HSVPD20217 Innføring i sosialpolitikk, juss, sosiologi og sosialantropologi (Høst 2017–Vår 2018)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i vernepleie, deltid.

    Forkunnskapskrav utover opptakskrav

    Bestått alle emner i første studieår.

    Undervisningssemester

    3. og 4. semester (høst og vår). Emnet avsluttes senest i februar.

    Studentens læringsutbytte etter bestått emne

    Etter fullført emne skal studenten være i stand til å:

    Kunnskaper

    1. Gjøre rede for profesjonens rolle i samfunnet og samfunnsfag som redskap i profesjonsutøvelsen
    2. Gjøre rede for ulike definisjoner og forklaringer på fattigdom
    3. Gjøre rede for betydningen av kulturelle fotolkningsrammer i møte med mennesker samt sette helse og sykdom inn i et kulturelt perspektiv
    4. Gjøre rede for juridisk metode og lovens betydning for yrkesutøvelsen
    5. Gjøre rede for forvaltningsrettslige prinsipper og lovregler som er av sentral betydning for faget og yrkesutøvelsen
    6. Beskrive velferdsstatens oppbygging og funksjon
    7. Beskrive hvilke verdier velferdspolitikken i Norge bygger på og hvordan hovedinnholdet i politikken har betydning for utsatte grupper
    8. Beskrive det rettslige grunnlaget for å yte somatisk helsehjelp til pasienter; samtykke, informasjon og medvirkning
    9. Beskrive hvordan nasjonale føringer får betydning for forebyggende og behandlende tiltak for mennesker med psykiske lidelser

    Ferdigheter

    10. Anvende kunnskap om sosialt nettverk og nettverkskartlegging

    Generell kompetanse

    11. Gjøre rede for sentrale sosiologiske og sosialantropologiske begrep i vernepleierfaglig arbeid
    12. Gjøre rede for innsatsområder og hvordan velferdsstatens ordninger får betydning for innbyggernes situasjon

    Innhold

    Kunnskap

    1. Profesjoner og samfunnsfag som redskap i profesjonsutøvelsen
    2. Konsekvenser av fattigdom for folks liv generelt og for mennesker med funksjonsnedsettelser spesielt
    3. Kulturelle fortolkningsrammer, helse, funksjonsnedsettelser og sykdom
    4. Juridisk metode og sentrale rettskildefaktorer som grunnlag for tolkning av rettsregler
    5. Forvaltningsrettslige grunnprinsipper og rettighets- og tvangsregler i velferdsstaten
    6. Den historiske utviklingen av velferdsstaten. Velferdsstatens oppbygging gjennom det politiske og administrative systemet. Forvaltningsstruktur og oppgaver på kommunalt, fylkeskommunalt, helseforetaks- og statlig nivå og hvordan de ulike nivåene er avhengige av hverandre
    7. Statlige styringssignaler og reformer.
    8. Lov o m pasient- og brukerrettigheter (inkl. kapittel 4A)
    9. Samhandlingsreformen, opptrappingsplan for psykisk helse, helse- og omsorgstjenesteloven, folkehelseloven, psykisk helsevernlov, pasient- og brukerrettighetsloven og spesialisthelsetjenesteloven

    Ferdigheter

    10. Sosialt nettverk, nettverksarbeid og nettverkskartlegging

    Generell kompetanse

    11. Sosiologisk og sosialantropologisk tenkemåte, definere begrep som makt, avmakt, sosiale avvik og sosial kontroll, inkludering/ekskludering, arbeid, sysselsetting og kulturelle fortolkningsrammer
    12. Brukerens behov og mulige tiltak og tilbud i tjenesteapparatet

    Undervisnings- og læringsformer

    Emnet undervises gjennom forelesninger, ressurstimer, seminarer og veiledning. Veiledning foregår i basisgrupper der gruppene diskuterer ulike forhåndsbestemte temaer. Det forutsettes at deltakerne i forkant av veiledningen tilegner seg kunnskap om temaet gjennom lesing og/eller deltagelse i annen undervisning. 

    Undervisningen har som mål å hjelpe studentene til å forstå målene, men hver student er selv ansvarlig for å lære tilstrekkelig til å kunne besvare spørsmål som bygger på målene til eksamen. 

    Praksis

    Ingen praksis i emnet.

    Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

    • En gruppeoppgave 2.500 ord. Skriftlig tilbakemelding. Det gis mulighet for en (1) omarbeiding.
    • Individuelt oppgave på maks 1000 ord. Det gis mulighet for en (1) omarbeiding.
    • Deltakelse i obligatorisk undervisning: Det er krav om 80% deltakelse/tilstedeværelse i undervisning. Det er krav om 90% deltakelse/tilstedeværelse i ferdighetstrening. Studenten må selv rapportere fravær på læringsplattform.
    • Det er 4 timer obligatorisk basisgruppeveiledning i emnet.

    Godkjente arbeidskrav er gyldige i samme periode som studieplanen.  Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

    Eksamen

    Skriftlig skoleeksamen
    4 timers skriftlig eksamen.

    Ingen hjelpemidler tillatt.

    Karakterregel: A-F.
    Interne sensorer.

    Evaluering av emnet

    Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
    - Skriftlig sluttevaluering
    - Referansegruppe
    - Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

    Litteratur

    Litteraturlista er sist oppdatert 270314.

    Oppføringer merket med @ er gratis nettressurser eller tilgjengelige via Høgskolens abonnementer på e-tidsskrifter.

    362.4089 In
    Berg, B. (2012) Innvandring og funksjonshemming. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-02060-0
    Kap.3: Pakistansknorske familier med funksjonshemmede barn s. 57-73
    Kap.4: Bildene i hodet forestillinger om funksjonshemming s. 74-102
    Kap.5: Erfaringer fra møter mellom familier og hjelpeapparatet s. 103-128
    Kap.6: Kultursensitiv kommunikasjon s. 129-150
    Kap.7: Livsholdning, tro og mestring s. 151-171
    I alt 110 s.

    301 Me
    Brodtkorb, E og M. Rugkåsa (red) (2009) Mellom mennesker og samfunn. Sosiologi og sosialantropologi for helse-og sosialprofesjonene. Oslo; Gyldendal akademisk
    (hele boka 294 s)

    Ellingsen (2011): Nederst ved enden av bordet. Om utviklingshemmedes deltakelse i arbeidslivet ( 15 sider)

    Elstad, J (2010) Geografiske forskjeller i uføres dødelighet: Levekår, seleksjon, sosial avstand? Tidsskrift for samfunnsforskning nr. 2 2010 s. 191-218 (23s) @

    Finnvold J.E. & Hilde Eirin Pedersen (2012) Alle skal med? Utdanning og arbeid for fysisk funksjonshemmede Samfunnsspeilet, 2012/2 (8 s) 

    http://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/alle-skal-med-utdanning-og-arbeid-for-fysisk-funksjonshemmede

    361.6 Ha
    Halvorsen, K , Stjernø S, Øverbye, E (2013): Innføring i helse- og sosialpolitikk; Universitetsforlaget ( hele boka 281 s)

    Hansen, G.V. & Dybvik, K.A.(2009) Betydningen av arbeid for funksjonshemmedes tilfredshet med deres dagligliv i forhold til andre livskvaliteter SOR-Rapport, nr. 2-2009 s. 8-25 (17 sider)
    http://www.samordningsradet.no/sitefiles/4055/Arkiv_Rapport/2009/8-25_1_.pdf

    302.5 Ho
    Hove, O. (2001). Stigma: teoretiske tilnærminger til stigma og til forholdet mellom stigma og sosiale ytelser - en kritisk drøfting (Oslo): Høgskolen i Oslo. (63 sider) @

    344.03 Kj
    Kjønstad, A. & A. Syse (2012). Velferdsrett I, 627 s. (5. utg ). Oslo: Gyldendal juridisk ISBN 978-82-05-43036-5 (191s)
    Kap.3.2: Retten til opplæring s. 132-139
    Kap.4: Retten til helse- og omsorgstjenester s. 167-214
    Kap.5: Rett til spesialisthelsetjenester s. 215-227
    Kap.6.3: Arbeidsavklaringspenger s. 282-296
    Kap.6.4: Uførepensjon s. 297-312
    Kap.9: Fattigdomsbekjempelse, økonomisk sosialhjelp og kvalifiseringsprogram s. 423-469
    Kap 10: Tvangshjemler og tvangsbruk i velferdsretten s. 473-524

    344.03 Kj
    Kjønstad, A. & A. Syse (2012). Velferdsrett II: barnevern og sosialrett, 487 s. (4. utg ). Oslo: Gyldendal juridisk ISBN 978-82-05-42426-5
    Kap.6. Barnevernloven - særlig om hjelpetiltak s. 235-272 (45 s)

    344.041 Oh
    Ohnstad, B. (2013). Juss for helse- og sosialarbeidere. En innføring i lovgivning, juridisk tenkning og metode. (5. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1397-9.
    Kap.2: Begrepet juss, reglenes funksjon og ulike typer regler s. 20 - 34
    Kap.4: Grunnleggende juridiske begreper s. 41 - 59
    Kap.6: De viktigste generelle forvaltningslovene s. 80 - 105
    Kap.7.6: Tvang og maktbruk i helse- og sosialtjenesten s. 115 - 118
    Kap.7.7: Rettighetsbestemmelser i helse- og sosiallovgivningen s. 118 - 120
    (62 s.)

    302.1 So
    Rønning, R. og B. Starrin (red.) (2009). Sosial kapital i et velferdsperspektiv; om å forstå og styrke utsatte gruppers sosiale forankring. Oslo: Gyldendal Akademisk forlag.
    Kap.5: Sosial kapital som grunnlag for politikk og tiltaksutvikling for utviklingshemmede, s. 72 - 83, 11s

    362.483 So
    Sosialdepartementet (2000). Brukerstyrt personlig assistanse, 11 s. Oslo: Departementet. (Rundskriv I-20/2000)
    www.regjeringen.no

    Tøssebro, J. og Christian Wendelborg (2014) (red)Oppvekst med funksjonshemming. Familie, livsløp og overganger, Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-45898-7

    Kap. 1: Introduksjon s. 11 - 32

    Kap  6: Foreldres deltakelse i arbeids- og samfunnsliv

    Kap. 9: Ungdomstid s. 200 - 218

    I alt 64s

    Østfold fylkeskommune ISBN 978-82-91932-53-8 ( totalt 12 sider)

    Samhandlingsreformen (2s)

    Lavinntekt og psykisk helse ( 2 s)

    Fattigdom blant barn er økende (2s)

    Utdanning og helseulikheter (2s)

    Tidlig innsats for unge utenfor (2 s)

    Ungdom - bedre enn sitt rykte? (2s)

    Totalt: 1263 s

    Tilleggspensum (brukes i undervisning)

    Barne- likestillings og inkluderingsdepartementet (2013). Frihet og likeverd - Om menneksker med utviklingshemming. Meld. St. 45 (2012-13)

    Helse- og omsorgsdepartementet (2013). Folkehelsemeldingen. God helse - felles ansvar. Meld.St.34 (2012-2013)

    Helse- og omsorgsdepartementet (2013). Morgendagens omsorg. Meld.St.29 (2012-2013)

    Helse- og omsorgsdepartementet (2009). Samhandlingsreformen. Rett behandling - på rett sted - til rett tid. Meld.St.47 (2008-2009)

    344.03 So
    Sosialdepartementet (1992). Lov om sosiale tjenester mv, 248 s. Oslo: Sosialdepartementet (Rundskriv I-1/93)

    362.483 So
    Sosialdepartementet (2000). Brukerstyrt personlig assistanse, 11 s. Oslo: Departementet. (Rundskriv I-20/2000)
    www.regjeringen.no

    362.16 Om
    Sosial- og helsedepartementet (1997). Omsorgsbolig: en veileder, 28 s. Oslo: Sosial- og helsedepartementet: Kommunal- og arbeidsdepartementet. (Rundskriv I - 29/97, H - 24/97 B) www.regjeringen.no

    346.0138 Lo
    Sosial- og helsedirektoratet (2004). Lov om sosiale tjenester kapittel 4A, 91 s. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet (Rundskriv IS-10/2004) ISBN 82-8081-049-8.
    www.regjeringen.no

    Lover
    Diskrimineringsloven
    Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven)
    Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova)
    Lov om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion mv. (diskrimineringsloven)
    Lov om arbeid og velferdsforvaltningen (NAV-loven)
    Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven)
    Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (lov om sosiale tjenester i NAV)
    Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerettighetsloven)
    Lov om spesialisthelsetjenesten m.m. (spesialisthelsetjenesteloven)
    Lov om barneverntjenester (barnevernloven)
    Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (opplæringslova)
    Lov om barnehager (barnehageloven)
    Lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven)

    Lov om folketrygd (folketrygdloven)

    Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern (psykisk helsevernloven)
    www.lovdata.no

    Totalt 1238 sider fra bøker/artikler

    Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:38:21