HSABSV30111 Kunnskapsbasert praksis i spenningsfeltet mellom individ og samfunn (Høst 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Tema A - Forskningsmetode
Obligatorisk emne som gjennomføres med felles undervisning (bachelorstudiene i arbeids- og velferdsfag, bioingeniørfag, barnevern, sosialt arbeid, sykepleie og vernepleie).

Tema B - Kunnskapsbasert praksis
Obligatorisk emne i bachelorstudium i

  • arbeids- og velferdsfag
  • barnevern 
  • sosialt arbeid 
  • vernepleie (heltid).

 

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått alle eksamener i andre studieår.

Undervisningssemester

5. semester (første halvdel).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Emnet er inndelt i Tema A og Tema B.

Tema A - Forskningsmetode 
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:

  1. Gjøre rede for vitenskapelig metode for å kunne lese forskningsrapporter og nyttiggjøre seg forskningsresultater i sin yrkesutøvelse
  2. Gjøre rede for sine handlinger overfor brukerne, andre yrkesutøvere og arbeidsgivere på en faglig, forsvarlig måte
  3. Identifisere etiske dilemmaer som en står overfor i forbindelse utføring av forskning.

Tema B - Brukere og hjelpere i en samfunnsmessig kontekst
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:

  1. Anvende ulike kunnskapskilder i utvikling av kunnskapsbasert praksis.
  2. Analysere faktorer som hemmer og fremmer sosial inkludering.
  3. Vurdere globale utfordringer og internasjonale perspektiver i velferdsstaten.
  4. Analysere betydningen av grunnleggende samfunnsøkonomi i velferdstjenestene.
  5. Drøfte profesjonell autonomi, brukermakt og rollen som problemløser i privat og offentlig sektor.
  6. Formidle og drøfte faglige problemstillinger knyttet til utøvelsen av egen profesjon.

Innhold

Tema A:

  1. Forskningsprosessen
  2. Vitenskapsteori
  3. Forskning i et etisk perspektiv
  4. Design og validitet, datainnsamling, bearbeide data, litteratursøk.

Tema B:

  1. Kan integrere og vurdere brukererfaringer, forsknings- og erfaringsbasert kunnskap i profesjonelt arbeid.
  2. Organisatoriske forhold, kultur og styringssignaler som rammebetingelser for sosial inkludering.
  3. Norge som del av en større verden. Kunnskap om minoriteter. Kjennskap til viktige internasjonale avtaler.
  4. Samfunnsøkonomi som mulighet og begrensning for velferdsordningene våre, nå og fremover.
  5. Profesjonelle roller og utfordringer man kan møte som ansatt. Spesielt settes fokus på krysspress-situasjoner mellom ledelse, kollegaer, organisasjonskultur, brukere, faglige-, juridiske- og etiske normer, media osv. når hovedoppgaven er å sette mennesker i stand til å løse sine problemer.
  6. Søke, kritisk vurdere og anvende forskningsresultater.

Undervisnings- og læringsformer

Tema A - Forskningsmetode
I dette temaet er det felles undervisning for bachelorstudenter i sosialt arbeid, vernepleie, barnevern, arbeids- og velferdsfag, sykepleie og bioingeniør. Arbeidsformene består av egenstudier, arbeid i basisgruppe, seminarer og forelesninger.

Tema B - Brukere og hjelpere i en samfunnsmessig kontekst
I dette temaet er undervisningen organisert som felles undervisning for bachelorstudentene i barnevern, vernepleie, sosialt arbeid og arbeids- og velferdsfag. Undervisningen vil bli gitt i seminarer og forelesninger og arbeid i mindre grupper som forutsetter aktiv deltakelse fra studentene.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

 Tema A:

  • Vurdering av 2 vitenskapelige artikler med henholdsvis kvalitativt og kvantitativt design. Artiklene må ta utgangspunkt i annen fagdisiplin enn egen og arbeidet gjennomføres i fagspesifikke grupper, samt fremlegges i tverrfaglig seminargruppe. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
  • Deltakelse i obligatorisk undervisning, deltakelse i fagspesifikk gruppe og presentasjonsseminar. Manglende deltakelse i obligatorisk undervisning medfører innlevering av individuell skriftlig oppgave på maks. 2000 ord, med tema fra den delen fraværet har vært.

Tema B:

  • En individuell skriftlig oppgave på inntil 2000 ord. Organisert tilbakemelding fra medstudent i forhold til oppgitte kriterier. Ikke godkjent oppgave kan omarbeides en gang.
  • Deltakelse i obligatorisk undervisning. Det er krav om 80 % tilstedværelse forelesning og seminar. 90 % tilstedeværelse på ferdighetstrening. Selvrapportering av tilstedeværelse i Fronter innen gitt frist. Ikke rapportert tilstedeværelse anses som fravær.

Godkjente arbeidskrav er gyldige i samme periode som emneplanen.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

 

Eksamen

5 timer individuell skriftlig skoleeksamen. Ingen tillatte hjelpemidler.
Vurderes med bokstavkarakterer (A-F). Interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Referansegruppe
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

Litteratur

Litteraturliste er sist oppdatert 31.05.15.

Tema A:.

610.72 Gr
Greenhalgh, T. (2014). How to read a paper: the basics of evidence-based medicine. Oxford: BMJ books FIFT EDITION.
Kapittel 1-4 (s. 1-59), kapittel 6-7 (s. 78-98), kapittel 9 (s. 116-134), kapittel 12-15 (s. 164-220). Til sammen: 152 sider.

Eller:

610.72 Gr
Greenhalgh T. (2012). Att läsa vetenskapliga artikler och rapporter. Lund: Studentlitteratur.
Kapittel 1-4 (s. 23-97), kapittel 6-7 (s. 119-141), kapittel 9 (s. 161-183), kapittel 12-15 (s. 225-279). Til sammen: 172 sider.

300.72 Ja
Jacobsen D.I. (2010). Forståelse, beskrivelse og forklaring. Innføring i metode for helse- og sosialfagene. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Kapittel 1-3 (s. 15-82), kapittel 6-7 (s. 125-160), kapittel 10-12 (s. 211-262). Til sammen: 153 sider

Tema B:

353.5 Na
Andreassen, Tone Alm & Fossestøl, Knut (Red.). (2011). NAV ved et veiskille : organisasjonsendring som velferdsreform. Oslo: Gyldendal Akademisk.  kpt. 3, 29 sider.

Backe-Hansen, E. (2009): Hva innebærer et kunnskapsbasert barnevern? Fontene forskning, nr. 2, s. 4-16.

Bond, G. Drake, R. & Becker, D. (2008). “An update on randomized controlled trial of evidence-based supported employment” Psychiatric Rehabilitation Journal 2008, Volume 31, No. 4, 280–290. Boston University. 10 s.

Bond, G. (2004). “Supported employment: evidence for an evidence-based practice”.  Psychiatric Rehabilitation Journal 2004 Spring;27(4):345-59. Boston University. 14s.

303.482 Fl
Båtnes, P. I. & Egden, S. (Red.). (2012). Flerkulturell forståelse i praksis. Oslo: Gyldendal akademisk (254 sider).

Caswell, Dorte (2005). Handlemuligheder i socialt arbejde – et casestudie om kommunal frontlinjepraksis på beskæftigelsesområdet, Roskilde: Roskilde Universitetscenter og akf. Kptl 9, Praksislogikker I socialt arbejde. 10 sider Kompendium. http://www.kora.dk/udgivelser/udgivelse/i3449/Handlemuligheder-i-socialt-arbejde---et-casestudie-om-kommunal-frontlinjepraksis-paa-beskaeftigelsesomraadet-Phd-afhandling

Endresen, Arne & Moe, Sverre (2012). Arbeidsmiljøet blant NAV-ansatte sett i et sosial kapitalperspektiv Søkelys på arbeidslivet, nr 1, s.3-18. 16 s.

Finn, J. D. (1989). Withdrawing from school. Review of Educational Research, 59, 117–142. doi:10.3102/00346543059002117. 25 s.

362.16 Ga
Garsjø, Olav: Institusjonssosiologi. Gyldendal akademiske 2008, kptl. 6. 13 sider Kompendium.

Gausel, N. (2014a). It’s not our fault! Explaining why families might blame the school for failure to complete a high-school education. Social Psychology of Education, 17, 609-616. doi: 10.1007/s11218-014-9267-5. 7s.

Gausel, N. (2014b). Social work as a profession: Made insecure by its own history and Abraham Flexner? In E. N. Arnold. (Ed.) Social Work Practices: Global Perspectives, Challenges and Educational Implications. (pp. 1–8). Hauppauge, NY, USA: Nova Publishers 7s.

Haug, V & Horverak, S (2009) « Barns deltagelse og ressurstilgang på ulike nivåer sett i lys av sosial kapital» Tidsskriftet Norges barnevern 02/2009 77-88. 11s.

Kollstad, M. (2011). “Fritidens muligheter” Fontene Forskning 1/11, s. 32-44. 12 s.

339 Ly
Lysestøl, P. M. & Meland, E. A. (2012). Velferdsstatens økonomi: Innføring i samfunnsøkonomi for helse- og sosialfag-studenter. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-00293-4. Hele boken (246 sider).

Manby, M., Jones, A. D., Foca, L., Bieganski, J., & Starke, S. (2014). Children of prisoners: exploring the impact of families' reappraisal of the role and status of the imprisoned parent on children's coping strategies. European Journal of Social Work, (ahead-of-print), 1-18. 17s.

Midtbøen, A.H. (2009) Statsborgerrettslig divergens i Skandinavia – En teoretisk utfordring Norsk statsvitenskapelig tidsskrift  Vol 27.pp.307-329 Oslo:Universitetsforlaget 22s.

Pedersen, W. (2012) Hvordan ADHD blir en legitimering av «medisinsk» bruk av cannabis Sosiologisk Tidsskrift 03/12 årg. 20 s.251–274 Oslo:Universitetsforlaget. 23s.

Rønning, R & Starrin, B. (red.) (2009). Sosial kapital i et velferdssperspektiv. Gyldendal Norsk Forlag AS 2009) s.17 – 123.

Verhaege, M. & Bracke P. (2012). Associative Stigma among Mental Health Professionals: Implications for Professional and Service User Well-Being. Journal of Health and Social Behavior Vol. 53, No. 1 pp.17-32 USA: American Sociological Association. 15s.

Aakvaag, G.C. (2010) Samfunnsvitenskapen og den naturalistiske utfordringen. Nytt Norsk Tidsskrift 03/10 årg. 27 / s. 264–278 Oslo:Universitetsforlaget. 14s.

Totalt: 852 sider

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 7. juni 2024 02:37:30