HSSPD20112 Sykepleie- helse, sykdom og lidelse II (Høst 2013–Vår 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Emneansvarlig:
Liv Berit Olsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i sykepleie, deltid (kull 2012).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått eksamen i følgende emner:
- HSSPD10112 Sykepleie - fag og funksjon (10 studiepoeng)
- HSSPD10211 Anatomi, fysiologi, biokjemi, mikrobiologi og hygiene (10 studiepoeng)
- HSFELD12 Innføring i profesjonell kommunikasjon, tverrprofesjonell samhandling og etikk (10 studiepoeng)
- HSSPD10312 Sykepleie - helse, sykdom og lidelse I (15 studiepoeng)

Bestått praksisstudier i emne:
- HSSPD40112 Sykepleie - fokus og funksjon (15 studiepoeng)

 

Undervisningssemester

3. og 4. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

- gjøre rede for generelle og spesielle sykdomsprosesser 
- beskrive aktuelle prøver og undersøkelser og behandlinger 
- identifisere sykepleierens funksjon og oppgaver
- forklare sentrale psykologiske begreper
- gjengi ulike perspektiver på samfunn, helse, lover og forskrifter

Ferdigheter:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

- mestre basal hjerte og lungeredning (ved bruk av skills station)

Generell kompetanse:
Studenten skal ved avsluttet emne:

- ha utviklet kultursensitivitet i møte med andre

Innhold

(Nummereringen refererer til rammeplanens hovedområder)

1:
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
- Fenomenet
  - lidelse
  - håp

2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
- Svangerskaps- og barselomsorg
- Sykepleie til barn
- Sykepleie til mennesker med:
   - varig endret livssituasjon
   - mennesker med kronisk sykdom 
   - kreft, inkludert sviktende infeksjonsforsvar
   - sykdommer i fordøyelsessystemet
   - sykdommer i det endokrine system (andre enn diabetes mellitus)
   - revmatiske sykdommer
   - hudsykdommer
   - nyresykdommer 

3:
Generell patologi, sykdomslære og farmakologi
-     Epidemiologi
-     Kreft
-     Sykdommer i fordøyelsessystemet
-     Endokrine sykdommer (andre enn diabetes mellitus)
-     Revmatiske sykdommer
-     Hudsykdommer
-     Nyresykdommer
-     Pediatri
-     Psykiske lidelser hos barn (Asperger syndrom, ADHD og autisme)
-     Resertifisering av basal hjerte og lungeredning (ved bruk av skills station)

Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
-     Pasienter med sviktende infeksjonforsvar

4:
Psykologi og pedagogikk
-     Avhengighet
-     Atferdsendring
-     Motivasjon
-     Empowerment
-     Utviklingspsykologi
-     Å møte det syke barnet

Sosiologi og sosialantropologi
-     Helse, sykdom  og sykepleie i et kulturelt perspektiv
-     Totale institusjoner
-     Hospitalisering - depersonalisering og institusjonsalisering
-     Rolleteoriens nøkkelbegreper
      -     pasientrollen

Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
-     Pasient- og brukerrettighetsloven
      - Barns særlige rettigheter (kap. 6)
-     Forskrift om barns opphold i helseinstitusjon

Undervisnings- og læringsformer

Aktuelle læringsformer: Bruk av ikt, formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, ferdighetstrening, bruk av ikt, simulering, selvstudier og arbeid med oppgaver..

Praksis

Erfaring fra forebyggende helsearbeid, svangerskaps- og barselomsorg og pediatrisk sykepleie.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen (4 timer).
Ingen hjelpemidler tillatt.
Besvarelsen vurderes etter gradert skala A - F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

·     Underveisevaluering

·     Sluttevaluering

Resultatene behandles i:

·     Lærergruppe

·     Programråd

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 16.12.2013

1.
610.73 Gr
Kristoffersen, N.J., Breievne, G, og Nortvedt, F. (2011) Lidelse, mening og håp. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt og E.A. Skaug (Red.) Grunnleggende sykepleie. Oslo: Gyldendal akademisk.
Bind 3 Kap. 25, s. 245-293
(45 s.)

2.
610.73 Kl
Almås, H. (red.) (2010). Klinisk sykepleie, bind 1, bind 2 (4. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk
ISBN 978-82-05-39136-9, 978-82-05-39135-5
Kap. 3: s.85-104, kap. 14: s.431-450, kap. 15 s. 454-475, kap. 20, kap. 21, kap. 22: s.103-132, kap. 24: s.169-190. kap. 30 s. 348-360 (12 s.), kap. 32: s.401-437
(207 s.)

Artikkel i tidsskrift
Campinha-Bacote, J. (2002). The Process of Cultural Competence in the Delivery of Healthcare Services: a model of care. I: Journal of Transcultural Nursing, vol. 13, nr. 3, s. 181-184
(3 s.)

616.044 Le
Gjengedal, E. og Hanestad,  B.R. (2001). Om kronisk sykdom. Gjengedal, E. og Hanestad,  B.R. (red.) Å leve med kronisk sykdom: en varig kursendring. 2. utg. Oslo. Cappelen Akademisk Forlag.
(17 s.)

618.9200231 Gr
Grønseth, R., T. Markestad & A. M. Markestad (2011). Pediatri og pediatrisk sykepleie, 343 s. (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-1104-3.
Kap 2 s. 13-23, kap 3 s. 25-32, kap 4 s. 33-40, kap 6 s. 51-76, kap 9 s.97- 107, kap 12 s.181-192
(70 s.)

616.044 Le
Hansen, T. og Natvig, G. K. (2007). Stress og mestring ved kronisk sykdom-utfordringer for sykepleien. Gjengedal, E. og Hanestad, B.R. (red.) Å leve med kronisk sykdom: en varig kursendring. 2. utg. Oslo. Cappelen Akademisk Forlag. s. 55-59.
(4 s.)

618.2 Ny
Holan, S. & M. Hagtvedt (red.) ( 2010). Det nye livet: svangerskap, fødsel og barseltid. (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0671-1
Kap.7: s. 83-92, 8: s. 98-104, 18: s. 189-198, 20: s. 208-214, 21: s. 223-228
(40 s.)

610.73 Gr
Kristoffersen, N.J. (2011) Helse og sykdom. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt og E.A. Skaug (Red.) Grunnleggende sykepleie. Oslo: Gyldendal akademisk.
Bind 1: Kap. 2: s. 70-77
(8 s.)

610.73 Gr
Kristoffersen, N.J. (2011) Sykepleier i organisasjon og samfunn. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt og E.A. Skaug (Red.) Grunnleggende sykepleie. Oslo: Gyldendal akademisk.
Bind 1: Kap. 7: s. 284-285
(2 s.)


610.73 Gr
Kristoffersen, N.J. (2011) Livsstil og endring av livsstil. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt og E.A. Skaug (Red.). Grunnleggende sykepleie. Oslo: Gyldendal akademisk.
Bind 3, 24:s. 236-240
(6 s.)

610.73068 Or
Orvik, A. (2004). Organisatorisk kompetanse - i sykepleie og helsefaglig samarbeid. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. 978-82-02-22650-3
Del I, Kap. 3: s. 70-92
(23 s.)

616.9940231 Kr
Reitan, A. M. & T. K. Schjølberg (red.) (2010). Kreftsykepleie: pasient - utfordring - handling. (2. utg.). Oslo: Akribe ISBN 82-7950-083-9. Kap 18: s.269-280, Kap 28: s.440-447, Kap 43: s.592-599
(28 s.)

Rustøen Tone (2007).  Håp hos kronisk syke, s. 93-102. Gjengedal, E. og Hanestad,  B.R. (red.) Å leve med kronisk sykdom: en varig kursendring. 2. utg. Oslo. Cappelen Akademisk Forlag. s. 93-102
(10 s.)

612 Wy
Wyller, V. B., Brodal, P. A. og Toverud, K. C. (2009). Det friske mennesket: cellebiologi, anatomi, fysiologi (2. utg.). Oslo: Akribe
Bind V Kap. 21: s.102-133
(32 s.)

3.
618.9200231 Gr
Grønseth, R., T. Markestad & A. M. Markestad (2011). Pediatri og pediatrisk sykepleie, 343 s. (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-1104-3.
Kap 16: s. 237-242, kap 17: s. 252-256, kap 19: s. 275-280, s.283-285, kap 20: s. 294-297, kap 22: s. 315- 318, kap 26: s. 345-349
(26 s.)

Artikkel i tidsskrift
Høvik, M. F. og Plessen, K. J. (2010) Emosjonsregulering og motivasjon hos barn med AD/HD. Tidsskrift for den Norske lægeforening. Nr. 23.
http://tidsskriftet.no/article/2046912
(3 s.)

613.04 Mæ
Mæland, J. G. (2010). Forebyggende helsearbeid. Oslo: Tano Aschehoug. ISBN 978-82-15-01608-5, h.
Kap. 2: s. 26-27, Kap. 3. 34-43, Kap. 4: s.45-57, Kap 13: s.149-162
(39 s.)

616.0252 No
Norsk førstehjelpsråd og Norsk resuscitasjonsråd (siste utg.). Norsk grunnkurs i førstehjelp. Stavanger Åsmund S. Lærdal AS ISBN 978-82-8276-018-8
(35 s.)

616.07 Ri
Ringstad, Ø. (2008). Arbeidsbok til det syke mennesket. Oslo: Akribe.
ISBN 978-82-79-50124-4

615.1 Si
Simonsen, T., Lysaa, R. og Aarbakke, J. (2010). Illustrert farmakologi. Bind 1 (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1010-7
Kap. 14
(15 s.)

615.1 Si
Simonsen, T., R. L. & J. Aarbakke 2012. Illustrert farmakologi. Bind 2 (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 82-7674-949-6
Kap 6, 7, 10, 12:s. 285-301 s. 307-315, 13, 14
(92 s.)

616.07 Wy
Wyller, V. B., Brodal, P. A. og Toverud, K. C. (2009). Det syke mennesket: mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi, klinisk medisin. (2. utg.). Oslo: Akribe
Bind I Kap. 2: s. 116-120
Bind III Kap. 9: s.13-98, kap. 10: s.101-137, kap.11 s.141-207
Bind IV Kap.12: s.15-40, 13.5:122-125, Kap.16: s. 244-253 (16.2.5-16.2.10)
Bind V Kap.17: s.13-58, 65-70 (17.7), Kap. 18: s. 73-96 (18.1), s.108-121 (18.3), Kap. 21: s.221-223, 231-235 (21.2.8, 21.2.9)
(320 s.)

4.
Almvik, A. & L. Borge (red.) (2006). Psykisk helsearbeid i nye sko, 261 s. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 82-450-0392-1, Kap. 12 og 14.

302.5 Fy
Fyrand, L. (2005). Sosialt nettverk: teori og praksis. Oslo: Tano ISBN 978-82-15-00747-2
Kap.1: s. 40-45
(5 s.)

610.73089 He
Helgesen, A. K. (2005). "Det gjelder å finne et felles ståsted": norske sykepleieres erfaringer fra samhandling med eldre fremmedkulturelle pasienter på sykehjem.
Oslo: Ann Karin Helgesen.
s. 19-30, s. 67-86
(32 s.)

150 He
Helgesen. L.A. (2011). Menneskets dimensjoner: Lærebok i psykologi. (2.utg). Oslo: Høyskoleforlaget AS. ISBN 978-82-7634-944-3
Kap. 3 og 6
(52 s.)

303.482 Ma
Magelssen, R. (2008). Kultursensitivitet: om å finne likhetene i forskjellene. Oslo: Akribe
ISBN 978-82-7950-109-1
Kap. 1: s.17-25, Kap. 3: s.40-56, Kap. 4: s.57-67
(37 s.)

302.35 Re
Repstad, P. (2004). Sosiologiske perspektiver for helse- og sosialarbeidere. Oslo: Tano Aschehoug ISBN 978-82-15-00382-5
Kap. 4: s.47-81, Kap. 7: s.139-142, Kap 9: s.163-186
(63 s.)

Artikkel i tidsskrift
Sørensen, M., Graff-Iversen, F. (2001) Hvordan stimulere til helsefremmende atferd? Tidsskrift for norsk legeforening 121:720-4
http://tidsskriftet.no/article/279435
(4 s.)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:37:06