Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for ingeniørfag
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Kent Ryne
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
IRD22612 Statistikk og 3D-modellering (Høst 2015)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelor i ingeniørfag
- Industriell design
- Industriell design, Tress
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Det anbefales fullført og bestått i emnet Design intro og visuell kommunikasjon.
Undervisningssemester
3. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
STATISTIKK:
Kunnskaper:
Studenten kan
- forklare sannsynlighetsbegrepet
- gjøre rede for sentrale fordelinger og deres egenskaper
- gjøre rede for bruk og valg av statistiske metoder for analyse av data
- vurdere påliteligheten i testkonklusjoner
Ferdigheter:
Studenten kan:
- bearbeide og presentere data
- anvende Excel som statistisk beregningsverktøy
Generell kompetanse:
Studenten kan:
- vurdere påliteligheten i konklusjoner som er basert på valg av statistiske metoder og deres resultater.
3D-MODELLERING:
Kunnskaper:
Studenten
- kjenner de grunnleggende arbeidsmåtene og begrepene innen CAD (Computer Aided Design) / DAK (Data Assistert Konstruksjon)
- har kunnskap om funksjoner for 3D-modellering i SolidWorks og metoder på oppbygging av modeller samt rendering
- har kunnskap om grunnleggende 2D tegneregler, snitt og relevante standarder
- har kunnskap om generering av filer som er kompatible med andre tilsvarende programmer
- kjenner betydningen av tredimensjonalt konstruksjon i designprosessen
- kjenner betydningen og effekten av 3D-modellering som salgsfremmende virkemiddel
Ferdigheter:
Studenten
- tilegner seg grunnleggende kunnskaper om bruk av 3D konstruksjonsverktøy
- anvender prinsipper for hensiktsmessig oppbygging av deler og sammenstillinger i SolidWorks
- endrer og modifiserer deler, sammenstillinger og tegninger, bruker eksisterende og definerer egne materialer i SolidWorks, og behersker programmets renderingsfunksjoner
- lager enkelte animasjoner av SolidWorks-modeller
- kan generere 2D-tegninger
Generell kompetanse:
Studenten
- forstår viktigheten og effekten av 3D-modellering i forhold til design og konstruksjon av produkter og systemer og dermed betydningen av CAD-kunnskaper i designprosessen
- forstår SolidWorks som verktøy for visualisering og funksjonsdemonstrasjon
- forstår grunnleggende metoder for å vise modeller så realistisk som mulig
Innhold
STATISTIKK består av følgende temaer:
- beskrivende statistikk
- sannsynlighetsregning
- forventning, varians og kovarians
- sannsynlighetsfordelinger: binomisk, poisson og normal
- sentralgrensesetningen
- estimering og konfidensintervall
- paret og uparet t-test, F-test, enveis variansanalyse, Grubbs test
- korrelasjon og lineær regresjon
- bruk av grafisk og algebraisk lommeregner og bruk av Excel
3D-MODELLERING består av følgende temaer:
- Dimensjonering og konstruksjon i SolidWorks
- Flatemodellering – konstruksjon av solids og flater med både rette og krumme former
- Rendering og animering av modeller
- Sammenstilling 2D- og 3D-presentasjon
Undervisnings- og læringsformer
3D-modellering: Undervisningen organiseres i form av forelesninger, gjennomføring av 3 øvingsoppgaver, samt veiledning og selvstudium knyttet til øvingsoppgavene.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Statistikk:
- Øvinger: Antall og frister for innlevering gis i emnets framdriftsplan i Fronter
3D-modellering:
- Obligatorisk deltagelse (minst 80 % fremmøte) i forelesninger.
- 3 øvinger. Øvingene må være godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.
Nærmere definerte arbeidskrav fastsettes i emnets undervisningsplan. Arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Emnet har to deleksamener som hver vektes 50 %:
Deleksamen 1, Statistikk:
3 timers individuell skriftlig skoleeksamen.
Tillatte hjelpemidler:
Løvås G. (2004). Statistikk for universiteter og høgskoler, to interne notater, godkjente formelsamlinger og kalkulatorer av enhver type.
Deleksamen 2, 3D-modellering:
En individuell oppgave definert av faglærer.
Begge deleksamener må være bestått for å få bestått karakter i emnet. Det benyttes bokstavkarakter A - F, der F er "ikke bestått". Det gis en samlet karakter i emnet.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Statistikk:
- Løvås G. (2004). Statistikk for universiteter og høgskoler
- To interne notater
Støttelitteratur:
- Helbæk, M. (2007) Statistikk for kjemikere, Trondheim, Tapir.
3D-modellering:
- Digital dokumentasjon og/eller tutorials angis under emnet.