HSRPP10210 Tverrfaglige perspektiver innen rusproblematikk, psykisk helsearbeid og psykososialt arbeid med barn og unge (Vår 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Emneansvarlig:
- Ragnhild Fugletveit
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i videreutdanningene Rusproblematikk 1 (30 studiepoeng) og Psykisk helsearbeid (60 studiepoeng).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått minst ett av følgende emner:
- HSRUS10110 Flerfaglig forståelse av rus- og avhengighetsspørsmål (15 studiepoeng)
- HSVIP10110 Innføring i ulike perspektiver på psykisk helsearbeid (15 studiepoeng)
eller tilsvarende emne som er godkjent av høgskolen.
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Innhold
Sentrale perspektiver og begreper for semesteret er:
- Betydningen av marginalisering, ekskludering og sosial kapital innen helse- og sosialfeltet
- Makt og avmakt
- Etiske problemstillinger innen helse- og sosialfeltet
- Profesjon og organisering i et tverrfaglig perspektiv
- Perspektiver på rehabilitering og bedring for mennesker med rus- og eller psykiske lidelser
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert med 3 samlinger á 3-4 dagers varighet (tilsammen ca. 9-11 dager). Som undervisnings-/læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn. Veiledning og undervisningen vil kunne være både studieretningsbasert og felles.
Studentene deles inn i arbeidsgrupper. Hver gruppe forventes å samarbeide aktivt i løpet av semesteret gjennom arbeid med oppgaver i og mellom samlingene.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studentene må skrive 2 gruppebesvarelser som omfatter 2-3000 ord til fastsatte innleveringsfrister.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Godkjent arbeidskrav er gyldig så lenge studieplanen er gyldig.
Eksamen
Hjemmeeksamen og muntlig ekamen i tverrfaglige grupper.
Den skriftlige delen skal ha et omfang på 6000 ord ( +/- 10 %).
Den muntlige eksamen er justerende i forhold til karakter på skriftlig del.
Kandidatene vil bli eksaminert gruppevis, men det kan gis ulike karakterer til de enkelte gruppemedlemmene etter muntlig eksamen.
Eksamen vurderes til karakter A-F. Besvarelser som går ut over oppgitt lengde vurderes til ikke bestått.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med en sluttevaluering og resultatene behandles i koordinatormøer for studiet.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 16.12.09
Evjen m flere (2008) 2. Utgave Dobbelt opp. Om psykiske lidelser og rusmisbruk. 2. utgave. Universitetsforlaget. Kap: 1-4.
Harsløf og Seim (red) (2008) Fattigdommens dynamikk. Perspektiver på marginalisering i det norske samfunnet. Kap. 1,2,8, 10, 11 og 12. Universitetsforlaget.
Kirkengen (2009) Hvordan krenkende barn blir syke voksne. 2. utgave. Universitetsforlaget. Hele boken (255 sider)
Kvalnes (2006) Se Gorillaen. Etikk for arbeidslivet. Kap.1 s: 21-39.
Lien, Lindèn og Vike (2001) Likhetens paradokser. Kap 8. Universitetsforlaget
Rønning og Starrin (red) (2009) Sosial kapital i et velferdsperspektiv Kap: 2, 3, 4, 7, 9 og 11. Universitetsforlaget
Sandberg og Pedersen (2007) Gatekapital Universitetsforlaget. Hele boken.
Topor (2006) Hva hjelper? Veier til bedring fra alvorlige psykiske problemer. Kap: 1,2 og 6. Kommuneforlaget.
Willumsen (red)(2009) Tverrprofesjonelt samarbeid Kap. 2, 3 og 6. Universitetsforlaget