IRD32009 Form og funksjon (Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for ingeniørfag
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk og inngår i bachelorstudiet i Ingeniørfag Industriell Design

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Det anbefales at studenten har full studiepoengsprogresjon fra de første fire semestre i bachelorstudiet i ingeniørfag Industriell Design.

Undervisningssemester

5. semester

Innhold

I henhold til rammeplanen for ingeniørutdanninger inngår emnet i hovedemnet Tekniske fag/Designfag. Emnet deles opp i to hovedfaser:

1. Utforske og analysere et produkt

  • Prosjektet starter med å utforske eksisterende produkter med tanke på identitet og verdier.  Dette arbeidet understøttes av forelesninger/samlinger og besøk av eksterne veiledere. En rapport som inkluderer visuell framstilling er påkrevd på dette stadiet som en delrapport. I denne delen av prosjektet bør studentene jobbe i grupper. 

2. Kreativt prosjekt

  • Målet med den kreative delen av prosjektet er å utvikle studentens evner og ferdigheter i den kreative tankeprosessen. Dette skjer ved utvikling av et produkt der studenten opparbeider forståelse for effekten av form og funksjon, inkludert forståelse for hvordan brukeren vil interagere med produktet. I det initierende trinnet utforskes et designtema. Dette følges av skisseutvikling og valg av konsept der en implementerer form og funksjon i relasjon til brukeren.
  • I neste trinn jobbes det i dybden med digitale 3D-modeller etterfulgt av raffinering av designet og en undersøkelse/testing av konseptet på potensielle brukere. Det er viktig at studentene følger den kreative prosessen som en del av sin utdanning. Tidsberegning, planlegging og beslutningstaking er vesentlig her, som i alt prosjektarbeid.
  • Tema for prosjektet blir gitt av emneansvarlig. I den kreative delen av prosjektet oppmuntres det til at studenten jobber individuelt for å vise og utvikle sine personlige egenskaper som designere.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning i emnet gjennomføres som problembasert læring med høy grad av selvstendig arbeid, veiledes gruppevis og i fellessamlinger, og med besøk av eksterne forelesere/veiledere. Undervisningen kan delvis foregå på engelsk. 

Forventet resultat:

I produktutviklingsarbeid må designeren ha et sterkt grep om kjerneferdighetene i sin profesjon. Den balanserte kombinasjonen av funksjon og estetikk er avgjørende for en designer eller et designteam. Det er imidlertid like viktig at brukeren og miljømessige spørsmål er tatt hensyn til.

Etter tilfredsstillende ferdigstilling av emnet, skal studenten ha oppnådd bredere forståelse for sammenhengen mellom form, funksjon og materialvalg, samt konsekvensene av å endre ett eller flere av parametrene. Dette erfares gjennom et designprosjekt med fokus på effekten av ulike forhold ved utviklingen av 2D skisser til 3D form, samt forståelse for viktigheten av kommunikasjon og presentasjon av designarbeid til ulike grupper, inkludert designere og sluttbrukere.

Resultatet fremstilles i form av digitale eller fysiske modeller som suppleres med en rapport bestående av delrapporter fra fase 1 og 2.

Eksamen

Praktisk eksamen

Eksamen består av følgende elementer:

  • Rapport om produktutforskning
  • Utvikling av et produkt
  • Konsepttesting
  • Presentasjon av oppdrag og arbeidsprosess

Alle elementer må være bestått for å få eksamen i emnet. Ev. kontinuasjon skjer neste gang emnet går, og alle elementer må da avlegges på nytt.

Det gis bokstavkarakterer fra A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

Evaluering av emnet

Læringsevaluering i henhold til avdelingens vedtatte prosedyrer.

Litteratur

Studentene skal selv søke relevant litteratur fra internett og biblioteket og referere til dette i rapporten.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:40:32