HSGER10114 Den akutt syke eldre (Høst 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Ann Karin Helgesen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i videreutdanningen Akuttgeriatri.
Undervisningssemester
Emnet undervises i første semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Kandidaten:
- har inngående kunnskap om hvordan livserfaring og opplevelse av situasjonen påvirker samhandling mellom helsepersonell og den akutt syke eldre pasient
- har kunnskap om den betydning aldring, akutt sykdom og polyfarmasi har for diagnostisering, behandling og rehabilitering
- har kunnskap om hvordan psykososiale forhold og tilrettelegging av miljø kan fremme økt mestring og helse
Ferdigheter
Kandidaten:
- er bevisst og reflekterer over egne kommunikasjonsferdigheter
- har handlingskompetanse slik at han/hun kan bidra til en kvalitativ bedre omsorg overfor den akutt- og kritisk syke eldre.
- kan vurdere svikt i vitale organer og iverksette livreddende behandling
- kan identifisere behov samt treffe beslutninger om når, og hvilke hjelpemidler som skal tas i bruk for å erstatte funksjonstap og fremme mestring
- behersker litteratursøk i databaser for å finne relevant og holdbar kunnskap av betydning for fagutvikling
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan dokumentere kunnskap som bidrar til å utvikle fagfeltet
Innhold
Hovedformålet med emnet er at studentene utvikler handlingskompetanse slik at de kan bidra til en kvalitativ bedre omsorg overfor den akutt- og kritisk syke eldre. I utdanningen legges det derfor vekt på at studentene tilegner seg forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om akutt sykdom, behandling og omsorgstiltak. Det blir også lagt vekt på betydningen av et godt samarbeid med pårørende og andre yrkesgrupper.
Sentrale temaer vil bl.a. være:
- normale aldersforandringer fysisk, psykisk og sosialt
- utvikling av akutt fysisk og psykisk sykdom og svikt i vitale organer (respirasjonssvikt, sirkulasjonssvikt, nyresvikt, endokrin svikt, nevrologi, delir og skader)
- bruk av forskjellige kartleggingsverktøy
- diagnostisering, differensialdiagnostisering og behandling
- tiltak overfor pårørende og personalet
- ferdighetstrening (ABCDE-vurdering, BHLR, Stell av Peg-sonde, - traceostomi, innlegging av PVK, kommunikasjon)
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning og læringsformer som benyttes er forelesninger, basisgruppearbeid, refleksjon knyttet til relevante kliniske situasjoner og individuelt studiearbeid. Det avsettes tid til et basisgruppemøte pr. samling.
Arbeidsomfang
Undervisningen foregår over fire samlinger a 2-3 dager.
I tillegg kommer egenaktivitet og gruppearbeid.
Praksis
Ferdighetstrening i høgskolens lokaler.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- To skriftlige innleveringer etter nærmere retningslinjer.
- Gjennomføre/delta ved obligatorisk undervisning i ferdighetssenteret
Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeoppgave
Omfang: maks 3000 ord.
Vurderes etter gradert karakterskala A - F.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres muntlig ved semesterslutt.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 15.05.2014
610.73 Kl
Almås, H., Stubberud, D-G. & Grønseth, R. (Red.). (2010). Klinisk sykepleie 1. Oslo: Gyldendal Akademisk
610.73 Kl
Almås, H., Stubberud, D-G. & Grønseth R. (2010). Klinisk sykepleie 2. Oslo: Gyldendal Akademisk
610.730699 Ei
Eide, T. & Eide, H. (2007). Kommunikasjon i relasjoner. (2. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-32689-7
618.97 Tv
Bondevik, M. & Nygaard, H. A. (2012). Tverrfaglig geriatri. Bergen: Fagbokforlaget
305.26 Æl
Bravell, M. E. (Red.). (2013). Äldre och åldrande : grundbok i gerontologi. Malmø: Gleerup
305.26 Då
Daatland, S. O. & Solem, P. E. (2011). Aldring og samfunn. 2.utg Oslo: Fagbokforlaget
Engedal, K. & Wyller, T. B. (2003). Aldring og hjerne-sykdommer. Oslo: Akribe forlag
616.028 In
Gulbrandsen, T. & Stubberud, D-G. (Red.), (2015). Intensivsykepleie. Oslo: Cappelen Damm
618.970231 Ge
Kirkevold, M, Brodtkorb, K. & Ranhoff, A.H.(Red.), (2014). Geriatrisk sykepleie. Oslo: Gyldendal Akademisk
610.72 Ma
Malterud, K. (2011). Kvalitative metoder i medisinsk forskning. 3. utg. Oslo: Universitetsforlaget.
616.028 Cr
Morton, P. G. og Fontaine, D. K. (2013). Critical care nursing: A Holistic Approach. Philadelphia. Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins.
Kap. 12 The Critically Ill Older Patient
615.1 Le
Nordeng, H. & Spigset, O. (2013). Legemidler og bruken av dem. Oslo: Gyldendal Akademisk.
610.73072 Jo
Nortvedt, M. W. m.fl. (2012). Jobb kunnskapsbasert. En arbeidsbok. Oslo. Akribe.
615.1 Si
Simonsen, T., Aarbakke, J. & Lysaa; R. (2010). Illustrert farmakologi. Bind 1. 3. utg. Bergen: Fagbokforlaget
615.1 Si
Simonsen, T., Aarbakke, J. & Lysaa, R. (2012). Illustrert farmakologi. Bind 2. 2. utg. Bergen: Fagbokforlaget.
610.730699 Ps
Stubberud, D-G. (2013). Psykososiale behov ved akutt og kritisk sykdom. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS
618.97 Wy
Wyller, T. B. (2011). Geriatri: en medisinsk lærebok. Oslo: Gyldendal akademisk