HSBVP10414 Praksis 1: Mentorskap i flerkulturell kontekst (Høst 2015–Vår 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnevern.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter gjennomført emne skal studenten være i stand til å:

  • Beskrive sentrale begreper og perspektiver innen mentorskap og sosialpedagogisk arbeid generelt.
  • Anvende kunnskaper om oppvekstvilkår i et flerkulturelt samfunn, særlig knyttet til utfordringer i et majoritets- og minoritetsperspektiv.
  • Organisere og lede aktiviteter for enkeltbarn og grupper.
  • Reflektere kritisk, særlig knyttet til bevissthet om egne verdier og holdninger.
  • Planlegge og gjennomføre samtaler med barn og unge.

Innhold

Hovedinnholdet i praksisen er at studenten er mentor for et barn i alderen 8-12 år i perioden oktober - mai. Det er faste rammer rundt tiden mentor og barn er sammen. Mentoren skal, i samarbeid med barnet og dets foresatte, ta initiativ til ulike aktiviteter i samvær med barnet. Noen aktiviteter vil også være i fellesskap med andre mentorer og mentorbarn. Studenten får opplæring, undervisning og individuell veiledning. Det er etablert samarbeid mellom Høgskolen i Østfold og Fredrikstad kommune om gjennomføring av praksisen. Det samarbeides med barneskoler i Fredrikstad kommune.

Undervisnings- og læringsformer

  • Fast samvær mellom studenten og barnet en gang i uken, to til tre timer pr. uke over to semestre fra oktober til medio mai, minimum 20 ganger. Emnet avsluttes med to uker undervisning ved høgskolen.  Studenten skal formulere individuelle læringsmål for praksisperioden.
  • I tillegg er det obligatoriske gruppesamlinger til aktivitetsplanlegging, individuelle veiledningstimer og gruppeveiledninger fordelt på høst- og vårsemesteret. Veiledningen skal være en støtte for mentoren og samtidig gi mulighet til å følge opp hvordan relasjonen mellom mentor og barn utvikler seg. Den individuelle veiledningen gir mentoren mulighet til å reflektere rundt rollen som mentor og relasjonen til barnet. I veiledningen er det også mulig å ta opp eventuelle praktiske problemer og diskutere forslag til mulige aktiviteter sammen med barnet.
  • Hver mentorgruppe får ansvar for å arrangere en gruppeaktivitet i løpet av praksisperioden.
  • Studenter som av forskjellige årsaker ikke er mentorer, følger all undervisning og veiledning i emnet.

Praksis

Praksiserfaringer utgjør vesentlige deler av emnet, da studentenes samvær med barna danner grunnlag for refleksjon som dokumenteres i arbeidskrav og til eksamen.

For å bli godkjent som mentor, må studentene gjennom et personlig intervju og oppgi en referanse. Ved eventuelt avbrudd i mentorskapet grunnet forhold knyttet til barnet, sykdom m.m. eller ved manglende godkjenning som mentor, legges det til rette for alternativ praksis.

Alternativ praksis: De som ikke er mentorer blir tildelt praksisplass i barnehage eller skole og starter sin praksisperiode i uke 8 eller 9 med tilstedeværelse på praksisstedet 3-4 timer en gang pr. uke. Når emne 103 er slutt, starter studentene med fulle uker, dvs. 30 timers uker i 4 uker på praksisstedet. Læringsutbyttene for emne 104 gjelder også for den alternative praksisen, men det utarbeides egne arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

 For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Basisgruppene planlegger og gjennomfører gruppeaktiviteter for alle barna og mentorene i samråd med basisgruppeveileder.
  • Det utarbeides en lærekontrakt som skisserer studentens læremål for emnet.
  • 8 individuelle månedsrapporter fra oktober til og med mai fra egen mentorpraksis. For månedsrapportene er det utarbeidet egne manualer, der studenten etter hvert møte kort beskriver hva de gjorde, samt egen refleksjon. Dersom ikke studenten får rapportene godkjent, har vedkommende mulighet til å levere et nytt forbedret arbeidskrav etter angitt tidsfrist.
  • Deltatt på to individuelle veiledninger, og fire gruppeveiledninger.
  • 1 skriftlig individuell oppgave på maks 2500 ord. Oppgaven kan omarbeides 1 gang.
  • Gjennomført 20 treff med mentorbarnet.

Eksamen

Praksisperioden vurderes til Bestått/Ikke bestått. For å få praksisperioden vurdert til bestått, må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent. Dersom ett eller flere av arbeidskravene ikke er godkjent, må emnet/praksisperioden gjennomføres på nytt.

Ved tvil om bestått praksisstudier inntrer egne rutiner, se Utfyllende bestemmelser for bachelorutdanningene i arbeids- og velferdsfag, barnevern, sosialt arbeid og vernepleie.   

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette emnet blir evaluert muntlig og skriftlig.

Litteratur

Litteraturlisten er oppdatert 18.06.2012

Lönroth, Carina Sild, 2007: Näktergalen - En knuff framåt. Malmö Högskola: Rapporter om utbildning, nr. 2/2007, (50 sider) s.102-152.
URL: http://dspace.mah.se/xmlui/bitstream/handle/2043/6045/N%C3%A4ktergalen%20-%20En%20knuff%20fram%C3%A5t%2023%20aug%202007.pdf?sequence=1
(Lesedato: 18.05.12)

362.84 Sk
Skytte, M. (2008) Etniske minoritetsfamilier og sosialt arbeid, 265 s. Oslo: Gyldendal Akademisk (48 sider) s. 13 - 61.

658.3124 Ma
Mathisen, Petter, 2008: Mentor: om mentoring i teori og praksis. Fagbokforlaget
(172 sider) s.11 - 183.

610.730699 Ei
Eide, T. og H. Eide (2007). Kommunikasjon i relasjoner, 443 s. (2. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-32689-7 (57 sider)

Kap. 1 , kap. 14 og kap. 16

155.4136 Øv

Øvreeide, H. (2009). Samtaler med barn: metodiske samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner, 150 s.,(3.utg.). Kristiansand: Høyskoleforlaget.

+ 50 sider valgfritt pensum.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 8. juni 2024 02:37:31