Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Morten Asmyhr
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

HSBVP20111 Sosialpedagogisk arbeid (Høst 2019)

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnevern.

Absolutte forkunnskaper

Bestått alle eksamener i første studieår.

Undervisningssemester

3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter gjennomført emne skal kandidaten være i stand til å

Kunnskaper

  • redegjøre for barn og unges utvikling, psykisk og sosialt
  • redegjøre for den systematiske arbeidsmodellens momenter: tiltaksutvikling og evaluering
  • redegjøre for prosessen frem mot spesialpedagogiske tiltak etter opplæringsloven
  • redegjøre for kunnskapsbasert praksis barnevernet
  • redegjøre for barnevernets ansvarsoppgaver i helsefremmende- og forebyggende arbeid, primær, sekundær og tertiær
  • redegjøre for risiko- og beskyttelsesfaktorer, individuelle og miljømessige
  • vurdere hvordan vold og aggresjon kan møtes miljøterapeutisk, samt kjenne til hvilke konsekvenser vold mot barn og unge kan ha sett i et utviklingspsykologisk perspektiv.
  • kjenne til ansvarsområdene til det statlige og kommunale barnevernet

Ferdigheter

  • utføre saksbehandling i tilknytning til vedtak om hjelpetiltak etter lov om barnevernstjenester
  • planlegge og gjennomføre aktiviteter som fremmer utvikling og mestring

Generell kompetanse

  • gjennomføre profesjonelle samtaler med barn
  • foreta etiske vurderinger i forhold til handlingsvalg som berører andre mennesker.

Innhold

Emnet er konsentrert rundt fire hovedområder som alle henger sammen.

1) Emnet omhandler barn og unges psykologiske utvikling. Emnet viderefører og utdyper innholdsområdene fra Emne 103 Innføring i psykologi og innføring i sosialpedagogisk arbeid med barn og unge.

2) Emnet omhandler miljøarbeid/miljøterapi både i og utenfor institusjon. Her vil vi berøre ulike metoder for utøvelse av miljøarbeid/miljøterapi inkludert risiko- og beskyttelsesfaktorer. Sentralt i miljøarbeid/miljøterapi er aktiviteter og organisering av disse. Motivasjon og mestring vil bli omtalt.

3) Videre omhandler emnet tiltaksutvikling der vi vektlegger kunnskapsbaserte metoder. Dette gjelder både i barnevernssammenheng og også i en pedagogisk sammenheng der vi viser hvordan et spesialpedagogisk tiltak utvikles på basis av de føringer som ligger i opplæringsloven.

4) Et siste hovedpunkt dreier seg om saksbehandling i barnevernstjenesten. Vi gjennomgår de grunnleggende prinsippene for saksbehandling basert på en bekymringsmelding fram til endelig vedtak om hjelpetiltak fattes.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarer, veiledning og ferdighetstrening. Vi vil ta sikte på å gjøre ulike former for seminarundervisning til en vesentlig læringsarena. Veiledning vil bli gitt i basisgrupper. Hensikten med veiledning er å oppøve studentenes egen refleksjonsevne slik at de blir i stand til å fungere som bevisste og reflekterte profesjonsutøvere. Studentene oppfordres til å be om veiledning på arbeidskravene. Det vil bli gjennomført akademisk skrivekurs.

Arbeidsomfang

Høgskolen legger til rette for teoriundervisning samlet i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke ­fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.

Det er 4 timer obligatorisk veiledning i basisgruppe. Det er krav om 80 % tilstedeværelse i veiledning.

Praksis

Det er avsatt en dag til forberedelse til emnet Praksis 2.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Individuell presentasjon: Presentasjon av valgt aktivitet med redegjørelse for hvordan aktiviteten benyttes i arbeid med barn og unge. Legges fram i seminar. Tilbakemelding gis i seminaret. Godkjent/ikke godkjent gis i seminaret. Ved ikke godkjent må ny aktivitet presenteres i eget seminar.
  • Godkjent arbeidsbok: Studenten skal lage en arbeidsbok på maks 1500 ord knyttet til aktivitetsfaget og aktiviteten studenten har deltatt i. Arbeidsboken godkjennes av aktivitetsfaglæreren.
  • Individuell skriftlig oppgave: maks 1500 ord. Tilbakemelding gis av basisgruppeveileder.
  • Ferdighetstrening: Deltakelse i ferdighetstrening knyttet til vold og aggresjon og valgt aktivitet. Det er krav om 90 % deltakelse/tilstedeværelse i ferdighetstrening.
  • Deltakelse i undervisning og veiledning: Det er krav om 80 % deltakelse/tilstedeværelse i forelesninger, seminarer og veiledning. Veiledning regnes separat.

Studentene må registrere sitt fravær på læringsplattformen (selvrapportering).

Eksamen

Individuell hjemmeoppgave

I løpet av emnet skal studenten arbeide med en individuell hjemmeoppgave på inntil 3000 ord, med et tema eller en problemstilling hentet fra emnets læringsutbytter.

Det legges vekt på at oppgaven både redegjør for relevant teori og at studentene drøfter denne i forhold til problemstilling/tema. Studentene må gjerne benytte egne refleksjoner, men eventuelle utsagn i form av påstander må underbygges teoretisk.

Det gis en time veiledning på oppgaven - gjerne knyttet til valg av problemstilling/tema. Veiledning gis av basisgruppeveileder på forespørsel fra studenten. Det blir ikke gitt veiledning på oppgaven etter 1. oktober.

Oppgaven leveres til fastsatt dato. Det blir gjennomført obligatorisk plagiatkontroll.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått karakter kan studenten levere omarbeidet oppgave.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:- Skriftlig sluttevaluering- Resultatene behandles i programmøte og i kullets time.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 7.12.18

Amble, L. og Dahl-Johansen, C. (2016). Miljøterapi som behandling ved komplekse traumer hos barn og unge. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02695-4

Askeland, G.A. (2011) Teorigrunnlaget for kritisk refleksjon, i Askeland, G.A. (red.) Kritisk refleksjon i sosialt arbeid. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01888-1 Kap. 1

Befring, Edvard, I. Frønes, Mari Anne Sørlie (Red) (2010). Sårbare unge. Nye perspektiver og tilnærminger. 1.utg Gyldendal Norsk Forlag. ISBN 978-82-05-39693-7 Kap 4, 6, 7, 9, 12, 16 (90 s)

Bengtson, M., P.Ø. Steinsvåg & H. Terland. (2004) Ungdom bak volden - Forståelse og behandling av ungdom med volds- og aggresjonsproblemer. Oslo: Univsersitetsforlaget. ISBN 978-82-15-00229-3. Innledning, kap 1, 2 og 3 (86s)

Borge, A. I. H. (2003). Resiliens: risiko og sunn utvikling. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-31460-3 (127 sider) Hele boka

Broberg, A., K. Almquist & T. Tjus. (2006) Klinisk barnepsykologi. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0305-5, h., 82-450-0305-0

Bunkholdt, V. & M. Sandbæk (2008). Praktisk barnevernsarbeid. 5. utg. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-00-42968-7. (152 sider) Kap. 2-9

Eide, G. & R. Rohde (2009). Sammen så det hjelper - metoder i samtaler med barn, ungdom og familier. Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-0789-3

Engelsen, B. U. (2012). Kan læring planlegges? : arbeid med læreplaner - hva, hvordan, hvorfor. 6. utg. Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-42277-3 Kap.5, 8

Gjertsen, P-Å (red.)(2007). Forebyggende barnevern: samarbeid for barnets beste. Bergen: Fagbokforlaget (231 s.) 

Gulbrandsen, L. M. (red.) (2017) Oppvekst og psykologisk utvikling. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-00950-6

Halvorsen, T. (2006). Miljøarbeid: teori og praksis. 2. utg. 167 s. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 82-7674-691-8. (150 sider) s. 11-161

Isdal, P. (2018). Meningen med volden, 294 s. 2.utg 1. opplag Oslo: Kommuneforlaget. ISBN 978-82-446-2065-9

Lindboe, K. (2012) Barnevernrett. 6. utg. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 97882-15-02055-6 (totalt 357 s.) Kap 6, 7, 9, 20, 21 (36 s.)

Nordahl, T. et al. (red.) (2005). Atferdsproblemer blant barn og unge. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-0119-8 (50 sider) Kap. 2 og 4

Schjelderup, L., C. Omre & E. Martinsen (red.) (2005). Nye metoder i et moderne barnevern. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-7674-979-3 (283 sider) Hele boka

Säfvenbom, R. (red.) (2005). Fritid og aktiviteter i moderne oppvekst: grunnbok i aktivitetsfag. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 82-15-0609-4 (72 sider) Kap. 10, 11, 12 og 13

Kompendium om spesialpedagogiske tiltak

Anbefalt tidsskrift: Children & Society Journal of Applied Developmental Psychology

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 24. mai 2024 02:38:42