HSVPD10116 Vernepleieren- faget og yrket: en introduksjon til studiet (Høst 2016)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Emneansvarlig:
- Kari Megrund
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i vernepleie, deltid.
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:
- Beskrive vernepleierens samfunnsmandat, kompetanse og plass i velferdssamfunnet som helse- og sosialarbeider
- Beskrive sentrale begreper og føringer i vernepleiefaglig arbeid
- Beskrive sentrale kjennetegn ved ulike funksjonsnedsettelser
- Beskrive utfordringer vernepleieren kan stå overfor i arbeid med mennesker med funksjonsnedsettelser
- Beskrive sentrale kjennetegn ved målrettet/systematisk miljøarbeid
- Anvende de viktigste formkrav for akademisk skriving av tekst og kildebruk
Innhold
- Vernepleieryrket og utdanningens historie og utvikling, vernepleiefagets verdier, ideologi og menneskesyn, dagens arbeidsfelt og brukergrupper, vernepleierens rolle som helse- og sosialpersonell, forventninger til vernepleieren fra samfunnet, brukere, pårørende og andre yrkesgrupper
- Normaliseringstradisjoner, empowerment, brukermedvirkning, selvbestemmelse, inkludering, helse, livskvalitet, mestring, omsorg, (syke)pleie, velferd og rehabilitering
- Fysiske, psykiske- og kognitive funksjonsnedsettelser med spesiell vekt på utviklingshemming, individet og omgivelsene, levekårsindikatorer?
- Spenningsfeltet mellom makt og omsorg, kulturelle fortolkningsrammer, helse, funksjonsnedsettelse og sykdom
- Atferdsanalytisk perspektiv, økologisk perspektiv, hovedtrekkene i sjekkliste for målrettet tiltaksarbeid, vernepleierens arbeidsmodell
- Akademisk skriving, kritisk tenkning, studieteknikk og forebygging av plagiering
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning og læring skjer gjennom selvstudier, forelesninger, obligatorisk deltakelse i seminargrupper, ferdighetstrening, veiledning, nettstøttede studier og arbeid i basisgrupper.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Skriftlig individuell leseplan. Muntlig tilbakemelding under gruppeveiledning. Evaluering av leseplan halvveis i emnet.
- Gruppeoppgave på maks 1600 ord. Muntlig tilbakemelding i gruppeveiledning digitalt eller fysisk. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det gis mulighet for en omarbeiding.
- Gjennomført e-læringskurs i akademisk skriving.
- En individuell oppgave på maks 700 ord knyttet til e-læringskurset. Det gis skriftlig tilbakemelding - vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det gis mulighet for en omarbeiding.
- Deltakelse i undervisning med rapport av tilstedeværelse i Fronter innen gitt frist. Det krav om 80 % deltakelse/tilstedeværelse i undervisning. Det er krav om 90 % deltakelse/tilstedeværelse i ferdighetstrening.
- Deltakelse i fire veiledningstimer i basisgruppe med rapport av tilstedeværelse i Fronter innen gitt frist. Minst en av veiledningstimene skal gjennomføres nettbasert.
Tema for veiledning er:
- Forventninger til studiet - studentenes målsetting med studiet. Gruppekontrakt og tilbakemelding på leseplan.
- Avklaring av roller og egne holdninger til mennesker med funksjonsnedsettelser
- Veiledning på skriftlig arbeidskrav og evaluering av leseplan
- Tilbakemelding på gruppeoppgave
Godkjente arbeidskrav er gyldig i samme periode som studieplanen. Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Hjemmeeksamen
2 dagers individuell hjemmeeksamen. Studentene skriver en oppgave på maks 1600 ord. Besvarelsen vurderes etter karakaterkskala A-F. Det benyttes interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og på kullets time
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 07.06.2016
362.10425 As
Askheim, O. P. (2012). Empowerment i helse- og sosialfaglig arbeid. Floskel, styringsverktøy eller frigjøringsstrategi Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-42850-8 (180 s)
362.4089 In
Berg, B. (2012) Innvandring og funksjonshemming Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-02060-0
Kap 3 : Pakistansknorske familier med funksjonshemmede barn s. 57-73
Kap 4 : Bildene i hodet forestillinger om funksjonshemming s . 74-102
Kap 5 : Erfaringer fra møter mellom familier og hjelpeapparatet s. 103-128
Kap 6 : Kultursensitiv kommunikasjon s. 129-150
Kap 7 : Livsholdning, tro og mestring s. 151-171
I alt 110 s.
362.3 Ut
Eknes, J. & Løkke, J.A. (2009). Utviklingshemming og habilitering. Innspill til habiliteringsprosessen, 283 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01342-8 (7 sider)
Kap. 7: Fysisk aktivitet, kropp og bevegelse (87-94)
362.3
Ellingsen, K.E. red (2014). Utviklingshemming og deltakelse. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-02288-8. (13 s)
kap. 1: Utviklingshemming: funksjonsnedsettelse, miljøkrav og samfunnsreformer (s 11-24)
361.3 Ve
Ellingsen, K.E red (2014). Vernepleiefaglig kompetanse og faglig skjønn. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-02202-4 (92 s)
Kap. 1: Vernepleiefaglig kompetanse og faglig skjønn (23-46) 23
Kap 3: Vernepleieren som aktør for en «empowerment»-orientert praksis
Kap 6: Sjekkliste inkludert kasusformuleringer som støtte ved skjønn i målrettet arbeid
Kap 9: Lære av og i praksis
Kap 10:Helsefagets rolle i den vernepleierfaglige kompetansen og utøvelse av skjønn
Fellesorganisasjonen (2008) Barnevernspedagogen, sosionomen og vernepleierens kompetanse i barnehage, skole og SFO (s. 27–33)
https://www.fo.no/publikasjoner/category159.html?offset1135=20
361.3 Om
Fellesorganisasjonen (FO) (2008). Om vernepleieryrket (s. 9-19)https://www.fo.no/publikasjoner/category159.html?offset1135=20
361.3 Ve
Fellesorganisasjonen (FO) (2013). Om vernepleieren som helsepersonell og rettsanvender. Den juridiske rammen for yrkesutøvelsen 32 s. Oslo: Seksjonsrådet for vernepleiere.
https://www.fo.no/publikasjoner/om-vernepleieren-som-helsepersonell-og-rettsanvender-article1566-159.html
Fellesorganisasjonen (FO) (2015). Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsarbeidere. 15 s. Vedtatt på FO’s 6. kongress mars 2015 https://www.fo.no/publikasjoner/category159.html
362.3 Ho
Holden, B. (2009) Utfordrende atferd og utviklingshemming. Atferdsanalytisk forståelse og behandling. Gyldendal Akademiske, Oslo ISBN 978-82-05-39069-0
Kap. 1: En kort innføring i utviklingshemming s. 19–32 (14 s)
Kittelsaa, A., S.E. Wik & J. Tøssebro (2015) Levekår for personer med nedsatt funksjonsevne: Fellestrekk og variasjon. Trondheim: NTNU Samfunnsforskning (93 s)http://samforsk.no/Sider/Publikasjoner/Levekår-for-personer-med-nedsatt-funksjonsevne.aspx
Kap. 1: Innledning s. 1–16 (16 s)
Kap. 2: Metode s. 17–30 (13 s)
Kap. 4: Utdanning s. 53–62 (12 s)
Kap. 5: Bolig s. 63–74 (12 s)
Kap. 6: Økonomi s. 75–80 (6 s)
Kap. 7: Familie og sosiale relasjoner s. 81–90 (10 s)
Kap. 8: Deltakelse i nærmiljø og fritidsaktiviteter s. 91–102 (12 s)
Kap. 9: Transport s. 113–124 (12 s)
362.3 Ve
Luteberget, L. (2010). Selvbestemmelse: Muligheter og dilemmaer i vernepleiefaglig arbeid. I: Vernepleierboka 2010 – 20 år etter reformen. Oslo: Fellesorganisasjonen. 21 sider
https://www.fo.no/publikasjoner/vernepleierboka-2010-20-ar-etter-reformen-article4001-159.html
Martinsen, A.-K. (2003). Et yrke og en profesjon vokser fram i Helsefagene i vernepleierutdanningen. En historisk, profesjonssosiologisk og empirisk analyse. Oslo: Institutt for helsefag UiO (Deles ut) 20 s
361.65 Ve
Olsen, B. C. (2009) Om å vite best… sammen – brukermedvirkning i helse- og sosialsektoren. I M.A. Stamsø Velferdsstaten i endring. Norsk helse- og sosialpolitikk vedstarten av et nytt århundre. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 987-82-05-39360-8 (29 s)
361.3 Ve
Owren, T. & S. Linde (red) (2011) Vernepleiefaglig teori og praksis – sosiale perspektiver Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01799-0
Kap. 2: Funksjonsnedsettelse og funksjonshemming s. 28-42 (15 s)
Salthe, G. (2007) "Noen teorier om det gode liv" (16 s.) https://fronter.com/hiof/links/files.phtml/1149113384$59195429$/Arkiv/Noen teorier om det gode livk.pdf
150 St
Stanovich, K. E. (2013). How to think straight about psychology. Tenth edition. Boston: Pearson. ISBN 10: 0-205-94575-9 (51 s)
Kap 1: Psychology Is Alive and Well (19 s)
Kap 2: Falsifiability: How to Foil Little Green Men In the Head (16 s)
Kap 3: Operationism and Essentialism: «But, Doctor, What Does It Really Mean» (16 s)
Totalt: 724 sider
Tilleggslitteratur (brukes i undervisning):
808.02 Am
The American Psychological Association (2011) Publication Manual (Sixth Edition) Washington DC: ISBN-13: 978-1-4338-0561-5
378.170281 Sc
Schewe, O. (2014) Superstudent. Lær mer effektivt, få bedre karakterer. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02414-1