HSABSV30111 Kunnskapsbasert praksis i spenningsfeltet mellom individ og samfunn (Høst 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Tema A - Forskningsmetode
Obligatorisk emne som gjennomføres med felles undervisning (bachelorstudiene i arbeids- og velferdsfag, bioingeniørfag, barnevern, sosialt arbeid, sykepleie og vernepleie).
Tema B - Kunnskapsbasert praksis
Obligatorisk emne i bachelorstudium i
- arbeids- og velferdsfag
- barnevern
- sosialt arbeid
- vernepleie (heltid).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått alle eksamener i andre studieår.
Undervisningssemester
5. semester (første halvdel).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Emnet er inndelt i Tema A og Tema B.
Tema A - Forskningsmetode
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:
- Gjøre rede for vitenskapelig metode for å kunne lese forskningsrapporter og nyttiggjøre seg forskningsresultater i sin yrkesutøvelse
- Gjøre rede for sine handlinger overfor brukerne, andre yrkesutøvere og arbeidsgivere på en faglig, forsvarlig måte
- Identifisere etiske dilemmaer som en står overfor i forbindelse utføring av forskning.
Tema B - Brukere og hjelpere i en samfunnsmessig kontekst
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:
- Anvende ulike kunnskapskilder i utvikling av kunnskapsbasert praksis.
- Analysere faktorer som hemmer og fremmer sosial inkludering.
- Vurdere globale utfordringer og internasjonale perspektiver i velferdsstaten.
- Analysere betydningen av grunnleggende samfunnsøkonomi i velferdstjenestene.
- Drøfte profesjonell autonomi, brukermakt og rollen som problemløser i privat og offentlig sektor.
- Formidle og drøfte faglige problemstillinger knyttet til utøvelsen av egen profesjon.
Innhold
Tema A:
- Forskningsprosessen
- Vitenskapsteori
- Forskning i et etisk perspektiv
- Design og validitet, datainnsamling, bearbeide data, litteratursøk.
Tema B:
- Kan integrere og vurdere brukererfaringer, forsknings- og erfaringsbasert kunnskap i profesjonelt arbeid.
- Organisatoriske forhold, kultur og styringssignaler som rammebetingelser for sosial inkludering.
- Norge som del av en større verden. Kunnskap om minoriteter. Kjennskap til viktige internasjonale avtaler.
- Samfunnsøkonomi som mulighet og begrensning for velferdsordningene våre, nå og fremover.
- Profesjonelle roller og utfordringer man kan møte som ansatt. Spesielt settes fokus på krysspress-situasjoner mellom ledelse, kollegaer, organisasjonskultur, brukere, faglige-, juridiske- og etiske normer, media osv. når hovedoppgaven er å sette mennesker i stand til å løse sine problemer.
- Søke, kritisk vurdere og anvende forskningsresultater.
Undervisnings- og læringsformer
Tema A - Forskningsmetode
I dette temaet er det felles undervisning for bachelorstudenter i sosialt arbeid, vernepleie, barnevern, arbeids- og velferdsfag, sykepleie og bioingeniør. Arbeidsformene består av egenstudier, arbeid i basisgruppe, seminarer og forelesninger.
Tema B - Brukere og hjelpere i en samfunnsmessig kontekst
I dette temaet er undervisningen organisert som felles undervisning for bachelorstudentene i barnevern, vernepleie, sosialt arbeid og arbeids- og velferdsfag. Undervisningen vil bli gitt i seminarer og forelesninger og arbeid i mindre grupper som forutsetter aktiv deltakelse fra studentene.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Tema A:
- Vurdering av 2 vitenskapelige artikler med henholdsvis kvalitativt og kvantitativt design. Artiklene må ta utgangspunkt i annen fagdisiplin enn egen og arbeidet gjennomføres i fagspesifikke grupper, samt fremlegges i tverrfaglig seminargruppe. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
- Deltakelse i obligatorisk undervisning, deltakelse i fagspesifikk gruppe og presentasjonsseminar. Manglende deltakelse i obligatorisk undervisning medfører innlevering av individuell skriftlig oppgave på maks. 2000 ord, med tema fra den delen fraværet har vært.
Tema B:
- En individuell skriftlig oppgave på inntil 2000 ord. Organisert tilbakemelding fra medstudent i forhold til oppgitte kriterier. Ikke godkjent oppgave kan omarbeides en gang.
- Deltakelse i obligatorisk undervisning. Det er krav om 80 % tilstedværelse forelesning og seminar. 90 % tilstedeværelse på ferdighetstrening. Selvrapportering av tilstedeværelse i Fronter innen gitt frist. Ikke rapportert tilstedeværelse anses som fravær.
Godkjente arbeidskrav er gyldige i samme periode som emneplanen.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
5 timer individuell skriftlig skoleeksamen. Ingen tillatte hjelpemidler.
Vurderes med bokstavkarakterer (A-F). Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Referansegruppe
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time
Litteratur
Litteraturliste er sist oppdatert 31.05.15.
Tema A:.
610.72 Gr
Greenhalgh, T. (2014). How to read a paper: the basics of evidence-based medicine. Oxford: BMJ books FIFT EDITION.
Kapittel 1-4 (s. 1-59), kapittel 6-7 (s. 78-98), kapittel 9 (s. 116-134), kapittel 12-15 (s. 164-220). Til sammen: 152 sider.
Eller:
610.72 Gr
Greenhalgh T. (2012). Att läsa vetenskapliga artikler och rapporter. Lund: Studentlitteratur.
Kapittel 1-4 (s. 23-97), kapittel 6-7 (s. 119-141), kapittel 9 (s. 161-183), kapittel 12-15 (s. 225-279). Til sammen: 172 sider.
300.72 Ja
Jacobsen D.I. (2010). Forståelse, beskrivelse og forklaring. Innføring i metode for helse- og sosialfagene. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Kapittel 1-3 (s. 15-82), kapittel 6-7 (s. 125-160), kapittel 10-12 (s. 211-262). Til sammen: 153 sider
Tema B:
353.5 Na
Andreassen, Tone Alm & Fossestøl, Knut (Red.). (2011). NAV ved et veiskille : organisasjonsendring som velferdsreform. Oslo: Gyldendal Akademisk. kpt. 3, 29 sider.
Backe-Hansen, E. (2009): Hva innebærer et kunnskapsbasert barnevern? Fontene forskning, nr. 2, s. 4-16.
Bond, G. Drake, R. & Becker, D. (2008). “An update on randomized controlled trial of evidence-based supported employment” Psychiatric Rehabilitation Journal 2008, Volume 31, No. 4, 280–290. Boston University. 10 s.
Bond, G. (2004). “Supported employment: evidence for an evidence-based practice”. Psychiatric Rehabilitation Journal 2004 Spring;27(4):345-59. Boston University. 14s.
303.482 Fl
Båtnes, P. I. & Egden, S. (Red.). (2012). Flerkulturell forståelse i praksis. Oslo: Gyldendal akademisk (254 sider).
Caswell, Dorte (2005). Handlemuligheder i socialt arbejde – et casestudie om kommunal frontlinjepraksis på beskæftigelsesområdet, Roskilde: Roskilde Universitetscenter og akf. Kptl 9, Praksislogikker I socialt arbejde. 10 sider Kompendium. http://www.kora.dk/udgivelser/udgivelse/i3449/Handlemuligheder-i-socialt-arbejde---et-casestudie-om-kommunal-frontlinjepraksis-paa-beskaeftigelsesomraadet-Phd-afhandling
Endresen, Arne & Moe, Sverre (2012). Arbeidsmiljøet blant NAV-ansatte sett i et sosial kapitalperspektiv Søkelys på arbeidslivet, nr 1, s.3-18. 16 s.
Finn, J. D. (1989). Withdrawing from school. Review of Educational Research, 59, 117–142. doi:10.3102/00346543059002117. 25 s.
362.16 Ga
Garsjø, Olav: Institusjonssosiologi. Gyldendal akademiske 2008, kptl. 6. 13 sider Kompendium.
Gausel, N. (2014a). It’s not our fault! Explaining why families might blame the school for failure to complete a high-school education. Social Psychology of Education, 17, 609-616. doi: 10.1007/s11218-014-9267-5. 7s.
Gausel, N. (2014b). Social work as a profession: Made insecure by its own history and Abraham Flexner? In E. N. Arnold. (Ed.) Social Work Practices: Global Perspectives, Challenges and Educational Implications. (pp. 1–8). Hauppauge, NY, USA: Nova Publishers 7s.
Haug, V & Horverak, S (2009) « Barns deltagelse og ressurstilgang på ulike nivåer sett i lys av sosial kapital» Tidsskriftet Norges barnevern 02/2009 77-88. 11s.
Kollstad, M. (2011). “Fritidens muligheter” Fontene Forskning 1/11, s. 32-44. 12 s.
339 Ly
Lysestøl, P. M. & Meland, E. A. (2012). Velferdsstatens økonomi: Innføring i samfunnsøkonomi for helse- og sosialfag-studenter. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-00293-4. Hele boken (246 sider).
Manby, M., Jones, A. D., Foca, L., Bieganski, J., & Starke, S. (2014). Children of prisoners: exploring the impact of families' reappraisal of the role and status of the imprisoned parent on children's coping strategies. European Journal of Social Work, (ahead-of-print), 1-18. 17s.
Midtbøen, A.H. (2009) Statsborgerrettslig divergens i Skandinavia – En teoretisk utfordring Norsk statsvitenskapelig tidsskrift Vol 27.pp.307-329 Oslo:Universitetsforlaget 22s.
Pedersen, W. (2012) Hvordan ADHD blir en legitimering av «medisinsk» bruk av cannabis Sosiologisk Tidsskrift 03/12 årg. 20 s.251–274 Oslo:Universitetsforlaget. 23s.
Rønning, R & Starrin, B. (red.) (2009). Sosial kapital i et velferdssperspektiv. Gyldendal Norsk Forlag AS 2009) s.17 – 123.
Verhaege, M. & Bracke P. (2012). Associative Stigma among Mental Health Professionals: Implications for Professional and Service User Well-Being. Journal of Health and Social Behavior Vol. 53, No. 1 pp.17-32 USA: American Sociological Association. 15s.
Aakvaag, G.C. (2010) Samfunnsvitenskapen og den naturalistiske utfordringen. Nytt Norsk Tidsskrift 03/10 årg. 27 / s. 264–278 Oslo:Universitetsforlaget. 14s.
Totalt: 852 sider