for observasjon, vurdering og tiltak.
  • Tar ikke ansvar for egen faglig utvikling. Erkjenner ikke svakheter ved egen funksjon, planlegger ikke hvordan dette kan bedres når svakheter påpekes.
  • Tar ikke initiativ i læresituasjoner. Har ikke evne til å se muligheter for læring i enhver situasjon.
  • Unndrar seg stadig vanskelige oppgaver (vanskelige prosedyrer, dårlige pasienter, akutte situasjoner)
  • Fungerer ikke i nye og stressfylte situasjoner. Blir handlingslammet.
  • Har ikke evnen til samarbeid i team.
  • Erkjenner ikke egne begrensninger. Ber ikke om hjelp eller veiledning. Tar ikke i mot hjelp eller veiledning.
  • Mangler etisk vurdering. Tar ikke hensyn til pasientens uttalte behov og ønsker. Går ikke inn for å bevare pasientens integritet. Undergraver tillit til samarbeidspartnere. Brudd på taushetsløfte.
  • Studenten må bli konfrontert med svikt i ett eller flere av punktene og får anledning til å gjøre noe med dette. Studenten vil få en tidsfrist bestemt av skolen og avdelingen for å kunne bedre seg.
  • Studenten skal ha beskjed tidligst mulig; for eksempel halvevaluering.
  • Studenten skal bli muntlig og skriftlig informert.

Studenten må bli konfrontert med svikt i ett eller flere av punktene og får anledning til å gjøre noe med dette.

  • Studenten vil få en tidsfrist bestemt av høyskolen og avdelingen for å kunne bedre seg.
  • Studenten skal ha beskjed tidligst mulig; for eksempel halvevaluering.
  • Studenten skal bli muntlig og skriftlig informert.

Se også §5 i Forskrift for Rammeplan for videreutdanning i intensivsykepleie.

 

Litteratur

Anbefalt litteratur er beskrevet i HSINT10107, HSINT10209 og HSINT10307. I dette emnet skal studenten kunne vise til anvendelse av teori inn i kliniske situasjoner.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juni 2024 02:36:03