Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold, Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Anne Margrethe Glømmen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
HSAVF10117 Arbeids- og velferdsfag (Høst 2018)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for Bachelorstudium i arbeids- og velferdsfag
Absolutte forkunnskaper
Ingen utover opptakskrav.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap:
- Har kunnskap om studiets innhold, struktur, pedagogiske metoder og læringsformer
- Har kunnskap om velferdsstaten og hovedinnholdet i velferdspolitikken
- Har kunnskap om arbeidsinkludering i privat og offentlig sektor
- Har kunnskap om ulike velferdsmodeller og velferdsordninger
- Har kunnskap om felles kjennetegn ved organisasjoner
Ferdigheter:
- Kan reflektere over velferdsviterens plass i samfunnet
- Kan reflektere over inkluderingskompetanse og arbeidslinja som virkemidler i velferdspolitikken
- Kan identifisere, reflektere over og håndtere etiske problemstillinger og dilemmaer i yrkesutøvelsen
- Kan identifisere egne verdier og holdninger og reflektere over hvordan disse påvirker yrkesutøvelsen
- Kan anvende grunnleggende kommunikasjonsferdigheter
Generell kompetanse:
- Kan dokumentere og formidle faglig kunnskap om velferdsvitenskapelige temaer, muntlig og skriftlig
- Har grunnleggende kunnskap om forskningsmetode og grunnleggende prinsipper innenfor forskningsetikk
Innhold
Innhold:
- Studieplan og emnebeskrivelser. Dannelse og utdannelse.
- Velferdsstatens brukere, organisering, styring, fordelingspolitikk og ressursforvaltning i samfunnet
- Arbeidsmarkedet. Arbeidsmarkedspolitikk. Integrering og inkluderingskompetanse. Arbeidslivets organisasjoner.
- Et globalt perspektiv på velferdspolitikk og ressursfordeling
- Grunnleggende organisasjonsteori
- Velferdsviterens yrkesrolle, mandat og samfunnsansvar som profesjonsutøver
- Fordeler og ulemper med arbeidslinja. Drøfte dilemmaer ved velferdspolitiske veivalg
- Etiske teorier. Yrkesetikk. De internasjonale etiske prinsipper/IFSW. Refleksjonsseminar.
- Ferdighetstrening: Utforske egne verdier og holdninger
- Grunnleggende kommunikasjonsteori, -former og -metoder. Veiledning/rådgivning. Samtalestruktur. Ferdighetstrening med enkeltpersoner og i grupper.
- Akademisk skrivekurs. Akademisk lesing og skriving. Arbeidskrav og seminaroppgaver. Ferdighetstrening i å finne fram til, vurdere og presentere fagstoff
- Foreta faglige vurderinger basert på kravene til kunnskapsbasering av praksis
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen består av studentaktive forelesninger, studentaktive seminarer, ferdighetstrening, gruppearbeid, veiledning og selvstudier.
Veiledning:
- Emneansvarlig er tilgjengelig for veiledning 2 timer hver uke til fastsatt tid gjennom hele emnet. Veiledning kan foregå på ulike måter, for eksempel på veileders kontor, via mail, telefon, eller andre digitale verktøy, som lync, adobe, skype, m.m.
- Undervisningen har som mål å hjelpe studentene til å forstå læringsutbyttene, men hver student er selv ansvarlig for å lære tilstrekkelig til å kunne besvare spørsmål som bygger på læringsutbyttene til eksamen.
Arbeidsomfang
600 timer.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Innlevering av en (1) individuell oppgave. Oppgaven skal være på maks 1500 ord og godkjennes på læringsplattformen. Tilbakemelding vil bli gitt i seminar. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides 1 gang.
- Innlevering av ett (1) refleksjonsnotat. Refleksjonsnotatet skal være på maks 1000 ord og godkjennes på læringsplattformen. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides 1 gang.
- En (1) time akademisk coaching i løpet av første studieår
- Obligatorisk deltakelse i undervisning.
Det er krav om 80 % deltakelse/tilstedeværelse i forelesninger, seminarer og veiledning. Det er krav om 90 % deltakelse/tilstedeværelse i ferdighetstrening. Studenten må selv rapportere sin tilstedeværelse på læringsplattformen innen fastsatt frist. Manglende rapportering regnes som fravær.
Eksamen
Hjemmeeksamen
Skriftlig individuell hjemmeeksamen over tre studiedager. Eksamensbesvarelsen kan være på inntil 2 500 ord. Det gjennomføres plagiatkontroll.
Karakterregel: A-F
Sensorordning
Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 16.05.2018
Askeland, G.A. (2006). Kritisk reflekterende – mer enn å reflektere og kritisere. Nordisk sosialt arbeid, Vol.26(02), pp.123-135 (10 sider) https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/98785/Askeland_kritisk reflekterende.pdf?sequence=1&isAllowed=y
001.4 Br
Bramness, J.G. (2015). Hva jeg snakker om når jeg snakker om forskning. Universitetsforlaget ISBN 9788215024172 (144 sider)
361.3 No
Dølvik, J.E., T. Fløtten, J. M. Hippe og Jordfald, B. (2014). Den nordiske modellen mot 2030. Et nytt kapittel? NordMod2030. Den nordiske modellen mot 2030. FAFO-rapport. (170 sider) http://www.fafo.no/images/pub/2014/20393.pdf
610.730699 Ei
Eide, T. og Eide, H. (2017). Kommunikasjon i relasjoner. Personorientering, samhandling og etikk. (3. utgave) Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 9788205500563 (270 sider)
- Kap 1: Hva er god, profesjonell kommunikasjon?
- Kap 2: Mestring i hverdag og krise
- Kap 4: Aktiv lytting og samtalens struktur
- Kap 5: Nonverbal kommunikasjon
- Kap 6: Empati og bekreftende ferdigheter
- Kap 7: Utforskende ferdigheter
- Kap 8: Informerende ferdigheter
- Kap 9: Utfordrende ferdigheter
- Kap 10: Endringsveiledning og motivasjon
- Kap 13: Samarbeid i grupper og team
331.59 In
Frøyland, K. og Spjelkavik, Ø., red. (2014): Inkluderingskompetanse. Oslo: Gyldendal Akademisk. (66 sider)
- Del I: Introduksjon og overblikk s. 18-49
- Del V: Avslutning s. 306-341
361.6 Ha
Halvorsen, K , Stjernø S., Øverbye, E. (2016): Innføring i helse- og sosialpolitikk. Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-02196-6 (80 sider)
- Kapittel 1 Helse og sosialpolitikk, forsørgelsessystemer og ideologier
- Kapittel 2 Historien: Fra fattighjelp til velferdsstat
- Kapittel 3 Levekår, helseproblemer og sosiale problemer
- Kapittel 13 Velferdsstatens framtid
361.65 Ar
Hernes, T., Heum, I. og Haavorsen, P., red. (2010). Arbeidsinkludering: om det nye politikk- og praksisfeltet i velferds-Norge. Oslo: Gyldendal Akademisk. (144 sider)
- Kap. 1: Et bakteppe (13-41)
- Kap. 2: Om arbeidslinja (42-55)
- Kap. 3: NAV – Hvorfor og Hvordan (56-81)
- Kap. 4: Forebygging, tidlig intervensjon og den norske IA-modellen (82-108)
- Kap. 5: Inkluderingsstrategier og arbeidsrettede tiltak (109-147)
- Kap. 6: Fordeling av velferdstjenester (148-193)
- Kap 9: Sosialt arbeid i nye omgivelser (257-285)
Hyggen, H. (2017): Etterlater arbeidstrening arr hos unge ledige? Et vignett-eksperiment av arbeidsgiveres beslutninger ved ansettelser av unge i Norge. Søkelys på arbeidslivet. Årgang 34, nr. 4-2017, s. 236–251 (11 sider)
https://www.idunn.no/file/pdf/67030967/etterlater_arbeidstrening_arr_hos_unge_ledige_et_vignett-e.pdf
International Federation of Social Workers (2012): Statement of Ethical Principles (3 sider) http://ifsw.org/policies/statement-of-ethical-principles/
174 Kv
Kvalnes, Ø. (2015). Se gorillaen. Etikk i arbeid. (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01356-5 Hele boka. (200 sider)
Kunnskapsdepartementet (2016). Norges fremtidige kompetansebehov - En underlagsrapport om kilder til kunnskap (60 sider)
Reiersen, J., Fikse Forbord, R. og Haugen, A.T.(2016). Amerikanerne velger Sverige og Nordmenn velger Norge. Praktisk økonomi & finans nr.01 / 2016 (Volum 32) (10 sider)
https://www.idunn.no/pof/2016/01/amerikanerne_velger_sverige_og_nordmenn_velger_norge
Schafft, A. og Spjelkavik, Ø. (2014). Arbeidsgiverperspektiver på inkludering. Hva er god inkluderingskompetanse? (50 sider)
361.65 Ar
Stjernø, S. og Øverbye, E. (red). (2012). Arbeidslinja. Arbeidsmotivasjonen og velferdsstaten. Universitetsforlaget. (72 sider)
- Kap. 1: I ditt ansikts sved – eller like fint å jobbe som å danse?
- Kapi. 2: Ikke bare for pengene? Arbeidsmotivasjon, pensjonspreferanser og pliktfølelse i forskjellige velferdsstater
- Kap. 3: Den sjenerøse velferdsstaten: heroin, medisin eller vitamin?
Vestergaad, U. (2017). Socialrådgiverens samtaler. En praktisk håndbog i rådgivende, samskabende og coachende samtaler. Specialtrykkeriet AS, Viborg, Danmark. ISBN 978-87-999780-0-7 Hele boka (130 sider).
Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere (2015). Oslo: Fellesorganisasjonen. Vedtatt på FOs 6. kongress – mars 2015 Yrkesetisk grunnlagsdokument (6 sider)
Totalt ca. 1400 sider
Nettsteder:
Hvordan skrive oppgave? Biblioteket, Høgskolen i Østfold http://www2.hiof.no/nor/biblioteket#/
Anbefalt litteratur:
170 Ca
Carson, S.G. og Kosberg, N. (2011). Etikk: teori og praksis. Oslo: Cappelen akademisk. ISBN 9788202340841.
- Innledning: Hva er etikk? (11-20)
- Kap 1: Handling og konsekvenser – utilitarisme (21-44)
- Kap 2: Frihet og forpliktelser – Kants deontologiske etikk (45-70)
- Kap 3: Det gode mennesket – dygdsetikk (71-92)
- Kap 4: Rettferdighet og rettigheter (93-120)
- Kap 5: Livssyn og menneskesyn (121-144)
- Kap 6: Etikk i praksis (145-174)
- Kap 7: Etisk navigasjon – mellom fornuft og følelser (175-200)
Eide, T., Landmark B. og Martinsen T. Refleksjonshåndboka – for etisk lederskap i helse- og omsorgstjenestene http://www.ks.no/globalassets/refleksjonshandboka_for-ledere.pdf
330 La
Larsen, E. R. (2007). Økonomi på trikken. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 9788205339200.
Meld. St. 29 (2016 –2017) Perspektivmeldingen 2017. Oslo: Finansdepartementet https://www.regjeringen.no/contentassets/aefd9d12738d43078cbc647448bbeca1/no/pdfs/stm201620170029000dddpdfs.pdf
378.170281 Sc
Schewe, O. (2014). Superstudent. Lær mer effektivt, få bedre karakterer. Oslo: Universitetsforlaget.
Statsbudsjettet 2019 www.Regjeringen.no